"Najbolje iz Hrvatske, najbolje iz Europe”, “Dobrodošli u uniju niskih cijena”, “EUšteda!”..., agresivna kampanja koju je započeo Lidl uoči ulaska Hrvatske u EU samo je uvertira u ono što slijedi idućih mjeseci, a to je bespoštedan rat svim sredstvima na hrvatskom tržištu za potrošače.
Lidl najbolje koristi gužvu
Lidl trenutačno najbolje koristi gužvu na terenu zbog pojačane konkurencije trgovačkih lanaca uzrokovane značajnim padom potrošnje u maloprodaji, ali i pozicioniranja prije dolaska novih igrača. Domaći trgovci za sada su stidljivi, kalkuliraju i ne istrčavaju sa strategijama u očekivanju da multinacionalke, koje su i u drugim novim članicama EU diktirale tempo, naprave prvi potez. Nakon tihih, ali drastičnih poskupljenja pojedinih artikala, cijene u svibnju tako u većini trgovačkih lanaca stagniraju, ne računajući akcije, dok najglasniji Lidl prvi udara konkurente gdje je najbolnije – u cijene najprodavanijih živežnih namirnica poput mlijeka te mliječnih i mesnih proizvoda. Nakon suhomesnatih proizvoda i sladoleda, u Lidlovoj su “trećoj rundi sniženja” na redu mliječni proizvodi robnih marki Milbona, Pilos, Yogosan... Hvale se kako su im cijene “trajno” niže i 20%, dok će domaći proizvođači mlijeka i mliječnih proizvoda od srijede sve svoje karte staviti na brend i lojalnost kupaca budući da su oni suludo ili hrabro najavili upravo suprotno – dizanje cijena nekih proizvoda i do 25%. Upravo su ih dosadašnje akcije trgovaca, ispod svake granice izdržljivosti, natjerale na taj čin, poruka je mliječne industrije. No građani sve više paze koliko troše, što i te kako ide u prilog privatnim markama trgovaca poput Lidla i Kauflanda koji na njima poboljšavaju bruto maržu i prisvajaju nove udjele na tržištu.
Nekadašnji čelnik Konzuma, a danas privatni konzultant Drago Munjiza kaže da Shwarz grupa, u čijem su sastavu Kaufland i Lidl, u Europi otkupljuje godišnje proizvodnje pojedinih kategorija robe zakupljujući ukupne kapacitete tvornica, što se, naravno, vidi na cijenama. S druge strane, Agrokor ima najkvalitetniji pristup svježem programu, s obzirom na to da posjeduje izvrsne PIK-ove (meso, voće, povrće..). A kako njeguje i partnersko-strateške odnose s nizom proizvođača kao što su Franck, Saponia, TDR, Mlinar, Viro..., i on će u kvalitetnoj vertikalnoj i horizontalnoj integraciji moći smanjiti cijene bitnih kategorija kao što su voće i povrće, brašno, mlijeko i meso, a na uvozu neprehrambenih proizvoda iz Kine, konkurirati Schwarzu, posebice Lidlu, tvrdi Munjiza.
Iako neki trgovci i proizvođači očekuju da bi se i u nas mogao ponoviti scenarij Mađarske gdje su ulaskom u EU cijene pale i 30-40%, Mislav Galić, izvršni dopredsjednik za poslovnu grupu Hrana, ovih je dana kazao kako u Agrokoru već godinama funkcioniraju na jednom otvorenom tržištu i ne očekuju neke značajne promjene sa 1. srpnjem. S pozicije Agrokorovih proizvodnih kompanija poručio je da su oni, budu li cijene padale, spremni efikasno odgovoriti na sve poslovne i tržišne izazove. No i sada se po pitanju cijena, za koje smatraju da neće puno padati ulaskom u EU, smatraju konkurentnima. Zna li se da će ulaskom RH u EU najugroženiji biti proizvodi koji su u RH dosad bili štićeni raznim trošarinama ili subvencijama, poput brašna, šećera, cigareta, soli, ulja i proizvoda u kojima imamo jaku konkurenciju prerađivača iz EU, kao što su kava, sladoledi, čokolada i mliječni proizvodi, koji su gotovo generički i lako ih je zamijeniti, ne čudi i što u Mercatoru i Getrou ususret EU u fokus stavljaju kvalitetnu ponudu svježih programa kod kojih je u očima potrošača vrlo bitna sljedivost ili imaju kraći rok trajnosti. Time, tvrde u Mercatoru, potiču i domaće proizvođače da proizvode te domaće potrošače da kupuju hrvatske proizvode.
Domaćeg više od 80%
Lea Marcijuš, voditeljica odnosa s javnošću Mercatora-H, kaže da je tako u ponudi trgovina Mercatora i Getroa više od 80% ponude svježeg mesa hrvatskog podrijetla. U Getrou, u kojemu je čak 1500 artikala označeno najnižom cijenom na tržištu i koji je lani prema istraživanjima nezavisnog portala Supermarketi.info bio najpovoljniji lanac (Lidl je kao diskonter izvan konkurencije!), garantiraju pak i najniže cijene u gradovima u cijeloj RH. Nađu li građani kod nekog drugog trgovca jeftinije, osigurava im se povrat razlike u novcu u obliku bona za kupnju. U prilog tome govore i podaci da su ukupne količine prodanog svježeg mesa porasle više od 60%. Svježi odojak zbog toga se kupuje četiri puta više, a juneći biftek i 60% više. Na te već snižene cijene dobiva se i 10% popusta na ukupnu kupovinu četvrtkom za umirovljenike ili subotom za sve koji imaju Pika karticu.
>>Malim trgovcima sve teže, diskonteri kupcima najdraži