Svima je već jasno – ovrhe su problem broj jedan ove zemlje! Naravno, one postoje u svim državama, ali nijedna nema ovršni zakon kao naš, koji bi mogao biti proučavan kao egzemplar po štetnim posljedicama koje generira za društvo.
Zakon koji omogućuje da 100 kuna duga u inicijalnom trenutku pokretanja ovrhe postane 1000, a u daljnjem kvasanju samo mu je nebo granica. Takav zakon i na njemu utemeljen sustav ovrha zahtijevaju odlučnu akciju vrha države i hitnu intervenciju koja bi umanjila enormnu štetu, a odgovorni se ponašaju upravo suprotno. Nakon što su ljetos, uz veliku pompu i puna usta floskula o poboljšanju položaja dužnika, unijeli kozmetičke izmjene neprimjenjive na dobar dio dužnika, donošenje novog ovršnog zakona koji je trebalo iz korijena promijeniti “jučer” odgađaju, ne na mjesec ili dva, nego na – više od godinu.
Ministar pravosuđa Dražen Bošnjaković mjesecima lakonski lamentira o kompliciranoj materiji zaboravljajući kako pod ovrhom 322 tisuće njegovih sugrađana i njihovih obitelji vode krajnje komplicirane živote. Ministar govori o radnoj skupini, hipertrofiranoj jednako koliko i dug ovršenih, pa i njezinim podskupinama, a u tri mjeseca od osnivanja sastali su se – jednom. Nakon njegova posljednjeg javnog nastupa iz te je radne skupine demonstrativno odlučila odstupiti predstavnica ovršenih – predsjednica Udruge Blokirani Miriam Kervatin.
Traže izbacivanje bilježnika
“U povodu istupa ministra pravosuđa koji se pohvalio, gostujući u Dnevniku Nove TV i HRT-ovoj emisiji Otvoreno, ‘najboljim ovršnim zakonom na svijetu’, a zbog neaktivnosti Ministarstva s obzirom na to da radna skupina ne radi već tri mjeseca, poručio da nema političke volje za bitno i efikasno rješenje krize blokiranih, ovim putem poručujem da ne namjeravam biti ničija ‘korisna budala’”, napisala je Kervatin u tekstu ostavke na članstvo u radnoj skupini te dodala da ne namjerava tolerirati daljnji kriminal hrvatskog ovršnog sustava. Ističe da se hrvatsko ovršno pravosuđe hitno mora urediti u skladu s pravnim i socijalnim normama Europske zajednice. U radnoj skupini ostala bi ako bi ministar i Vlada reagirali promptno i do 6. veljače uredbom izbacili iz ovršnog postupka javne bilježnike i agencije za utjerivanje dugova, kao i sve druge aktere koji se ne mogu smatrati sudom. Traže da se ovrhe koje oni vode stave izvan snage odmah, a kao argument za to Kervatin citira tekst presude Europskog suda pravde u kojem stoji da se javni bilježnici i agencije za utjerivanje dugova, kada postupaju u ovršnim postupcima na temelju „vjerodostojne isprave”, ne mogu smatrati sudom.
Neosnovano bogaćenje
Tajnik Blokiranih Mario Strinavić još je oštriji.
– Nakon posljednjih istupa ministra Bošnjakovića možemo zaključiti da su maske pale: vlast ne kani riješiti problem blokiranih građana i jedino rješenje koje oni nude zaštićeni su računi i doživotna blokada, život u siromaštvu, daljnje raslojavanje hrvatskog društva i potpuni demografski slom – ogorčen je Strinavić. Kaže da je navodno prozivanje preko medija između predsjednice i premijera postalo degutantno, uhodani obrazac kojim se kod javnosti pokušava stvoriti privid da nešto rade, a ne rade i ne žele raditi ništa i osnovna im je namjera zadržati postojeće stanje. S obzirom na to da je ministar Bošnjaković izjavio kako je prodaja dugova sasvim legalan posao i da on u tome ne vidi problem, Strinavić podsjeća na razlike između prodaje duga ovršenih i klasične cesije.
– Ako vjerovnik ugovorom o cesiji proda dug agenciji po diskontnoj cijeni, agencija može naplaćivati samo ono što je otkupila po tom istom diskontu i zaračunati zakonom propisane kamate i nikako se ne može naslanjati na dug banke jer banka je prodajom dio duga otpisala, a otpisano se ne može naplaćivati. Zato je nužno u ovom slučaju cesiju odvojiti od ovršnog postupka i tretirati je kao bilo koji ugovor koji se može naplaćivati u ovršnom postupku, ali na iznos glavnice iz ugovora o cesiji – objašnjava Strinavić. U protivnom, upozorava, kako se sad ovršni postupak primjenjuje, dolazi do neosnovanog bogaćenja, u čemu postoje elementi za kazneni progon. Najveća je tragedija ovrha upravo činjenica da su za neke vrlo lukrativan posao. A ti neki uopće nisu vjerovnici.
Vječne blokade – ne postoje ni u jednoj državi
Institut vječnih blokada računa ne postoji ni u jednoj državi EU; iz našeg je ovršnog zakona „ispario“ članak koji je regulirao da se ovrhe koje se ne naplate u roku od šest mjeseci, odnosno tri godine, automatski obustave
Neopravdani popratni troškovi – zatrpaju glavnicu
Golemi popratni troškovi: za dug po istom vjerovniku pokreću se opetovani ovršni prijedlozi, a za svaki od njih zaračunavaju ponovno svi troškovi, odvjetnički i javnobilježnički. Glavnica u otplati teško dolazi na red
Nema sankcija za neopravdane ovrhe
Nema odgovornosti ni sankcija za ovrhe koje su pokrenute greškom ili bez uredne dostave rješenja o ovrsi, a ni čekanja na pravorijek u slučajevima kad dužnik po kreditu vodi spor s bankom za preplaćene kamate
Nije osiguran socijalni minimum, ovršuje se i dug
Nije osiguran socijalni minimalni iznos ispod kojeg se ne bi smjelo ići u ovrhu pa se tako ovršuju i mirovine od 800 kuna. Moguće je ovršiti dopušteno prekoračenje koje je zapravo kredit pa se na taj način ovršuje – dug
Nekretnina se može ovršiti za mali iznos duga
Prenizak je iznos duga za koji se može ovršiti nekretnina – samo 20 tisuća kuna, a zbog popratnih troškova i minorni dugovi jako brzo dođu do tog iznosa. Trebalo bi ga povećati na barem 50 tisuća kuna
Ovrhe za neplaćeni dug DA, ali troškovi naplate na teret dužnika NE osim u slučaju kada dug završi na sudu ! Kod nas dug naraste i po 10 puta a da se do suda uopće ne dođe. Tko od pravnih osoba naplaćuje troškove drugoj pravnoj osobi ako dug nije završio na sudu ?? Ukoliko ova vlada ne izmijeni Ovršni zakon da on bude pravedan ne trebaju izlaziti na izbore.