Od deset članaka o njemačkoj kancelarki Angeli Merkel koji su imali najveći odjek na društvenim mrežama sedam je čista laž, pokazala je analiza američke tvrtke koja se bavi digitalnim svijetom BuzzFeed News.
Oni su istraživali članke o kancelarki Merkel koji su na Facebooku imali najviše interakcije, odnosno koji su izazvali najviše reakcija, komentara i dijeljenja (shareova).
Ostvaren željeni efekat
Rezultat analize je poražavajući - mnogi portali i društvene mreže žive u carstvu lažnih vijesti - fake newsa. Naime, od deset članaka koji su najviše zaokupili Facebook zajednicu samo je jedan bio istinit, dva su bila osobni stav ili komentar dok ih je sedam bilo lažnih.
“Angela Merkel: Nijemci moraju prihvatiti nasilje koje provode stranci” , naslov je članka koji je imao najveći odjek na fejsu. Komentiralo ga je ili dalje dijelilo 273 tisuće ljudi, a ispostavilo se da se radi o laži. Taj je članak objavila Gloria.tv, katolički klon YouTubea koji ima sjedište u Moldaviji. Radi se o kratkom video koji traje samo sedam sekundi i u kojem Merkel kaže samo jednu rečenicu:”...ali mi moramo prihvatiti činjenicu da je broj kriminalnih djela kod mladih imigranata posebno velik...” Rečenica je izvučena iz konteksta u kojem Merkel traži upravo suprotno - ne da prihvate nasilje stranaca nego da Njemačka mora učiniti sve da se imigranti bolje integriraju u njemačko društvo. Ovako glasi cijela izjava kancelarke Merkel:
“Ovdje se radi o tome da sigurnost moramo osigurati na licu mjesta i istovremeno pobijediti uzroke nasilja u društvu. To se odnosi na sve dijelove društva, ali mi moramo prihvatiti činjenicu da je broj kriminalnih djela kod mladih imigranata posebno velik. Zbog toga je tema integracije povezana s pitanjem prevencije nasilja u svim sferama našega društva”. Kraaćenjem Merkeličine izjave potpuno je izmijenjen smisao poruke i izazvan efekt (173.000 ljudi nasjelo je na prijevaru) koji je želio onaj koji je izjavu skratio. Za usporedbu, tog 24. siječnja 2015. kada je plasirana ova izjava izvučena iz konteksta njemački tradicionalni utjecajni mediji imali su manji odjek na Facebooku. Tako je članak s najviše komentara i podjela na Facebooku toga dana imao Stern (269.000 interakcija), Bild (235.000), Welt (144.000), Spiegel (122.000)...
I to nije slučajno. naime, svih sedam od deset lažnih vijesti s najvećim odjekom u digitalnom svijetu o Merkel objavili su alternativni portali - niti jednu lažnu vijest nije objavio tradicionalni mediji.
Digitalna demokracija
“Merkel želi svim izbjeglicama što prije dati pravo da biraju na izborima” , lažna je vijest koja je imala drugi najveći odjek, a plasirao ju je satirični portal “eine-zeitung.net” (u prijevodu; jedne-novine.net). Tri od sedam lažnih vijesti o Merkel dolazi sa satiričnih portala, a nigdje se čitatelji nisu upozoreni da se radi o političkoj satiri pa je uslijedila salva psovki u komentarima koji su napali tradicionalne medije jer kriju tako bitne informacije.
“Merkel je luđakinja - Kanadska televizija prikazala je dokaze”, lažna je vijest s trećim najvećim odjekom, a objavio ju je kanadski ekstremno desničarki portal “HE RO”. Dva od deset najdijeljenijih članaka o Merkel na Facebooku su osobni stavovi, odnosno komentari;
“Psihoanalitičar Hans-Joachim Maaz: Angela Merkel djeluje potpuno iracionalno!” i “Business Insider: Britanski magazin: Angela Merkel je najveća opasnost za Europu”. Jedini od deset “najuspješnijih” članaka o Merkel koji je bio istinit nosi naslov “Merkel: Mirovine nisu dovoljne za sve” u kojem je kancelarka govorila om potrebi za reformom mirovinskog sustava da bi se osiguralo blagostanje u poznim godinama.
Gotovo sve lažne vijesti o kancelarki Merkel vezane su uz migrante i njezinoj odluci da u velikom migrantskomvalu u ljeto 2015. otvori granice za milijun i pol ljudi iz Azije koji su bježali što od ratova što od neimaštine. Digitalni mediji, osobito društvene mreže, postali su nekontrolirani prostor koji vrvi od lažnih vijesti i postaju sve veći problem jer se u toj prašumi informacija ne može lako prepoznati što je istina i stvara se lažna stvarnost što je jedna od najgorih posljedica tzv “dgitalne demokracije”.
Da t.zv. " novinari" u Hrvatskoj pocinju debatirati o tome, da su negdje od 10 clanaka o gdji. Merkel njih sedam lazi je skoro luckasto. Kod "novinara" u Hrvatskoj ( Hrvatski novinari se mogu u Hrvatskoj izbrojiti na prste jedne ruke!) su vrlo cesto od deset clanaka i deset lazi. Ni u jednoj zemlji u svijetu osim Sj. Koreje ili mozda Kine i Rusije nema toliko lazi i ideoloskih spletki, koliko ima u Hrvatskoj. Niti u jednoj zemlji u svijetu nisu mediji toliko aktivni u rusenju nekih vlada, kao u Hrvatskoj ako je narod na izborima dao svoj glas HDZ-u. I nigdje u svijetu nema toliko prozentualno zadojenih u medijima kao u Hrvatskoj, zadojenih crvenom fasistickom ideologijom. Jer u Hrvatskoj se gradjane preko medija ne informira, nego pljuvanjem po HDZ-u i po Katolickoj crkvi svakodnevno manipulira. Radi toga bi drugarice i drugovi po medijima u Hrvatskoj prvo trebali pomesti pred svojim vratima, prije nego ce bilo koga i bilo gdje kritizirati i povlaciti kroz medijsku komunisticku kaljuzu u Hrvatskoj.