Hrvatske autoceste platile su Konstruktoru 18,9 milijuna kuna namijenjenih gradnji prijelaza za životinje na autocesti Dugopolje – Ravča koji ta splitska građevinska tvrtka nije sagradila!
Prema dokumentaciji u vezi s tim nikad sagrađenim prijelazom za životinje nazvanim Široki vrh, njegova gradnja je trebala stajati 26,2 milijuna kuna.
Nagrada za lažnu uštedu
No u jesen 2006. godine Konstruktor je uputio HAC-u zahtjev da se taj umjetni tunel ne gradi i da se umjesto njega sagradi zamjenska cesta za lokalno stanovništvo. Gradnja te zamjenske cesta, prema priloženom troškovniku, stajala je 4,8 milijuna kuna.
No, HAC pri tome nije uštedio gotovo 22 milijuna kuna, odnosno razliku od 26 milijuna kuna, koliko je trebao stajati prilaz i tih 4,8 milijuna kuna za zamjensku cestu.
Naime, Konstruktor je od HAC-a naplatio još 6,9 milijuna kuna za troškove radova prije odluke o izmjeni projekta te još čak 7,3 mil. kuna kao nagradu što je HAC-u uštedio oko 15 milijuna kuna ne sagradivši prijelaz Široki vrh!
Stručnjaci iz cestogradnje objašnjavaju da se Konstruktoru nije smjela isplatiti nagrada za uštedu jer nje nije niti bilo jer prijelaz nije niti sagrađen.
Naime, ušteda bi postojala da je taj objekt sagrađen i to po cijeni nižoj od one navedene u troškovniku. Da je Konstruktor sagradio prijelaz koji je trebao stajati 26 milijuna kuna za, primjerice, 12 milijuna kuna, onda bi ušteda iznosila 14 milijuna kuna i taj bi ušteđeni novac onda izvođač i investitor mogli podijeliti pola-pola.
A kako u slučaju Širokog vrha objekt nije uopće sagrađen, nema ni uštede, već samo trošak. Stoga HAC nije dobio naručeni objekt koji je trebao platiti 26,2 milijuna kuna, ali je zato platio vrlo spornih 18,9 milijuna kuna.
Lokalna cesta za vukove
Isto je tako sporan i sam način izmjene projekta u slučaju prijelaza Široki vrh. Za izmjene je, naime, potrebno realno objašnjenje, no u prepisci Konstruktora i HAC-a njega nema. Naime, u Konstruktoru su objasnili da je zamjenska cesta alternativa za prijelaz životinja, što je apsurdno jer se prijelazi za životinje grade zbog divljih životinja koje obitavaju na tom području. Stoga je apsurdno da će se vuk koristi lokalnom cestom kako bi prešao s jedne na drugu stranu autoceste.
No sve navedeno ipak je odobrila uprava HAC-a, a prije toga nadzorni inženjeri. A stručni nadzor na dionici Dugopolje – Ravča kao i na gotovo svim gradilištima autocesta obavljao je IGH. Inženjer instituta koji vodi Jure Radić odobrio je primjerice i dodatne radove za opremanje dvaju javnih WC-a na odmorištu Mosor čija je cijena narasla sa 570.000 kuna na 3,5 milijuna kuna.
Nadzornik IGH je dao suglasnost i za izmjene projekta u vezi sa Širokim vrhom. USKOK i policija sumnjaju da je samo na dionici autoceste A1 od Dugopolja do Ravče, ukupno vrijedne 3,9 milijardi kuna (s PDV-om), ukradeno 740 milijuna kuna. A to sve nije moglo proći bez neovisnog nadzora koji je morao kontrolirati izvode li se radovi po projektu, jesu li zahtjevi za dodatne troškove opravdani.
Tvrtke koje obavljaju stručni nadzor naplate svoj rad po postotku od vrijednosti investicije. Tako je IGH za nadzor autoceste od Dugopolja do Ploča, koja je ugovorena za 4,9 milijardi kuna (bez PDV-a) ugovorio nadzor od četiri posto, što je oko 200 milijuna kuna. No kako cijena gradnje raste, tako raste i vrijednost nadzora, odnosno postotka koji ide nadzorniku.
IGH u sukobu interesa
Stručnjaci iz područja projektiranja i nadzora kažu da je IGH pri tome bio i u stanovitom sukobu interesa jer je ta tvrtka i projektirala autoceste, čiju je gradnju onda i nadzirala. A projektanti pri tome isto imaju korist od rasta cijene gradnje jer i oni rade na postotak vrijednosti investicije, koji doseže i do pet posto.
Jedan od stručnjaka iz cestogradnje koji ne voli istupati u javnosti kazao nam je da je u cestogradnji očito razvijen cijeli sustav izvlačenja novca, a da je po njemu ključno kako je prosječna cijena kilometra narasla sa 5,5 milijuna eura na više od osam milijuna eura. A posljedično su od tog rasta cijene koristi imali i nadzornici koji rade na postotak.
I da nam je sv. Petar na vlasti, ista stvar bi bila.