Traže veće kapacitete

Orbánu Janaf preskup za tranzit nafte pa traži pomoć Europske komisije

storyeditor/2022-05-12/PXL_281119_26947555.jpg
Foto: Dubravka Petric/Pixsell
1/4
20.12.2022.
u 20:56

Mađarski ministar Szijjártó tražio je i povećanje kapaciteta Janafa jer je 11 milijuna tona manje od zbroja kapaciteta triju rafinerija u Mađarskoj, Slovačkoj i Češkoj koje bi se, u slučaju obustave rada naftovoda Družba, našle ovisne isključivo o Janafu

Mađarska postaje sve svjesnija činjenice da ovisi o Jadranskom naftovodu (Janafu) u slučaju da ruska razaranja energetske infrastrukture u Ukrajini oštete naftovod Družba, ali Budimpešta tvrdi da im poduzeće Janaf nudi 2,5 puta skuplju tarifu za tranzit nafte, što je cijena koju žele spustiti, a Hrvatska na to ne pristaje olako, pa su Mađari u ponedjeljak na sastanku Vijeća za energetiku EU tražili pomoć Europske komisije. Komisija će analizirati o čemu je riječ, ali već u utorak smo u Bruxellesu neslužbeno čuli da Komisija "zna točno o čemu se radi" i da je teško očekivati da će na štetu Hrvatske pomagati Mađarskoj.

Ravnopravni uvjeti

Radi se zapravo o nečemu što je Večernjak pisao još početkom lipnja, čim je izglasan naftni embargo za rusku naftu u EU, u kojemu je Mađarska dobila obilna izuzeća koja joj omogućuju da nastavi kupovati rusku naftu kroz Družbu, a u slučaju oštećenja tog naftovoda da nastavi kupovati rusku naftu pomorskim putem – tankerima do Omišlja i Janafom do Mađarske. Tada smo, naime, otkrili da je u tekst tog šestog paketa sankcija EU ugrađena i odredba o tome da se tarife za tranzit nafte mogu koristiti kao alat za očuvanje onoga što se u EU na engleskom naziva "level playing field", a što znači ravnopravne uvjete za sve konkurente na jedinstvenom tržištu. Kako Mađari zbog izuzeća od embarga prolaze puno jeftinije s ruskom naftom, logika te odredbe je da tranzitne tarife mogu biti skuplje kako privilegirani kupci jeftine ruske nafte ne bi gradili privilegiranu tržišnu poziciju tijekom embarga.

Mađari su, prema pisanju portala telex.hu, i sami svjesni da ovo za Hrvatsku nije beznačajno pitanje, nego posredno povezano i s načinom upravljanja u Ini i s Molovim gašenjem rafinerije u Sisku.

Nakon sastanka Vijeća EU ministar gospodarstva Davor Filipović otkrio nam je što je bio njegov odgovor Szijjártu: – Naglasio sam da Janaf postojećim kapacitetima može zadovoljiti sve mađarske potrebe. Trenutni kapacitet Janafa prema Mađarskoj je 11,4 milijuna tona nafte, a rafinerija u Mađarskoj ima kapacitet prerade 8,1 milijuna tona. Mi smo spremni biti partner, osigurati dovoljne količine nafte i za Mađarsku i za Slovačku. S time da treba poštovati "level playing field", osigurati razinu konkurencije koja je poštena u svim državama članicama – rekao je ministar Filipović.

Mađarski ministar Szijjártó tražio je i povećanje kapaciteta Janafa jer je 11 milijuna tona manje od zbroja kapaciteta triju rafinerija u Mađarskoj, Slovačkoj i Češkoj koje bi se, u slučaju obustave rada naftovoda Družba, našle ovisne isključivo o Janafu. Szijjártó se prije takvog apela prema Komisiji u Bruxellesu konzultirao sa šefom MOL-a Zsoltom Hernadijem, navode mađarski mediji.

VIDEO Vatreni Stigli u Split, dočekale ih tisuće navijača

Ključne riječi

Komentara 23

Avatar BanŠokčević
BanŠokčević
21:19 20.12.2022.

Ugasite jednu rafineriju kako ste Sisak ugasili i stvar rijesena .. kako jednostavno tko bi rekao .

LJ
ljudemisi
22:14 20.12.2022.

Kriminalac račan prodao je 25 %+1 INA-e za samo 505 milijuna dolara za 10 puta manju cijenu od realne kada je INA imala u Siriji nalazišta vrijedna 7 milijardi dolara .Orbanu treba udvostručiti tranzit nafte Janafom i tim novcem otkupiti INA-u

AF
afer
05:55 21.12.2022.

Orban, mašući zastavom ''velike Mađarske'' polako ali sigurno postaje čir na guzici Europe a naročito nas!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije