Pelješki most

Partneri Kinezima žele biti Dalekovod, Holcim, Uljanik...

Pelješki most
24.04.2018.
u 06:37

Kinezi su obećali da će dati sve od sebe da uspješno realiziraju projekt. Najavili su da će ići i na druge projekte u RH, primjerice u željeznici

U Dubrovniku je jučer potpisan ugovor o gradnji Pelješkog mosta. Svoje potpise na taj ugovor vrijedan 2,08 milijardi kuna (bez PDV-a) stavili su predsjednik uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić i opunomoćeni predstavnik konzorcija kineskih tvrtki koji predvodi China Road nad Bridge Corporation (CRBC) Zhang Xiaoyuan.

Arhitektonski biser

Na svečanosti potpisivanja ugovora sudjelovao je i premijer Andrej Plenković, koji se tom prigodom sastao s predstavnicima kineskog konzorcija – zajednice ponuditelja na čelu s predsjednikom uprave CRBC-a Luom Shanom. – Ova se suradnja odvija na temelju javnoga natječaja, ponude i kriterija koji su bili precizno i transparentno navedeni te na temelju referencija koje ima kineska kompanija China Road and Bridge Corporation. Ta će tvrtka na izgradnji angažirati i hrvatske radnike te hrvatske tvrtke kao partnere. Pelješki most arhitektonski je biser u infrastrukturi RH koji će izgledom i funkcionalnošću oplemeniti našu cestovnu i prometnu infrastrukturu, a stvorit će se i sinergija suradnje Kine i Hrvatske za koju je ovaj projekt uvod u širu i dugoročnu suradnju – kazao je premijer Plenković.

Pelješki most
1/8

Sastanak premijera s predstavnicima CRBC-a potrajao je pola sata, a naši sugovornici kažu da su Kinezi bilo jako dobro pripremljeni te da su obećali da će dati sve od sebe da uspješno realiziraju ovaj projekt. No najavili su da će ići i na druge projekte u Hrvatskoj, primjerice one u željeznici. Koliko im je gradnja Pelješkog mosta bitna jer time ulaze na tržište EU, pokazuje i to što je na potpisivanje ugovora došla i kineska televizija. Plenković je na sastanku, među ostalim, kazao i da očekuje da angažiraju dio hrvatske operative na gradnji mosta, a predstavnici CRBC-a su, doznajemo, na to pozitivno reagirali i kazali da su već o tome započeli pregovore. CRBC bi s radovima na gradnji mosta trebao početi u roku od 100 dana, no očekuje se da će krenuti i prije.
Kineski veleposlanik Hu Zhaoming kazao je kako svjedočimo posebnom trenutku u hrvatskim i kineskim odnosima.

– Novo je poglavlje naših odnosa otvoreno. Naši politički odnosi okreću novu stranicu, a projekt pokazuje i političko povjerenje između naših zemalja. Kineska ulaganja u Hrvatsku povećana su više od sto puta, a prošle godine stiglo je i 60 posto više turista. Kineski konzorcij nije slučajno dobio posao izgradnje Pelješkog mosta, većina Hrvata vjeruje kako bi upravo Kina trebala biti najveći gospodarski partner sljedećih deset godina – kazao je veleposlanik Zhaoming.

Kinezi su se obvezali da će most koji će spojiti Hrvatsku izgraditi u roku od tri godine od uvođenja u radove. Izgradnja mosta prva je od četiri faze projekta Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom, a za što je Hrvatska dobila bespovratna sredstva od EU u iznosu od 357 milijuna eura. Ukupna vrijednost cijelog projekta procijenjena je na 420 milijuna eura, a osim mosta, uključuje izgradnju pristupnih cesta i stonske obilaznice. O kako se velikom i važnom projektu radi, govore i podaci o količinama materijala koji će se ugraditi u most. Tako će, primjerice, biti potrebno 70.000 kubičnih metara betona, dok će za rasponsku konstrukciju trebati 34.727 tone čelika. Za pilote koji će se zabijati na dubinu od 40 do 45 metara bit će potrebna čak 31.000 tona čelika. Procjenjuje se da će na gradilištu Pelješkog mosta biti potrebno oko 1000 radnika, a svoju priliku da dobiju dio poslova na tom projektu vide i hrvatske tvrtke. Potpredsjednica Hrvatske gospodarske komore Mirjana Čagalj zadužena za graditeljstvo, promet i veze pokrenula je inicijativu da hrvatske tvrtke zajedno nastupe u pregovorima s Kinezima oko poslova koje bi mogle dobiti na gradnji mosta. Mirjana Čagalj kaže da je s kineskim veleposlanstvom dogovoreno da se za dva do tri tjedna održi sastanak hrvatskih tvrtki s izvođačima radova na mostu. Suradnja se pri tome ne bi trebala odnositi samo na građevinsku operativu i prerađivačku industriju već i na niz ispitno-istraživačkih, pripremnih poslova, prijevoznih usluga, kao i mogućnostima smještaja i ugostiteljskim uslugama. Na gradilištima u hrvatskom susjedstvu na kojima je radio ili još uvijek radi CRBC – u Srbiji i Crnoj Gori – ta je kompanija dovela radnike iz Kine pa se očekuje da će tako biti i u hrvatskom slučaju. Samo je pitanje u kojem omjeru. U Crnoj Gori je tako na gradnji autoceste Bar – Boljare udio domaćih tvrtki i radnika bio 30 posto.

Dobra iskustva s Kinezima

U hrvatskim građevinskim krugovima pak može se čuti kako su najveći interes za suradnju s Kinezima na gradnji Pelješkog mosta dosad pokazali Dalekovod, Zagreb Montaža, splitsko brodogradilište, Holcin, Uljanik... Skladgradnja pak primjerice već je podizvođač radova CRBC-u na gradnji autoceste u Crnoj Gori. Neki od njih su i prije surađivali s kineskim tvrtkama i imaju dobra iskustva u tome jer uredno ispunjavaju ugovorene obveze. A kako će Kinezi izvoditi radove, nadzirat će konzorcij Instituta IGH, Centra za organizaciju građenja i Invest inženjeringa, koji je pobijedio na natječaju za nadzor nad izgradnjom mosta kopno – Pelješac s pristupnim cestama. U Dubrovniku je jučer potpisan ugovor i za taj posao, vrijedan 49,4 milijuna kuna (bez PDV-a).

Iako je ugovor o gradnji Pelješkog mosta jučer potpisan još uvijek postoji mogućnost da početak radova bude odgođen na neodređeno vrijeme. Naime, austrijski Strabag je Upravnom sudu u Zagrebu podnio tužbu protiv odluke Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave (Dkom) kojom je odbijena njegova žalba na odluku Hrvatskih cesta da posao gradnje Pelješkog mosta dobije kineski konzorcij. Strabag je usto zatražio i da Upravni sud, dok ne odluči o njegovoj tužbi, donese privremenu mjeru kojom bi se odgodio učinak potpisanog ugovora, odnosno odgodio početak radova. U Upravnom sudu jučer su nam kazali da odluka o privremenoj mjeri u povodu Strabagove tužbe još nije donesena, ali bi mogla biti tijekom ovog tjedna. Austrijanci su ponudili cijenu od 2,622 milijarde kuna za gradnju Pelješkog mosta, a za kinesku ponudu su tvrdili da sadrži neobičajno niske cijene te da kineske tvrtke subvencionira država. Procijenjena vrijednost radova je bila 1,75 milijardi kuna. Talijansko-turski konzorcij Astaldi-Icas ponudio je pak da će most sagraditi za 2,551 milijardu kuna. Njihova ponuda odbijena je zbog nevaljane bankarske garancije. Dkom je odbio i žalbu Astaldija i Ictasa. Sa Strabagovom tužbom tako se trakavica oko Pelješkog mosta koja traje gotovo dvije godine nastavlja. Naime, natječaj za gradnju tog mosta objavljen je još u lipnju 2016. U prvom krugu interes je iskazalo 12 tvrtki i konzorcija. U drugi je krug pozvano njih osam, a na kraju su stigle tri konačne ponude. Odluka o odabiru donesena je tek u siječnju ove godine jer su cijeli proces usporavale brojne žalbe tijekom natječaja kao i nakon dodjele posla Kinezima. No, valja podsjetiti da je već jednom ugovor za Pelješki most bio potpisan i to 2007., ali je 2012. godine raskinut jer nije bilo novca za nastavak radova.

Ključne riječi

Komentara 48

PR
prajdali100
07:43 24.04.2018.

Plenkovicu otiđi na B H portale pa vidi kako reagiraju njihovi političari i merhaba- bre- pučanstvo.Željko Komšic je na aparatima !!!!! Ja mislim da taj lik mrzi Hrvatsku više nego Vulin.

PR
prajdali100
06:52 24.04.2018.

A Bakir !!!!??? Kažu ljut je ko leptir.

DU
Deleted user
08:23 24.04.2018.

Nikakvo čudo što svim bivšim "bratskim" narodima smeta svaki pozitivan pomak Hrvatske , kad ima i dobar dio Hrvata koji misle isto.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije