Ekonomski institut u Zagrebu navodi da od svibnja lagano pada potražnja za radnom snagom na temelju broja objavljenih oglasa. U kolovozu OVI indeks pao je za 5 posto, odnosno za dvadesetinu. Hrvatski poslodavci mjesečno na portalu MojPosao objave oko tri tisuće oglasa.
– Najveće povećanje broja oglasa na godišnjoj razini u kolovozu zabilježeno je u zanimanjima učitelj, kuhar i prodavač, dok je najveće smanjenje opaženo kod radnika u proizvodnji, skladištara i vozača, navodi analitičarka Instituta Marina Tkalec.
Početak školske godine mogao bi biti dobar za nešto više od 500 nezaposlenih učitelja, koji su prema rastu potražnje za radnicima izbili na prvo mjesto. Broj učenika u osnovnim i srednjim školama smanjuje se, no taj proces ne prati zaposlenost koja se i dalje povećava. Ekonomski institut je u mjesecu kolovozu pronašao 123 nova oglasa u kojima se zapošljavaju učitelji i učiteljice što je 45 posto više nego istog mjeseca prošle godine. Potražnja za učiteljima/učiteljicama pojačana je na državnoj burzi i u rujnu, gdje su jučer bila 202 oglasa u kojima se traže prosvjetari koji će raditi s najmlađim učenicima od prvog do četvrtog razreda osnove škole.
Tkalec otkriva da je većina, gotovo tri četvrtine oglasa za učitelje objavljena u središnjoj Hrvatskoj, odnosno u Zagrebu i okolici koji nisu toliko zahvaćeni iseljavanjem i padom nataliteta. Pojačana je potražnja i za kuharima, konobarima i prodavačima, koji se traže u svakom šestom oglasu za posao, njih 500. Poznavatelji prilika u sezonskom zapošljavanju kažu da se mnogi sezonski radnici nakon mjesec ili dva rada u restoranima, kafićima ili hotelima uz more razočaraju i napuštaju poslove, zbog čega poslodavci panično traže tko će ih zamijeniti.
U odnosu na kolovoz 2018. godine, znatnije se smanjio udio oglasa u kojima se tražila srednja stručna sprema, dok se istodobno povećao udio oglasa koji nude ugovor na neodređeno. Za zaposlene na neodređeno, ako su mlađi od 30 godina, poslodavci pet godina ne moraju plaćati zdravstvene doprinose.
Pad potražnje za radnicima registrirala je i službena statistika, a Marina Tkalec ističe da odaziv na objavljeni oglas do određene mjere utječe na isplativost oglašavanja.
– Poslodavci su počeli koristiti i druge kanale zapošljavanja, ali još smo daleko od toga da se oglasi ne isplate, veli analitičarka Marina Tkalec.
VIDEO Plaće radnika u najvećim trgovačkim lancima
Pa vrlo je jednostavno, samo da je novinar napravio istrazivanje kako treba. Naime, osnovno pitanje je koliko je ucitelja otislo u mirovinu s 31.8. ili koliko ih je napustilo obrazovni sustav? Nakon toga od broja umirovljenih i odlazaka oduzme broj novih oglasa i TEK ONDA bi dosao do broja. Isto tako, da je istrazivao dalje, mogao je saznati koliko je oglasa na puno radno vrijeme, koliko na pola, a koliko na manje od pola ( jer i toga ima..., npr. trazi se prof informatike na 4 sata tjedno?!). Ali, tesko je biti novinar na dan kad je prosvjed ucitelja za bolji materijalni status zar ne?