PROMO

Obnavljaju se željeznički kolodvori diljem Hrvatske

HŽ Infrastruktura
Foto: HŽ Infrastruktura
1/5
16.02.2024.
u 08:00

U sljedećih desetak godina u željezničku infrastrukturu planira se uložiti više od šest milijardi eura, što je čak šest puta više sredstava nego što je ukupno uloženo u željeznicu u posljednjemu desetljeću.

HŽ Infrastruktura trenutačno provodi velike projekte obnove i modernizacije željezničke infrastrukture od kojih se većina sufinancira EU-ovim novcem. Uglavnom je riječ o projektima na međunarodnim koridorima – na koridoru RH1 od Savskog Marofa do granice sa Srbijom te koridoru RH2 od Rijeke do granice s Mađarskom.

U željeznicu se danas ulaže najviše od hrvatskog osamostaljenja. Kako bi iskustva putnika bila što bolja i ugodnija, uz obnovu i modernizaciju pruga radi se i na obnovi kolodvorskih zgrada diljem Hrvatske. Trenutačno su u procesu obnove kolodvorske zgrade od Slavonije do Istre, koje se većinom financiraju iz Fonda solidarnosti EU-a ili državnog proračuna Republike Hrvatske, a važan obol svemu tome dat će i sredstva iz kredita Europske investicijske banke. Za radove koji su u tijeku planirano je više od 2,2 milijuna eura.

Obnovljena zgrada željezničkog kolodvora Osijek
Foto: HŽ Infrastruktura

Veći projekti obnove kolodvorskih zgrada u Slavoniji

U rujnu 2023. je 125 godina stara zgrada osječkoga kolodvora nakon dvije i pol godine te četiri milijuna eura vrijedne obnove ponovno zasjala u punome i prvobitnome sjaju. Radovi su obuhvatili obnovu pročelja zgrade, reorganizaciju i uređenje interijera, sanaciju peronske nadstrešnice i uređene površine ispod nadstrešnice, rekonstrukciju postojećih i ugradnju novih tehničkih sustava te uređenje pet sanitarnih čvorova, a pristup je prilagođen i osobama s invaliditetom.

U Slavoniji se trenutačno radi i na obnovi kolodvorskih zgrada u Pleternici i Virovitici. U Pleternici se uređuju čekaonica, prometni ured, pod vestibula i fasada, dok je za virovitičku kolodvorsku zgradu u tijeku javna nabava za radove na zamjeni kompletne vanjske stolarije, sanaciju fasade te manje radove na krovištu. U Slavonskom Brodu obnovit će se pročelje i krov.

Kolodvor Rijeka - detalj s pročelja
Foto: HŽ Infrastruktura

Rijeka, Istra i Gorski kotar

Nema dvojbe, jedna od najljepših kolodvorskih zgrada u Hrvatskoj jest zgrada riječkoga kolodvora i zato se njezinoj obnovi pristupilo s osobitim oprezom. Radovi koji su započeli u ožujku 2020., a koji se odnose na sanaciju pročelja, službenih prostora prometnog osoblja te sanitarnog čvora za putnike i klimatizaciju zgrade, završeni su. Tijekom radova na sanaciji prostora za prijam i otpremu putnika u vestibulu su pronađeni izvorna zidna plastika i oslici na zidovima, zbog čega su daljnji radovi u tome dijelu zgrade zaustavljeni dok se ne izradi projekt unutrašnjeg uređenja prema zahtjevu konzervatora.

Projektna dokumentacija izrađena je u svibnju 2023. Procijenjena vrijednost obnove, koja bi trebala završiti sredinom 2025., iznosi 2,1 milijun eura. Uredit će se i unutrašnjost zgrade kolodvora Opatija-Matulji.

Kolodvor Pazin
Foto: HŽ Infrastruktura

Radi se i na istarskome području, i to na kolodvorskim zgradama u Puli, Vodnjanu, Kanfanaru, Pazinu, Lupoglavu i Buzetu, a obnavljaju se i stajališta Juršići i Čabrunići. U većini je slučajeva riječ o obnovama koje izravno utječu na zadovoljstvo putnika, a to su uređenje čekaonica, zamjena stolarije, sanacija krovišta te uređenje javnih sanitarnih čvorova. HŽ Infrastruktura za područje Istre izrađuje i dvije studije: za revitalizaciju željezničke pruge Lupoglav – Raša te za obnovu i modernizaciju pruge od slovenske granice preko Buzeta do Pule, a istarske pruge uvrštene su i na sveobuhvatnu TEN-T mrežu, čime se otvaraju dodatne mogućnosti za sufinanciranje iz EU-ovih fondova.

Kolodvor Kanfanar
Foto: HŽ Infrastruktura

U Gorskome kotaru, konkretno u kolodvoru Moravice, radi se na izgradnji nove radionice za održavanje mehanizacije i na uređenju uredskih prostorija.

Kolodvorske zgrade koje su u procesu obnove u glavnome gradu

Zagreb Glavni kolodvor, spomenik kulture i najpoznatija kolodvorska zgrada u Hrvatskoj, koja je sagrađena u 19. stoljeću, također bi trebala biti kompletno rekonstruirana. HŽ Infrastruktura, koja upravlja njome, pokrenula je projekt cjelovite obnove Glavnoga kolodvora koji obuhvaća konstrukcijsku i energetsku obnovu zgrade kao i nadstrešnica, pothodnika i perona, a povećat će se i razina potresne otpornosti.

No, zgrada neće biti samo obnovljena, već je namjera koristiti i obnovljive izvore energije, pa je tako planirano na nadstrešnice perona postaviti solarne panele. Uz to potrebno je izgraditi komunalno postrojenje, čime bi se proizvodila energija iz fotonaponskog sustava. Trenutačno je u tijeku izrada projektne dokumentacije za ishođenje građevinske dozvole za cjelovitu konstruktivnu obnovu zgrade vrijedna 664 tisuće eura.

U izradi je i projektna dokumentacija za radove na obnovi zgrade Zagreb Zapadnoga kolodvora, zagrebačkoga najstarijeg kolodvora. S obzirom na to da je zgrada pod konzervatorskom zaštitom, izrađuje se konzervatorski elaborat nakon čega će se nastaviti s izradom projektne dokumentacije za obnovu.

U istočnome Zagrebu uskoro će započeti obnova kolodvorske zgrade u Sesvetama. Mijenjat će se krov, vanjska stolarija te fasada, čime će se uštedjeti toplinska energija. Uređivat će se sanitarni čvorovi, instalacije, okoliš, parkiralište i čekaonica za putnike te će biti ugrađeni klimatizacijski uređaji. Za obnovu kolodvorske zgrade Sesvete u tijeku je nabava za izvođenje radova. Sva navedena ulaganja dovest će do konkurentne i moderne željeznice koja će skratiti vrijeme putovanja, a neizbježna čekanja u kolodvorima putnicima učiniti ugodnijima.

Ključne riječi

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije