Hrvatski menadžer Karlo Čulo ove je godine došao na mjesto izvršnog financijskog i korporativnog direktora tvrtke Jadranka turizam koja upravlja brendovima Lošinj Hotels&Villas i Camping Cres&Lošinj, a u svom portfelju ima jedne od najluksuznijih hotela na Jadranu – hotel Bellevue i Boutique Hotel Alhambra. U grupaciju je stigao neposredno nakon novog čelnog čovjeka, Martina van Kana, jednog od svjetski cjenjenijih hotelskih menadžera, koji je veći dio karijere proveo u grupaciji Intercontinental Hotels Group (IHG).
Čulo, rođeni Zagrepčanin, maturantsku godinu proveo je u SAD-u, a potom diplomirao na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, dok je titulu magistra europskih studija stekao na Sveučilištu u Bonnu u Njemačkoj, zahvaljujući stipendiji Ministarstva vanjskih poslova. Certificirani je računovođa i ovlašteni unutarnji revizor. U MVP-u i započinje svoju karijeru, a nastavlja je kao načelnik i pomoćnik pročelnika u zagrebačkoj gradskoj upravi. Bio je financijski direktor Agencije za upravljanje državnom imovinom, zamjenik direktora za financijske i opće poslove Centra za restrukturiranje i prodaju. Vodio je i bio konzultant na europskim projektima u Hrvatskoj i Crnoj Gori, kao i u Svjetskoj banci u Afganistanu. Obnašao je funkciju direktora društva Club Adriatic, a prije dolaska na Mali Lošinj bio je financijski direktor i član Uprave društva Jadran Crikvenica.
Što vas je privuklo da se pridružite timu Jadranka turizma?
Bio je novi izazov iz više razloga. Jadranka je tvrtka u privatnom vlasništvu, s čistom vlasničkom strukturom, koja sjajno stoji i financijski i imovinski. U svom portfelju ima luksuzne nekretnine visoke kvalitete, koje se nalaze na jedinstvenoj lokaciji na otoku Lošinju. Upravo to me i privuklo. Jedna je od onih tvrtki koje s ponosom ističete u životopisu. Vlasnici i glavni izvršni direktor Martin van Kan imaju jasnu viziju i znaju u kojem smjeru je žele voditi. Zato želim biti dio te priče.
Radite na poziciji koja pokriva mnoga područja, s kojim se izazovima susrećete?
Financije, računovodstvo, kontroling, IT, nabava i pravna služba utječu na sve u kompaniji, a nove oči s iskustvima postojećih kolega otkrivaju brojne skrivene mogućnosti. Vjerujem kako ćemo na taj način, malo-pomalo, a zapravo ukupno vrlo značajno, ostvariti iskorake u poslovanju. Pomake smo već ostvarili, posebno na području internog izvještavanja, a trenutačno dogovaramo velike novosti na području IT-ja za sljedeću sezonu, od poboljšanja sustava informatičke sigurnosti, materijalnog poslovanja te potpuno novog business intelligence sustava. Kolege iz službi prodaje i ljudskih resursa tijekom zimske "stanke" također rade na unapređenju svojih informatičkih alata. Na području nabave pojačavamo suradnju sa sestrinskom tvrtkom Jadranka trgovina koja će nam omogućiti dodatne uštede.
POVEZANI ČLANCI:
Grupacija ima restoran s Michelinovom zvjezdicom, luksuzne dućane s poznatim brendovima... Imate li problema s radnom snagom educiranom za takvu uslugu?
Dovoljan broj kvalitetnih zaposlenika, a posebno specijalista, sveprisutni je problem koji se neće promijeniti u dogledno vrijeme. Zadržavanje zaposlenika je izazov, posebno na otoku. Trudimo se razmišljati dugoročno. Primarno je rješavanje smještaja zaposlenika, sezonskih i stalnih, u planu je gradnja smještaja za 400-tinjak zaposlenika. Sustav plaća bit će bolji od konkurencije. Svake zime provode se tečajevi i obuka svih zainteresiranih zaposlenika. Uz standardne obuke iz ugostiteljstva i domaćinstva, kolege iz kontrolinga redovno održavaju radionice iz izrade P&L-a, KPI-jeva, upravljanja troškovima i sl., što su svojevrsne edukacije koje bismo mogli nazvati "financije za nefinancijaše". Izvrsna je suradnja s Udrugom poduzetnika u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH), koja nam je omogućila edukaciju naših 20-ak djelatnika na programima Cornell Universityja, odnosno njihove svjetski poznate Nolan School of Hotel Administration. Jedan od ciljeva tvrtke je biti zaposlenikov prvi odabir.
Kakva su vaša iskustva s ovogodišnjom turističkom sezonom te kako ćete završiti financijsku godinu?
Sezona sigurno nije bila uobičajena iako je svima bilo jasno da će dosadašnji trendovi dvoznamenkastih stopa rasta jednom morati stati. Mi smo rasli 4% ove godine. Nakon ljeta, tijekom kojeg je izostala prijašnja iznimna potražnja, uslijedila je povijesno rekordna posezona. Turisti koji dolaze u Hrvatsku sve više gledaju koju vrijednost dobivaju za svoj novac, tako da će se tržišna utakmica dodatno zaoštriti na već ionako vrlo kompetitivnom hrvatskom turističkom tržištu. Iako smo mi u Jadranki i Lošinju u povoljnijoj poziciji, budući da smo već sad prepoznati kao high-end destinacija, to nam također stvara obvezu kontinuiranog poboljšanja. Kvaliteta je uvijek imperativ tako da već sada planiramo razne akcije za sljedeću sezonu za najbolju moguću uslugu.
POVEZANI ČLANCI:
Kako zadovoljiti zahtjevne goste koji su spremni platiti, ali i očekuju vrhunsku uslugu?
Kako ste i rekli, vrhunskom uslugom, ali i sadržajem. Osim novih ultraluksuznih kapaciteta, gostu nudimo i mogućnost izravnog vlastitog prijevoza, cestovnog, pomorskog ili zračnog, sukladno njegovoj želji. Moramo spomenuti da je lošinjski aerodrom u većinskom vlasništvu grupacije. Gastronomska ponuda naših restorana također je iznimna i široka, od Alfreda Kellera, restorana s Michelinovom zvjezdicom, do Matsunokija, specijaliziranog za dalekoistočnu kuhinju, ne zaboravljajući pritom "standardni" steak-house Dianu ili Lanternu i Cigale, restorane u kojima nudimo ribu ulovljenu na Kvarneru. Razne vrste outdoor turizma odavno su se udomaćile na Lošinju, a već nekoliko godina surađujemo s teniskom akademijom našeg proslavljenog tenisača Ivana Ljubičića, koja djeluje na terenima našeg hotela. Zna se da je početak i razvoj turizma u Lošinju izravno povezan sa zdravstvenim turizmom. U sastavu naše grupacije je i tvrtka ovlaštena za davanje medicinskih usluga, po čemu smo vrlo specifični. Naravno, svi naših hoteli nude ekstenzivne pakete spa-tretmana te u zadnje vrijeme vrlo popularnih wellbeing programa.
Je li Hrvatska destinacija za elitni smještaj?
Naravno da jest, uz puno volje, pravilno iskorištene resurse i ustrajnu viziju. Lošinj je pravi primjer, a nastavlja se i dalje s velikim planovima u tom smjeru. Osim izgradnje novog hotela na mjestu postojećeg hotela Helios, čemu je preduvjet izgradnja spomenutog smještaja za radnike, u planu je produženje uzletno-sletne staze na aerodromu te početak izgradnje golf-terena na Cresu, čija se dozvola očekuje početkom 2024. godine. Grupacija ima i odličnu suradnju s lokalnom zajednicom iz koje je zapravo i izrasla. Jadranka će i dalje ulagati u destinaciju kao cjelinu, a ne samo u svoje hotele.
Kako se borite protiv sezonalnosti, odnosno kako poboljšati prihode tijekom cijele godine?
Novim sadržajima, eventima, konferencijama, okupljanjima… Kraj ove godine dočekujemo na poseban način. U hotelu Alhambra organizira se ekskluzivni jazz-doček Nove 2024., uz program i nastupe vrhunskih jazz-glazbenika te ponudu hrane Michelinova Alfreda Kellera i pića iz jednog od bolje opskrbljenih podruma u Hrvatskoj. Ne možemo zamisliti bolju krunu sezone.
POVEZANI ČLANCI:
VIDEO: Zagreb: Uoči otvorenja, gradonačelnik Tomašević obišao Kazalište Komedija