Naručivanje putem Wolta je jednostavno, no kada se potegne pitanje platformskog rada, puno je nejasnoća i nepotpunih informacija. Osobito nakon nedavnog stupanja na snagu izmjena Zakona o radu i novog Zakona o suzbijanju neprijavljenog rada koji po prvi puta definiraju pojam rada putem digitalnih platformi. Nova regulativa definira prava i obaveze sviju strana uključenih u ovaj poslovni model gig ekonomije s kojom se šira javnost tek pobliže upoznaje. Zakonskim rječnikom, Wolt je u ovom odnosu pružatelj digitalne tehnologije koja omogućava obavljanje poslova na daljinu, partneri dostavljači su ti koji preko platforme obavljaju usluge za naručitelja dok tvrtke posrednici koji mogu biti fizičke ili pravne osobe, zastupaju i posreduju kod zapošljavanja partnera dostavljača. Iako nismo njihovi poslodavci, Wolt je otvoren za sve izazove i sugestije kako dostavljača tako i tvrtki posrednika jer bez njih naša platforma ne funkcionira.
Platformski rad omogućava plaćanje prema učinku, a ne prema fiksnom mjesečnom iznosu i dostavljač je dosad bio taj koji je odlučivao koliko će se od njegovog bruto iznosa isplaćivati za doprinose državi. Novim zakonima se to mijenja i svaki partner dostavljač mora biti prijavljen na onoliki broj sati koje odradi, do maksimalnih 40 sati tjedno, što je ograničenje i za sve ostale zaposlenike u Hrvatskoj. Ugovor o radu koji uključuje pitanja godišnjih odmora i bolovanja, plaćanja doprinosa te drugih prava i obveza, dostavljač sklapa s agregatorom koji mu kao posrednik isplaćuje plaću.
„Razumijemo nezadovoljstvo nekih partnera dostavljača uslijed novih zakonskih odredbi budući da one značajno mijenjaju način na koji su do sada radili. No zakonodavac se odlučio na ove promjene radi nedvosmislenog utvrđivanja njihovog radnog statusa i ostvarivanja prava specifičnih za ovaj oblik radnog odnosa. Iz sadašnje perspektive može izgledati kao gubitak, no s drugačijim pogledom može biti ulaganje u budućnost s više godina staža i većom mirovinom“, navodi generalni direktor Wolta za Hrvatsku Marin Šušnjar.
Prema podacima koje smo dobili od partner tvrtki, nakon davanja svih obaveza koje dostavljač sada mora podmiriti državi zbog prijave stvarnog broja efektivnog rada, te uključujući i troškove goriva (ukoliko se radi o motornom vozilu), prosječna neto plaća dostavljača koji radi do maksimalno propisanih 40 sati tjedno je od 900 do 1100 eura mjesečno, bez napojnica. Prosječna bruto cijena sata je 7,5 eura.
Stoga je netočna tvrdnja koja se posljednjih dana provlači kroz medije 'kako je Wolt smanjio dostavljačima plaćanja za 30 posto“. Manja neto primanja partnera dostavljača rezultat su inicijative državnih institucija da se zakonski uredi rad platformi, čime će Hrvatska biti prva zemlja u EU koja u svom radnom pravu ima zakonsku regulativu rada putem platformi.
Maksimalna zaštita svih sudionika u procesu dostave temeljene na transparentnosti, odgovornosti i pravednosti, osnovne su vrijednosti u našem poslovanju. Zbog toga redovito provjeravamo poslovanje svih tvrtki posrednika, tražimo ih više vrsta dokumenata i potvrda koji dokazuju izvršavanje svih
obaveza prema dostavljačima i državi te raskidamo ugovore s onima za koje utvrdimo da ne posluju korektno. To smo do sada napravili mnogo puta jer nam je važno s kim radimo. I ovim putem otvoreno apeliramo na dostavljače da nam pravovremeno prijave svaku nepravilnost koju su primijetili u radnom odnosu s tvrtkom posrednikom.
Obzirom da je platforma partnerima dostavljačima najvažniji alat u pružanju usluge, kontinuirano uvodimo poboljšanja na aplikaciji kako bi im rad bio sigurniji, jednostavniji i isplativiji. Jedna od takvih promjena je novi način plaćanja prema prijeđenoj cestovnoj umjesto zračnoj udaljenosti što se uvodi u svim zemljama u kojima Wolt posluje u posljednjih mjesec dana.
Kako bi javnost imala cjelokupnu sliku o Woltu kojeg se posljednjih dana u javnosti nastoji prikazati kao kompaniju koja ne brine o svojim partnerima dostavljačima ostvarujući ekstremne profite, u dodatku ovom priopćenju na jednom smo primjeru pojasnili kako funkcionira nova gig ekonomija i koliki profit Wolt ostvari od jedne dostave. Wolt lokalno i globalno posluje u skladu sa zakonom te ćemo i dalje nastojati svoja prava i obveze regulirati kroz otvoreni dijalog sa svima koji su uključeni u platformski rad.
DODATAK (primjer prihoda i troškova prilikom jedne narudžbe iz restorana):
Na dostavi pizze od 10 eura, Wolt ostvari 0.99 profita
Pizzeria XY ima ugovorenu suradnju sa Woltom preko čije aplikacije korisnik naručuje dostavu pizze čija je cijena u restoranu 10 eura. Korisnik plaća 11.10 eura gdje je uračunata usluga dostave od 1.1 eura. Kako provizija koju Wolt naplaćuje Pizzeriji XY iznosi 28 posto, Wolt svom partneru naplaćuje 2.8€ za izvršenu uslugu. Tih 2.8€ uz 1.1€ od naplate usluge dostave zajedno čine prihod od ove narudžbe u iznosu od 3.9€. S troškovne strane, Wolt će od ovog prihoda platiti transakcijski trošak u iznosu od 0.11€, a tu je i trošak dostave obzirom da su partneri dostavljači plaćeni po učinku i ta stavka može iznositi 2.8€. Time ukupni trošak ove dostave za Wolt iznosi 2.91€ pa je profit koji je Wolt ostvario na ovoj narudžbi 0.99€ (3.9€ - 2.91€). Od toga platforma pokriva ostale troškove kao što su korisnička podrška, marketing, troškovi ureda te plaće zaposlenika.