Hoće li papa Franjo početi proces kojim bi se mogao ukinuti celibat za svećenike? To se pitanje postavlja nakon što je izjavio kako je pitanje oženjenih svećenika u njegovoj agendi. Tijekom mise u Domu Sveta Marta otkrio je kako je o pitanju oženjenih svećenika razgovarao 10. veljače s rimskim klerom.
Došlo je vrijeme
U zrakoplovu na povratku iz Svete zemlje u svibnju 2014. papa Franjo je kazao kako je svećenički celibat životno pravilo koje cijeni. Celibat je dar za Crkvu, kazao je tada Franjo, ali i odmah dodao: "Svećenički celibat nije dogma. Vrata za raspravu su otvorena, ali ovo nije trenutak. Druge su teme na redu." To je kazao prije manje od godinu dana. Njegova posljednja izjava znači kako je došlo vrijeme da se raspravlja i o celibatu. Osim toga, u istočnim obredima već ima katoličkih svećenika koji su oženjeni, kazao je Franjo na povratku iz Svete zemlje. Mons. Gianfranco Girotti, koji je više od deset godina bio na čelu vatikanskog suda, kaže da "pitanje oženjenih svećenika već dulje vrije u loncu" te da mnogi svećenici traže od pape otvaranje rasprave.
"Na koncu, premda uz određena ograničenja, bit će uvedena nova disciplina glede svećeničkog celibata. To će biti važna promjena u Katoličkoj crkvi. Vjerojatno će biti potreban jedan motu proprio ('vlastita inicijativa', a riječ je o papinskom dokumentu) koji papa može donijeti", objasnio je Girotti. Teolog don Giovanni Cereti rekao je kako je ovih dana, tijekom susreta rimskih svećenika s papom, postavio pitanje o celibatu. Papa je prihvatio njegov prijedlog o otvaranju rasprave te kazao kako je dobro upoznat s problemom. Tijekom nedavnog posjeta Vijetnamu, kardinal Fernando Filoni, pročelnik Kongregacije za evangelizaciju naroda, istaknuo je kako "veza između celibata i svetoga reda odražava vezu Krista i Crkve u cjelovitoj ljubavi. Tako shvaćen, svećenik prihvaća celibat stalno ga obnavljajući slobodnom odlukom, imajući na umu da je za zahtjeve celibata apsolutno nužan molitveni život, a od neizmjerne je pomoći i bratsko zajedništvo među svećenicima".
Osobna odluka i svećenici
No, Fernando Filoni može tu svoju izjavu prilagoditi odluci o ukidanju obveznog celibata, odnosno jednostavno kazati kako je on osnova, ali može biti iznimaka. Uoči Uskrsa prošle godine, mons. Angelo De Donatis osvrnuo se na celibat rekavši kako "za celibat nije potrebna vjera, to ovisi o osobnoj odluci i izboru. Ali kad je u pitanju svećenički celibat, koji podrazumijeva duhovno očinstvo, onda je djelo Duha Svetoga nužno, odnosno vjera". Prije preuzimanja dužnosti državnog tajnika, koncem 2013., Pietro Parolin izjavio je kako "svećenički celibat nije crkvena dogma", pa se o njemu može raspravljati. Celibat ne pripada isključivo prošlosti, ali to ne znači da se ne može o njemu raspravljati i izmijeniti ako bi to poslužilo jedinstvu Crkve, kazao je tada Parolin. Iz izjava "za" i "protiv" ukidanja celibata proizlazi kako o tom pitanju treba raspravljati. Čini se kako je i u Katoličkoj crkvi prevladalo mišljenje o potrebi njegova preispitivanja. Dakako, oženjeni svećenici, kao što je to i u Pravoslavnoj crkvi, neće moći napredovati u karijeri, neće moći postati biskupi. Za papu Franju pitanje svećeničkog celibata doista je veliki izazov.
Stjepo Bartulica, vjernik i član Opusa Dei:
Imam dva brata svećenika i nije im lako
Neke crkvene udruge i pokreti, poput Opusa Dei, imaju vjernike koji su se odlučili za život u celibatu. Dakle, oni nisu svećenici.
– To su posvećene osobe, znači laici koji se dobrovoljno odluče na celibat i život u čistoći, neće se ženiti i služe Bogu i Crkvi na taj način – tumači Stjepo Bartulica, koji je član Opusa Dei.
– Imam u obitelji dva mlađa brata koji su svećenici, koji su svjesno izabrali taj put i kažu da je to zahtjevno i nije lako, ali da su zbog toga i bolji svećenici, jer su potpuno posvećeni svojim vjernicima u župi. Svatko ima svoj put, ali u današnjem svijetu celibat je možda veći izazov nego ikad prije, jer društvo stalno poručuje da je teško živjeti bez tjelesnog užitka i ljudi su pod pritiskom – kaže Bartulica, dodajući kako Crkva mora pronaći mjesto i za one ljude koji napuste svećeništvo.
– No, mora čuvati dignitet svakog sakramenta. Crkva je ono što jest, jer postoji sveti red i svećenički stalež i to je čini posebnim u odnosu na druge – kaže Bartulica.
Mate Uzinić, biskup dubrovački:
Bolje da svećenik ode nego da živi dvostruki život
Premda nije čuo papinu propovijed o celibatu, biskup Uzinić odgovorio nam je što u praksi učiniti kada se biskupu javi svećenik koji želi napustiti službu zbog ljubavi.
– Svaki je čovjek slobodan izabrati svoj put. Treba čuti koji su razlozi i, ako bi ostanak u službi značio dvoličan život, život čovjeka koji je izgubio vjeru, bolje je otići iz službe, nego ne živjeti ono za što si pozvan – kaže biskup Uzinić, dodajući kako je prvi korak u razgovoru pomoći svećeniku riješiti problem koji je nastao.
– To vam je slično kao i u braku. Ako se brak pretvorio u pakao, onda je bolje otići, nego ostati u paklu. Ako svećenik dođe s takvim problemom, onda ga treba pozvati da stane i promisli, da vidi i ne napravi neki nagli čin zbog kojega će se poslije kajati. Ali ako zrelo dođe do zaključka da više ne može obavljati savjesno svoju službu, onda je bolje da više ne bude svećenik, nego da to bude na silu – kaže mons. Uzinić.
Dr. Renato Matić, sociolog:
Otvorit će se i pitanje ređenja žena
Iz građansko-vjerničke perspektive, oduševljen sam time što papa radi. Ovo je jedna od tema koja može obogatiti Crkvu i koja, ako nije mogla doći ranije, nikad nije prekasno došla. To je, jednostavno, otvaranje novih mogućnosti i može se nazrijeti široki spektar svega što će unosi dinamiku u kršćanstvo i vjernički život, posebno na Zapadu. Što će se sve događati, vidjet ćemo po plodovima koji tek slijede – kaže sociolog Renato Matić, najavljujući kako će se nakon otvaranja pitanja o celibatu zacijelo na dnevnome redu pojaviti i pitanje ređenja žena, jer je oko toga bilo mnogo prigovora.
– Sve to nije suprotno objavi i izvorima, premda bi se kosilo s tradicijom. Evanđelje nudi cijeli niz slobodnih interpretacija, a tradicija je u 2000 godina institucije bila usmjerena na održanje te institucije, što nikako ne mora biti loše po sebi, ali ako se pretvori u glavni cilj kršćanstva, to onda postaje ono što kršćanstvo nije – misli Matić.
Ivica Maštruko, sociolog religije:
Celibat se neće ukinuti, ali će se moći birati
Crkva sigurno neće ići za tim da ukine celibat za svećenike, ali će zauzeti tolerantniji stav i ponašanje prema onim svećenicima koji se ožene i priznaju djecu. Neće ih odbaciti od Crkve – kaže sociolog religije dr. Ivica Maštruko, dodajući da će im se omogućiti i daljnje primanje sakramenata, ali neće biti odbačeni, premda više neće imati pravo svećeništva.
– Sve vodi ka tolerantnijem odnosu prema onim svećenicima koji su se zaljubili, dobili djecu, da bude u duhu oprosta i zadržavanja u krilu Crkve. To je stav ovoga pape – kaže Maštruko, uvjeren da odredba celibata neće biti dokinuta u bliskoj budućnosti, već da će eventualno biti otvorena mogućnost izbora: – Ali ni do toga neće brzo doći, premda su ovo prvi koraci tolerantnijeg odnosa i razmišljanja u normalnim životnim okolnostima.
>> Bivši svećenik: Celibat je glupost, nama trebaju i ljubav i seks
>> Biografija novog pape: Lakši crkveni razvodi i novi brakovi?
"Tada Petar prihvati pa upita: »Evo, mi sve ostavismo i pođosmo za tobom. Što ćemo za to dobiti?« Reče im Isus: »Zaista, kažem vam, vi koji pođoste za mnom, o preporodu, kad Sin Čovječji sjedne na prijestolje svoje slave, i vi ćete sjediti na dvanaest prijestolja i suditi dvanaest plemena Izraelovih. I tko god ostavi kuće, ili braću, ili sestre, ili oca, ili majku, ili ženu, ili djecu, ili polja poradi imena mojega, stostruko će primiti i život vječni baštiniti.« »A mnogi prvi bit će posljednji, i posljednji prvi.« (Mt 19,27) _____________________________________________________________________________________________________________ Kao što vidite, celibat je ustanovio Isus Krist koji je, kao Sin Božji, i sam živio takvim životom. Oni koji su ga htjeli nasljedovati u svemu, njegovi učenici, prihvatili su nasljedovati ga i u tome. Tko je današnji papa da bi imao pravo dirati u to? I stavite za dopisnika iz Rima čovjeka vjernika koji razumije ustroj i funkcioniranje Crkve, a ne nekakvog ateista poput Silvija Tomaševića koji izmišlja žutilo i ponaša se kao da je ovo Jugoslavija u kojoj mora imati neprijateljski stav prema Crkvi i pokazivati odanost režimu.