Kako će Hrvatska izgledati za pedeset godina? Hoćemo li još živjeti od turizma ili će klimatske promjene zaista podići razinu Jadranskog mora i potopiti gradske rive, spaliti zemlju i opustošiti naše priobalje? Hoćemo li u Hrvatskom saboru umjesto predstavnika tradicionalnih manjina imati zastupnike nepalske i filipinske manjine? U kojoj mjeri će umjetna inteligencija promijeniti naše živote, a u kojoj ćemo mjeri uspjeti očuvati našu tradiciju i hrvatski način života? Hoćemo li živjeti u miru ili će naša svakodnevica nalikovati onoj iz filmske sage o Pobješnjelom Maxu? Sve su to pitanja na koja bismo rado čuli odgovore, ali ih je vrlo teško predvidjeti bez razmatranja nekoliko različitih i nerijetko dijamettralno suprotnih ishoda, odnosno scenarija budućnosti. Svijet u kojem živimo ubrzano se i radikalno mijenja, a na oblikovanje budućnosti utječu raznorazne silnice kojih možda sada nismo ni svjesni.
Neke zemlje već imaju ministarstva budućnosti
S jedne strane sami biramo kojim putem ćemo krenuti i kako ćemo danas utjecati na sutra, a s druge beremo plodove pogrešaka koje su napravile prethodne generacije i trpimo posljedice nesmotrenih poteza prema prirodi i okolišu. Budućnost i način na koji sada utječemo na nju svakako su teme koje se više ne mogu skidati s dnevnog reda, stoga je potrebno strateški promišljati i donositi odluke koje će oblikovati desetljeća i stoljeća pred nama. Neke zemlje stoga već imaju ministarstva budućnosti, u kojima stručnjaci predviđaju i prate trendove, te pripremaju vlastite zemlje na izazove i scenarije koji bi mogli postati realnost. U Hrvatskoj se, nažalost, još uvijek više bavimo s prošlošću nego s budućnošću, ali postoje naznake promjena i vrijedne inicijative koje potiču zaokret prema naprijed.
Jedna od njih je veliki znanstveno-umjetnički projekt „Hrvatska 2074. – pogled u budućnost“. Riječ je o jedinstvenoj inicijativi promišljanja hrvatske budućnosti koja je okupila tridesetak znanstvenika, stručnjaka i umjetnika, a sve to u prigodi 140. obljetnice našeg najvećeg i najstarijeg osiguravajućeg društva – Croatia osiguranja. Naime, kako je ta korporacija svoju prošlu veliku obljetnicu, prije desetak godina, obilježila s inovativnom izložbom i pogledom u prošlost, odlučili su se ovoga puta okrenuti budućnosti. Vjerujem da se mnogi sjećaju spektakularne izložbe u zagrebačkom tunelu Grič, svojevrsnog vremeplova koji nas je proveo kroz 13 desetljeća hrvatske povijesti, pod nazivom „Croatia je Hrvatska – Povijest pišemo sami“. Te 2017. godine (izložba je kasnila zbog uređenja tunela) na jedinstveno putovanje kroz povijest – od vremena Augusta Šenoe, preko strahota Prvog svjetskog rata do naših dana – u samo 45 dana zaputilo se više od 80.000 domaćih posjetitelja i turista, pa je ovom događaju zasluženo pripala titula najposjećenije izložbe te godine u Hrvatskoj. Uz to, ova je izložba nagrađena i brojnim važnim međunarodnim priznanjima, kao što su IIDA Global Excellence za najbolje dizajnirani izložbeni prostor, priznanje Media Marketinga za najbolji regilanli event te Grand Prix za najbolji PR projekt u Hrvatskoj, a uvrštena je i u svjetske udžbenike posvećene kreativnosti i komuniciranju. Ta izložba će ostati zapamćena i po tome što su je dijelom kreirali građani. Naime, posjetitelji su aktivno nadopunjavali stalni postav svojim uspomenama na fotografijama, koje su tako postajale dio službenog postava izložbe pričajući priču o tome kako je izgledala hrvatska povijest iz perspektive običnog čovjeka.
Tridesetak stručnjaka i 15 mogućih scenarija budućnosti
Uistinu je teško nadmašiti kreativnost i inovativnost takvog projekta. No, čini se da su u Croatiji i njihovim agencijama koje su i tada radile jubilarni projekt – Millenium promociji, zaduženoj za komunikacijski menadžment i sadržajni dio projekta te agenciji Bruketa&Žinić&Grey, zaduženoj za kreativni segment i produkciju projekta, na dobrom putu da ponove taj povijesni uspjeh. Okretanje budućnosti više je nego dobrodošlo, jer sve više istraživanja pokazuje kako su ljudi u Hrvatskoj, kao i diljem svijeta, sve više zabrinuti za vremena pred nama. To niti ne čudi nakon pandemije pruzročene virusom Covid-19, potresa, poplava i čestih vremenskih nepogoda, ali i novih ratova. A tko bi trebao brinuti više o sigurnosti i o budućnosti, ako ne osiguravajuće društvo koje je tijekom proteklih 14 desetljeća bilo uz hrvatskog čovjeka u svim izazovima, nedaćama i problemima. Svjesni smo da živimo u izazovnom vremenu u kojem se definira neki novi svijet i pokušavaju se naći odgovori na mnogobrojna egzistencijalna pitanja, poput održivosti ekosustava koja je narušena klimatskim promjenama ili globalne geopolitičke stabilnosti, koja je narušena sve brojnijim sukobima i zahlađivanjima odnosa među državama.
Neprestano slušamo kako moramo više razgovarati o budućnosti, pa je Croatia osiguranje kao izraz vlastite korporativne odgovornosti prema zajednici ovim projektom odlučila potaknuti društvenu raspravu, odgovornije promišljanje hrvatske budućnosti, povezivanje izazova s mogućnostima zaštite i prevencije, ali i zajedničko iznalaženje odgovora i rješenja da bismo oblikovali uistinu bolju zajedničku budućnost.
Adris grupa, u čijem sustavu se nalazi i Croatia osiguranje, ima dugu tradiciju suradnje s izvrsnima iz svijeta znanosti i umjetnosti, stoga ne čudi da su ovim povodom odlučili angažirati tridesetak hrvatskih znanstvenika, stručnjaka i kreativaca sa zadatkom da promišljaju i raspravljaju o hrvatskoj budućnosti, uzevši u obzir sve činjenice s kojima raspolažemo, a kako bi dali svoju viziju različitih scenarija budućnosti koja bi nas mogla dočekati u 2074. godini, dakle 50 godina od danas. Svi oni su svjesni da još uvijek možemo u većoj ili manjoj mjeri utjecati na vlastitu budućnost i da ona nije u potpunosti zadana, ona ovisi o nama i našim postupcima. Stoga su ponudili tri scenarija budućnosti – optimistični, pesimistični i onaj najbliži realnosti za različita područja ljudskog življenja i djelovanja. Zapravo, ukupno je pet područja kojima su se pozabavili: Ekosustav, Međunarodni odnosi, Demografija, Gospodarski razvoj te Kultura i zabava.
Cilj, dakako, nije bilo nikakvo gatanje o budućnosti, već promišljanje o mogućnostima i izazovima pred nama, promatrajući ih iz današnje, ali i buduće perspektive. Vodili su se i mogućim procjenama kako ćemo odgovoriti na pojedine prilike i prijetnje te kolike su šanse da ćemo na prilikama poentirati ili ih propustiti. Ponešto je prepušteno i kreativnosti te zaključcima onih koji će pogledati ili pročitati ove scenarije budućnosti, budući da puno toga nije mjerljivo i ne može se prikazati u brojkama ili postotcima.
Kažu kako, nikoga nisu htjeli uplašiti ili dati mu alibi da nastavi po starome kad je u pitanju odnos prema društvu i prirodi, već je svrha bila potaknuti ljude na promišljanje vlastite i zajedničke budućnosti, te na preispitivanje vlastite uloge i odgovornosti. Tako će ova izložba, koja je rezultat utemeljenog promišljanja i kreativnog izražavanja, zasigurno sve nas osvijestiti o izazovima i posljedicama s kojima bi se mogli suočiti u budućnosti, ali će nam također jasno dati do znanja da budućnost pišemo sami, baš kao i povijest, te da o nama i našem angažmanu ovisi hoće li nas u budućnosti dočekati pesimistična, optimistična ili realistična situacija, gledano iz današnje perspektive.
Paviljon budućnosti kojeg svakako vrijedi posjetiti
Svi zainteresirani ove će scenarije moći pogledati u jedinstvenom paviljonu hrvatske budućnosti koji će od 10. rujna biti otvoren za posjetitelje ispred zagrebačkog muzeja Mimara na Rooseveltovom trgu. Naime, i ovaj je projekt baš kao „Croatia je Hrvatska“ multimedijalan i ima izraženu edukativnu notu. Tako su dugački pisani scenariji pretvoreni u atraktivne filmove o budućnosti koje ćete moći pogledati u paviljonu budućnosti, koji će vas poput vremeplova povesti u 2074. godinu.
I nimalo ne sumnjamo da će nakon povratka iz paviljona budućnosti biti zabrinutih lica, ali i optimizma. No, u svakom slučaju teško da će itko moći ostati ravnodušan kad dobije uvid kako bi Hrvatska mogla izgledati ako sve krene po zlu, a kako ako iskoristimo vlastite potencijale, zbijemo redove i dopustimo najboljima da iskoriste svoje talente.
Ovogodišnjom proslavom 140. rođendana Croatia osiguranje potvrđuje status jednog od najdugovječnijih hrvatskih, a i europskih korporativnih brendova. Croatia je sve ove godine kreirala budućnost i nametala trendove, bila je snažno prisutna i aktivna u različitim područjima života, koja su bila bitna za dobrobiti zajednice i njenu sigurnost. Pritom je i čuvala tradiciju te pomagala gospodarski i kulturni razvoj. Prateći povijesni razvoj Croatije, od vremena njezinih utemeljitelja Vončine, Deželića i Šenoe do naših dana, lako je uočiti ustrajnost da se zadovolje težnje i potrebe hrvatskog čovjeka u kontekstu vremena. U poslovanju je kompanija odgovornost prema osiguranicima i njihovu dobrobit stavljala na prvo mjesto, što je u konačnici i prepoznato te ju je dovelo u povoljan položaj u odnosu na konkurenciju. Ta njezina odgovornost prema Hrvatskoj vidi se i u ovom projektu.
Piše: Oliver Mikulić
Sadržaj nastao u suradnji s Croatia osiguranjem