Zbog zakonom nedorečenih odnosa na relacijama između gradonačelnika (načelnika) i Gradskih skupština (vijeća) te potpune zbrke u trokutima gradonačelnici – gradska vijeća – gradska komunalna poduzeća, ministar uprave Arsen Bauk priprema dva zakona koji će napokon jasno urediti navedene odnose. Sukus svega je da će pobjednici na lokalnim izborima u svibnju iduće godine dobiti puno više ovlasti, ali i odgovornosti.
Konkretno, u zagrebačkom slučaju izborni pobjednik postat će i gradonačelnik i vladar Zagrebačkog holdinga. To jest, u “miraz” će dobiti godišnji budžet od 11,5 milijardi kuna – 6,5 milijardi iz gradskog proračuna i 4,5 milijardi kuna prihoda Zagrebačkog holdinga. Odnosno, stvari će se vratiti na mjesto na kojemu su bile prije nego što je došlo do političkog razlaza gradonačelnika Milana Bandića i bivših mu stranačkih kolega iz gradskog SDP-a.
Nakon što su ga “istjerali” iz Holdinga i preuzeli vlast nad komunalnim poduzećem, stvari su postale još lošije nego što su bile – postala je to shizofrena situacija u kojoj gradonačelnik mora surađivati i s upravom Holdinga i sa svojim protivnicima iz Gradske skupštine!
Naravno, rezultat svega toga je nikad skuplja i nikad lošija komunalna usluga. Tko je kriv? Gradonačelnik Milan Bandić, predsjednik Gradske skupštine i šef Skupštine Zagrebačkog holdinga Davor Bernardić i predsjednik uprave Holdinga Ivo Čović – svi podjednako. I to je jedan od najvažnijih razloga zbog kojih Vlada ide u izmjene zakona.
Pravo veta imat će i jedan i drugi
Ideja ministra Arsena Bauka je sljedeća: gradonačelnici i načelnici će dobiti vlast nad “svojim” komunalnim poduzećima, a protuotrov za njihovu, eventualnu, političku samovolju (tiraniju) kao i preambiciozne planove koji bi ugrozili poslovanje gradskih komunalnih poduzeća bit će gradska i općinska vijeća ili, u zagrebačkom slučaju, Gradska skupština.
Ako gradski zastupnici budu smatrali da je gradonačelnik pretjerao ili da jednostavno loše planira komunalne politike, oni će moći zatražiti raspisivanje prijevremenih gradskih izbora.
Ali, da se ta zakonska mogućnost ne bi zlorabila, na te će izbore, osim gradonačelnika, morati i oni sami jer će skupštine ili vijeća u tom slučaju biti automatski raspušteni.
Istim instrumentom poticat će se i prijeko potrebna dobra suradnja između zagrebačkog gradonačelnika i Gradske skupštine, pogotovo ako se dogodi da Zagrepčani izaberu gradonačelnika koji ne bio imao većinu u Skupštini. I on i oni imat će pravo “veta”, odnosno izazivanja prijevremenih izbora.
Jedina preostala dvojba jest dopustiti gradskim zastupnicima “rušenje” gradonačelnika bilo kada ili samo jednom godišnje u slučaju neprihvaćanja gradskog proračuna koji im predloži gradonačelnik.
– Postoji samo jedna dilema: pustiti ih, u slučaju da imaš gradonačelnika i gradsko vijeće koji ne funkcioniraju, da se cijelu godinu, do prijedloga proračuna, mrcvare ili im omogućiti da odmah idu na prijevremene izbore?! No ta će se dilema razriješiti u Saboru – rekao je ministar uprave Arsen Bauk. Očekuje se da bi Zakon o lokalnoj samoupravi i Zakon o lokalnim izborima u prvo čitanje mogli u Sabor već u listopadu, a u drugo čitanje u prosincu.
Očito je da ministar uprave smatra da ovo što se događa, recimo u Zagrebu, više nema smisla i da bi, da je predložen zakon vrijedio i prije, problem između gradonačelnika Milana Bandića s jedne i Gradske skupštine i Holdinga s druge strane bio riješen već 2010. godine – kad je i započeo – prijevremenim izborima i za gradonačelnika i za zagrebačku Skupštinu.
Predsjednik uprave Zagrebačkog holdinga Ivo Čović kaže da mu je teško procijeniti hoće li spomenute zakonske izmjene njegovoj tvrtki pomoći ili ne.
– Nije ključno pitanje tko sjedi u upravljačkim tijelima, nego kako se ponašaju na toj funkciji. Kad su odnosi između gradonačelnika i Skupštine dobri, onda je svako zakonsko rješenje dobro. A kada nisu, ni jedno rješenje nije dobro – smatra Ivo Čović.
S obzirom na svoju nezahvalnu poziciju između čekića (Bandić) i nakovnja (Bernardić), razumljivo je da se predsjednik uprave Zagrebačkog holdinga ne želi puno miješati u ovu, za njega delikatnu stvar.
Idealna situacija je nemoguća
Pa ipak, nije tajna da su vodeći ljudi Holdinga već umorni od političkih sukoba koji se prelamaju preko njihova poduzeća. Najradije bi, kažu, da politika – i gradonačelnik i Gradska skupština – Holding tretiraju kao bilo koje drugo trgovačko društvo. Da ih jednostavno puste da u miru rade svoj posao. Ali to je nemoguće – em politika nikada neće dići ruke od gradskih komunalnih poduzeća, em ona nisu “kao i svaka druga trgovačka društva”. U golemoj mjeri ona su naprosto naslonjena na gradonačelnika i njegovu komunalnu i razvojnu politiku. I to uopće nije loše. Problemi nastaju tek nakon što jedan (ili svi) akter u opisanom trokutu počne raditi isključivo u svom interesu, a to obično znači i protiv interesa građana.
Stoga nam ne preostaje ništa drugo nego nadati se da će zakonske izmjene napokon i tu – uvesti red.
Jedini kandidat za gradonačelnika koji bi mogao voditi Holding i spasiti ga od neminovne propasti je Vladimir Ferdelji. Pošto se radi o osobi koja se baš i ne razumije u politiku, od toga ništa. Ma tko pametan misli da će zavladati Zagrebom kao kandidat HSS-a i HSLS-a?