Pitanje obrazovanja srpske nacionalne manjine u Vukovaru i okolici jedno je od pitanja koje će, vrlo vjerojatno, obilježiti iduće mjesece pa i godine. Razlog tome su najave gradonačelnika Vukovara Ivana Penave, koji ima podršku i koalicijskih partnera u gradu, kako će raditi na tome da sva djeca u Vukovaru, bez obzira na nacionalnost, pohađaju nastavu zajedno i zajedno sjede u školskim klupama.
-Vrijeme je krajnje da djeca zajedno idu u školu, da uče i slušaju nastavu kao u ostatku države, a onda naravno da ako imaju želju, volju, vremena, slušati nacionalne grupe predmeta. Slušati o svom jeziku, kulturi, umjetnosti, rekao je Penava dodajući kako će u tome imati veliki otpor od strane HDZ-a i SDSS-a ali i kako to od njega očekuju građani Vukovara.
Podsjećamo kako su u Vukovaru djeca odvojena od najranijih dana pa tako postoje i dva dječja vrtića, Vukovar 1 i Vukovar 2., koja pohađaju djeca hrvatske odnosne srpske nacionalnosti. Podjele se nastavljaju i u osnovnim i srednjim školama gdje učenici idu u iste škole ali u odvojene razrede pa ponekad i odvojene smjene.
Međutim, kada se govori o ovoj temu često se iznose neistine ili netočne informacije koje su nam dodatno pojasnili iz Ministarstva znanosti i obrazovanja. Prema navodima iz ministarstva u Hrvatskoj je pravo pripadnika nacionalnih manjina na odgoj i obrazovanje na svom jeziku i pismu kojim se služe definirano Ustavnim zakonom o pravima nacionalnih manjina kroz koji se definiraju razine ustanova u kojima se takva nastava izvodi, nastavni plan i program, obveza učenja hrvatskog jezika i latiničnog pisma pored učenja materinskog jezika i pisma, jezične kompetencije nastavnog kadra i slično.
Prema navedenom Zakona nacionalne manjine u RH ostvaruju pravo na odgoj i obrazovanje na svom jeziku i pismu u predškolskoj ustanovi, osnovnoj i srednjoj školi te drugoj školskoj ustanovi. Pri tome postoje tri modela nastave za pripadnike manjine i to modeli A, B i C.
U Podunavlju je najrašireniji Model A po kojemu se cjelokupna nastava izvodi na jeziku i pismu nacionalne manjine, uz obvezno učenje hrvatskog jezika u istom broju sati u kojem se uči jezik manjine. Ovaj se model nastave provodi u posebnoj ustanovi, ali ga je moguće provoditi u ustanovama s nastavom na hrvatskome jeziku u posebnim odjelima s nastavom na jeziku i pismu manjine. Prema Modelu B nastava se izvodi dvojezično pri čemu se prirodna grupa predmeta uči na hrvatskome jeziku, a društvena grupa predmeta na jeziku nacionalne manjine. Nastava se provodi u ustanovi s nastavom na hrvatskome jeziku, ali u posebnim odjelima. U Modelu C nastava se izvodi na hrvatskome jeziku uz dodatnih dva do pet školskih sati namijenjenih njegovanju jezika i kulture nacionalne manjine. Dodatna satnica u trajanju od pet školskih sati tjedno obuhvaća učenje jezika i književnosti nacionalne manjine, geografije, povijesti, glazbene i likovne umjetnosti.
-Odluku o upisu učenika na neki od modela po nekom od jezika I pisma nacionalnih manjina donosi roditelj prilikom upisa ili prijepisa učenika u osnovnu ili srednju školu prema raspoloživoj ponudi na određenom području Republike Hrvatske. Raspoloživost ovisi o mreži škola, navode iz Ministarstva.
Dodaju i kako od predškolskog odgoja do srednje škole, u školskoj godini 2020./2021. godini, upisano je 10.219 (4.973/5.239) učenika/djece u 263 odgojno-obrazovne ustanove, 1.095 razrednih odjela/skupina te s 1.487 odgajatelja/učitelja/nastavnika. Tijekom 2020. godine ukupno je 59 dječjih vrtića koji su provodili program javnih potreba za djecu pripadnike nacionalnih manjina s ukupno 2452 djece rane i predškolske dobi.
nece ici. milorad zeli srpsku djecu u geto, e da bi onda mogao po svijetu kmecati kako hrvatska srpsku djecu stavlja u geto.