pomama na internetu

Osnivač Facebooka pokrenuo je književni klub kojim bi mogao ugroziti moćnu Opru

Mark Zuckerberg
Foto: Reuters/PIXSELL (Ilustracija)
07.01.2015.
u 17:05

Novogodišnje odluke većine smrtnika ne odlaze dalje od statusa na Facebooku i par otužnih dana provedenih u teretani prije nego što se vratimo starim navikama

Novogodišnje odluke većine smrtnika ne odlaze dalje od statusa na Facebooku i par otužnih dana provedenih u teretani prije nego što se vratimo starim navikama.

Osnivač Facebooka Mark Zuckerberg je iznimka. Ne samo da je svoje dosadašnje “osobne izazove”, kako ih sam naziva, svaki put strpljivo proveo do kraja, nego zbog utjecaja koji ima kao čelnik jedne od najmoćnijih kompanija na svijetu njima redovito izaziva veliku pozornost medija i javnosti željne vijesti iz svijeta bogatijih i slavnijih pripadnika ljudske vrste.

Iako je malo kome ta informacija promijenila život, ogroman broj čitatelja tako zna da je Zuckerberg u sklopu svojih dosadašnjih izazova, primjerice, jeo samo meso životinja koje je sam zaklao, ili da je čitavu jednu godinu učio mandarinski, a stečeno znanje nedavno je prvi put javno demonstrirao na informatičkoj konferenciji u Pekingu (o čemu svjedoči sada već poznata snimka na YouTubeu).

Prijedlog marketingašice

Ove godine kao da mu je ponestalo ideja, pa je na Silvestrovo zamolio svoje internetske fanove da mu sugeriraju novi izazov za 2015. godinu. Mnogi su sugerirali donacije raznim humanitarnim organizacijama, no šef Facebooka time se i tako bavi, pa je među pedeset tisuća prijedloga radije odabrao ideju marketingašice Cynthie Greco koja je predložila da Zuckerberg svaki mjesec pročita jednu knjigu koju će mu netko drugi preporučiti. Njezin prijedlog tek je malo modificirao, pretvorivši jednomjesečni ritam u dvotjedni, pa je na Facebooku diskretno lansirao grupu A Year of Books (“Godina knjiga”), svojevrsni književni klub čiji će članovi čitati iste knjige kao Zuckerberg, te kasnije zajedno diskutirati o njima.

Nekoliko sati kasnije i nekoliko tisuća kilometara dalje, venezuelanski profesor Moisés Naím silno se začudio ogromnom skoku prodaje svoje knjige The End Of Power (Kraj moći) koja je na tržištu bila već dvije godine, i premda je nakon izlaska privukla određenu pažnju, daleko od toga da je i dalje bila na listi bestselera. Profesor Naím nije ni slutio da je upravo njegova knjiga postala prvom preporukom Marka Zuckerberga, što je pokrenulo pravo ludilo u internetskim knjižarama, u kojima je rasprodana u manje od 24 sata, a liste čekanja već sad broje tisuće novih zainteresiranih kupaca.

Paralelno s tom navalom na knjigu, na Facebooku se pojavio i niz klonova Zuckerbergova kluba, nekoliko tvrtki razgrabilo je internetske domene koje sadržavaju frazu “year of books” i na njima već reklamiraju vlastite sadržaje, a posebnu brzinu u kapitaliziranju tuđe ideje pokazali su proizvođači majica s natpisima, među kojima se kao novi hit već ističu one koje pozdravljaju “godinu knjiga”. Takva reakcija realnost je biznisa u internetskoj eri, u kojoj povučeni geekovi preko noći postaju milijunaši zahvaljujući jednoj dobroj ideji i nešto tehničkog znanja za njenu realizaciju. Odabir “Kraja moći” za Zuckerbergov književni klub zato je pomalo ciničan, ili bar ironičan, jer govori o aktualnom socio-političkom trenutku u kojem se moć prvi put premješta iz predsjedničkih i parlamentarnih dvora velikih svjetskih sila u ruke bogatih pojedinaca poput Zuckerberga, čiji Facebook svakodnevno povezuje više od 864 milijuna ljudi, čineći ga jednim od najmoćnijih pojedinaca na svijetu.

Činjenica da se takav čovjek počeo javno baviti knjigama sigurno će izazvati određenu brigu u produkcijskom stožeru dosadašnje kraljice književnih preporuka Oprah Winfrey, koja je preko televizijskog Oprah’s Book Cluba iz potpune anonimnosti lansirala neke od velikih književnih zvijezda današnjice, čiji su preporučeni naslovi ubrzo dobili i unosne filmske ekranizacije, kao što se dogodilo u slučaju tinejdžerske melodrame “Bijeli oleander” do tada nepoznate autorice Janet Fitch, ili postapokaliptičnog romana “Cesta” sramežljivog pisca Cormaca McCarthyja.

Selidba u nove medije

Nakon 15 godina originalnog Oprina književnog kluba, 2012. je pokrenut Oprah’s Book Club 2.0, čija je namjera približiti se mlađim čitateljima većim oslanjanjem na digitalne platforme. Dosad se radilo o vrlo uspješnom projektu, no novogodišnja odluka ekscentričnog mladog milijardera koji na Facebooku ima 31,2 milijuna izravnih sljedbenika, mogla bi mu brzo pomrsiti račune.

Jasno je, dakako, da se Zuckerberg ne planira obogatiti preporučujući nam knjige, ali samom činjenicom da to čini opasno je zanjihao tron Opre Winfrey, koja je dosad imala ekskluzivnu moć stvaranja i uništavanja svjetskih književnih trendova.

>>Šef Facebooka: Zbraja milijarde, a uvijek nosi istu sivu majicu

>>Zuckerberg: WhatsApp je vrijedan i zbog dosega, ne samo novca

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije