Čokolada srbijanskog Pionira u poklon-vrećici sa slatkišima koju je predsjednica dijelila učenicima u Dubrovniku izazvala je nepotrebno političko negodovanje jer ekonomija razmišlja drukčije.
Stavljanje priče u politički kontekst loše utječe na domaće izvoznike u Srbiju i one koji tamo imaju najveće akvizicije, a to su Atlantic grupa i Agrokor. Atlantic je preuzeo Štark i Bakinu tajnu pa tako i njihove proizvode poput Smokija, Grand kave, džemove, ajvar...
Agrokor je vlasnik Frikoma i njihovih sladoleda i zamrznutih proizvoda te tvornice Dijamant koja proizvodi ulja i margarin. Vjerojatno mnogi kupujući te proizvode i ne znaju da su im vlasnici Hrvati. Ali podrijetlo i ne bi trebalo biti bitno.
– Danas u slobodnoj ekonomiji tako ne možemo razmišljati, nego se voditi kvalitetom proizvoda – kaže konzultant Boris Teški.
– Na slobodnom tržištu apsolutno nema mjesta diskriminaciji, a mi u HGK uvijek ćemo dati prednost domaćem proizvodu. Raditi senzacionalizam od ovakvih situacija nijednoj strani ne može donijeti ništa dobroga – komentiraju u HGK.
Da poslovni svijet razmišlja drukčije, pokazuje i izjava vlasnika Pionira iz Subotice Miroljuba Aleksića koji je rekao da problem ne vidi i da u njegovoj tvornici radi 20 posto Hrvata i 60 posto Mađara te da i sam dijeli proizvode Kraša ili Zvečeva.
Investitor i ulagač Nenad Bakić ovu situaciju stavlja u kontekst razmišljanja najuglednijeg moralnog filozofa svog doba Adama Smitha. On je posebno slavljen zbog svoje knjige “Teorija moralnih osjećaja”, u kojoj govori kako se moralno odnositi prema bližnjem.
No ostao je najpoznatiji po knjizi “Bogatstvo naroda”, koja je dala teorijske postavke razvoju modernog tržišnog gospodarstva i neslućenom blagostanju čovjeka.
U njoj objašnjava kako se pozitivno odnositi prema strancu. Ključ je, naravno, podjela rada i trgovina. Konceptom “nevidljive ruke” objašnjava zašto se i stranci jedan prema drugom odnose blagonaklono čim trguju.
Trgovina omogućuje da vjerujemo i potpunom strancu, iako nam nije urođeno, upravo zato što znamo da on slijedi svoje interese. Trgovina je stoga veliki pomiritelj i stvaratelj dobrog duha i možda bismo upravo zato, kaže, trebali najviše trgovati baš s onima s kojima se najmanje slažemo.
>> 'Te čokoladice bit će zabilježene kao čokoladice srama. Nedopustivo i sramotno'
Sve ono što se može kupiti u našim trgovinama ne bi smjelo biti problem. A što se tiče poklonjenih čokolada djeca sigurno ne bi istraživala tko ih je proizveo, jer ih to uopće ne zanima. To je netko drugi primijetioo i od toga učinio problem. Međutim, dubrovčani vrlo često odlaze u Trebinje gdje povoljno kupuju razne artikle a usput se počaste i jeftinom janjetinom. Nije li onda priča o čokoladicama licemjerje.