Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (Dkom) odbila je obje žalbe koje su podnesene na odabir kineskog konzorcija predvođenog tvrtkom China Road nad Bridge Corporation za gradnju Pelješkog mosta.
Odbijanjem tih žalbi više nema prepreka za potpisivanje ugovora o gradnji mosta koji će spojiti Hrvatsku. Očekuje se da će taj ugovor biti potpisan za 15-ak dana. Kineski konzorcij ponudio je sagraditi most za 2,08 milijardi kuna bez PDV-a, Astaldi i Ictas za 2,55 milijardi kuna bez PDV-a, a Strabag za 2,62 milijarde kuna bez PDV-a. DKOM je tako odbio tvrdnje žalitelja da je kineska ponuda sadržavala neuobičajeno niske odnosno dampinške cijene. O odluci koja je obrazložena na 17 stranica među ostalim se navodi da tvrdnje o postojanju dampinških cijena nisu u nadležnosti naručitelja, u konkretnom slučaju Hrvatskih cesta, a primjena antidampinških mjera u nadležnosti je određene države, odnosno carine.
U konkretnom slučaju, neosnovani su žalbeni navodi žalitelja koji pozivaju naručitelja na primjenu antidampinških mjera jer uopće nije utvrđeno da se radi o dampinškim cijenama, stoji u odluci komisije koja je donesena 59 dana nakon zaprimanja prve, Strabagove žalbe. U odluci se navodi da čak i u slučaju da je na neku vrstu čelika koji će se koristiti u gradnji mosta određena antidampinška pristojba, nju je ponuđač trebao uračunati u cijenu iskazanu u ponudi. A ta se cijena ne može mijenjati jer je cijena iskazana u ponudi fiksna i nepromjenjiva.
Za tvrdnje Strabaga da kineske tvrtke primaju državne potpore u Komisiji su naveli da je žalitelj iznio samo sumnju koju ničim ne dokazuje. U odluci se navodi i da su cijene ponuda i žalitelja i Kineza veće od procijenjene vrijednosti (1,75 milijardi kuna) i da nitko u postupku pravne zaštite to nije osporavao. DKOM je odbio i žalbu Astaldija i Ictasa zbog isključenja njihove ponude jer nisu dali valjano jamstvo prvorazredne banke. Dijelovi žalbi koje se odnose na izjave o podizvođačima i tajnosti postupka također su proglašene neosnovanima.
Odbijanjem žalbi sad više nema prepreka za potpisivanje ugovora za gradnju mosta koji će spojiti Hrvatsku. Očekuje se da će taj ugovor biti potpisan za 10-ak dana.
Strabag, Astaldi i ICas imaju pravo protiv rješenja DKOM-a podnijeti tužbu Upravnom sudu, a potpisivanje ugovora odnosno početak gradnje mosta mogli bi spriječiti samo ako zatraže i sud donese privremenu mjeru. U Astaldiju danas nisu htjeli komentirati odluku DKOM-a, a u Strabagu su poručili da su iznenađeni i razočarani odlukom i da razmatraju daljnje pravne korake.
Nisu pronađeni dokazi
- Žalbe su odbijene jer Državna komisija nije utvrdila da je naručitelj napravio povredu u primjeni prava. Nisu pronađeni dokazi da se u kineskoj ponudi radi o neubičajenoj cijeni - rekao je Goran Matešić, predsjednik Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave i dodao:
- Naručitelj nije pogriješio što nije provodio postupak radi li se o neuobičajenoj cijeni. Komisija nije ta koja vodi postupak utvrđivanja dampinških cijena već to vodi Europska komisija. Također, nije bilo pritisaka na državnu komisiju kod donošenja ove odluke.
Matešić je kazao kako žalitelji nisu dokazali da je u pitanju državna potpora pa za Komisiju nije bilo sumnje je li se radilo o državnoj potpori Kine.
- Nakon što se odbije žalba smatra se da je odluka o postupku postala izvršna te da je ugovor sklopljen. Postoji mogućnost žalbe na sudu. No, to ne odgađa početak radova, osim ako sud ne odobri privremenu mjeru - zaključio je Matešić.
U drugoj polovici siječnja u Državnu komisiju za kontrolu postupaka javne nabave su stigle dvije žalbe na odluku o odabiru kineskog konzorcija za graditelja Pelješkog mosta s pristupnim cestama, najvećeg hrvatskog infrastrukturnog projekta.
Prvo se na taj odabir žalio austrijski Strabag, a nedugo nakon toga i zajednica ponuditelja u kojoj su talijanski Astaldi i turski CT Ictas koja se žalila na procjenu kvalitete garancije talijansko-turske ponude za gradnju mosta.
Strabag se, s druge strane, žalio jer je kineski konzorcij ponudio dampinške cijene u pogledu izvođenja niza radova. Pretpostavlja se da su Kinezi mogli ići s nižom ponudom jer će dobiti nedopuštene državne potpore. U Strabagu navodno impliciraju da kineske vlasti putem gradnje Pelješkog mosta žele lakše "probiti" tržište Europske unije, a što nije u skladu s pravnom stečevinom EU.
Austrijancima uz ostalo smeta što naručitelj Hrvatske ceste nisu ispitale niske ponuđene cijene kineske korporacije u pojedinim stavkama, a što su, kako smatraju u Strabagu, trebale učiniti prema odredbama Zakona o javnoj nabavi i direktivi Europskog Parlamenta i Vijeća.
U vrlo iscrpnom rješenju na žalbe spomenutih tvrtki odnosno konzorcija Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave odbacuje i jedan od glavnih Strabagovih prigovora vezan uz dampinške cijene koje je ponudio odabrani kineski konzorcij "China Road and Bridge Corporation".
DKOM je naime Strabagovu tvrdnju o nezakonitosti odluke o odabiru najpovoljnijeg ponuditelja kao posljedice nepravilne primjene odredbe o neuobičajeno niskoj cijeni odbilo kao neosnovanu.
Komisija pritom uz ostalo zamjećuje da su cijena koju je ponudio i kineski konzorcij i Strabag veće od procijenjene vrijednosti predmeta nabave (1,756 milijardi kuna, bez PDV-a), koju nitko u postupku nije osporavao.
Strabag u postupku "nije dokazao da bi niža ponuda ponuditelja u dvanaest troškovničkih stavki (kojih u cijeloj ponudi ima više stotina) trebala sa stanovništa važećih propisa rezultirati obveznom primjenom instituta neuobičajeno niske cijene", navodi se u rješenju DKOM-a.
Žalitelji, kako se nadalje navodi, nisu niti dokazali da bi se u konkretnom slučaju radilo o dampinškim cijenama i da je odabrani ponuditelj korisnik državnih potpora.
"S druge strane naručitelj je u ovom izuzetno složenom postupku javne nabave postupao u skladu s odredbama koje uređuju pitanje neuobičajeno niske cijene te je u postupku pregleda i ocjene ponuda utvrđivao da li je sumnju dovedena mogućnost izvršenja predmeta nabave", smatraju u DKOM-u.
Isto tako, odbijena je i žalba zajednice ponuditelja talijanskog Astaldija i turskog IC Ictas Isaat Sanayi u vezi bankarske garancije.
Naime, ta zajednica ponuditelja nije prošla na natječaju za gradnju Pelješkog mosta zbog neprihvatljivog bankovnog jamstva, budući da je utvrđeno da Erste&Steiermarkische bank d.d. Rijeka nema rejting zahtjevan dokumentacijom za nadmetanje, a prema kojoj je to trebala biti bankarska garancija izdana od prvorazredne banke koja je dugoročno cijenjena najmanje kod jednog od društava Fitch ili Moody's ili S&P, barem kao 'A3' ili 'A-'.
Prema rješenju DKOM-a, nedvojbeno je u postupku utvrđeno da jamstvo za ozbiljnost ponude Astaldija i IC Ictasa nije sastavljeno u skladu s dokumentacijom za nadmetanje. Naručitelj, Hrvatske ceste su osnovano ocijenile da talijansko-turski konzorciji nije dostavio jamstvo za ozbiljnost ponude kako je traženo dokumentacijom za nadmetanje, navodi se uz ostalo u opširnom rješenju DKOM-a.
Protiv tog rješenja ne može se izjavili žalba, ali se može pokrenuti upravni spor podnošenjem tužbe nadležnom sudu u roku od 30 dana od isteka osmog dana od dana javne objave rješenja na internetskim stranicama DKOM-a.
Konačno, nema se što čekati, več krenuti..... austrijancima srednj prst, Bakiru srednj prst, i ajde da riješimo tu sapunicu.... posebno sad kad je EU dala novac