Posljednjih nekoliko mjeseci svjedoci smo teških prometnih nesreća u kojima su uključena i razna teretna vozila.
Crni trend ponukao je Hrvatske autoceste da u suradnji s Ministarstvom unutarnjih poslova, Ministarstvom mora prometa i infrastrukture te Fakultetom prometnih znanosti (FPZ), provede edukativnu kampanju "Veliki voze dogovorno – za volanom vožnja je jedina aktivnost!" Cilj kampanje je edukacija i osvještavanje vozača teretnih vozila o važnosti stalnog praćenja prometa te nužnosti pravovremenog odmora, držanja razmaka, a prije svega otklanjanje svake distrakcije s vožnje, naročito korištenja mobitela.
Umor, mobiteli i tableti
Kako bi se spriječile, odnosno smanjio broj prometnih nesreća, ozlijeđenih i smrtno stradalih u prometu, HAC je s partnerima pripremio višejezični informativni letak u kojem su navedeni najčešći uzroci prometnih nesreća u kojima sudjeluju kamioni – umor, mobiteli i tableti, razmak i retrovizori.
Ti leci bit će dostavljeni profesionalnim vozačima teretnih vozila ili osobno ili putem udruga autoprijevoznika u zemljama čiji vozači putuju kroz Hrvatsku. Dio letaka vozačima će na graničnim prijelazima u ruke uručiti djelatnici MUP-a, a dijelit će im se i na prodajnim uredima HAC-a te putem ostalih kanala u suradnji s HAK-om i Centrom za vozila Hrvatske.
– Ovom kampanjom želimo doprijeti do svakog vozača s porukom da sigurnost svih sudionika u prometu nema alternativu. Naše su autoceste u vrhu ljestvice po kvaliteti i sigurnosti i mogu se mjeriti s najrazvijenijim zemljama EU. Ali i najbolja cesta ne jamči punu sigurnost izostane li odgovorna vožnja svih sudionika u prometu – kaže predsjednik Uprave HAC-a Boris Huzjan.
Dr. Marko Ševrović s Fakulteta prometnih znanosti (FPZ) u Zagrebu kaže da se u cijeloj Europi bilježi porast nesreća na autocestama koje se događaju, iako nema za to čvrstih dokaza, zbog distrakcije jer vozači kamiona, primjerice, koriste mobilne uređaje, gledaju filmove ili zaspu.
– Dolazi do prelaska kamiona preko rubova trake kojom se voze i onda često udare u vozilo ispred njih ili koje je na zaustavnoj traci – objašnjava Ševrović dodajući da je problem i to što se svi voze na tempomatima i pouzdaju se na lane assistance iako ti uređaji ne rade u svim uvjetima.
– Akcija je kroz ovaj letak hvale vrijedna i imat će sigurno neki učinak na svijest vozača, ali ona se mora ponavljati jer sve te akcije imaju svoje određeno trajanje – poručuje Ševrović.
Dodaje da je HAC ucrtao na kolnike zvučne linije i da bi kombinacija te prevencije, edukacije kroz letke i policijske represije trebala imati učinak da broj takvih nesreća ne raste. Josip Mataija iz MUP-a iznio nam je podatke da su vozači teretnih vozila u prvih 11 mjeseci ove godine sudjelovali u 5277 prometnih nesreća, od toga u njih 58 s poginulim osobama, u 1111 nesreća s ozlijeđenima te u 4108 s materijalnom štetom.
Porast 26,6%
Ukupno je to 26,6% više nego lani. Pritom su vozači kamiona skrivili 3414 nesreća, od toga 33 s poginulim te 705 s ozlijeđenim osobama, dok je u 2676 nesreća bila samo materijalna šteta. Gledajući ukupno, vozači kamiona krivci su u 65% prometnih nesreća u kojima su sudjelovali.
– Zaredale su nam se teške prometne nesreće u kojima sudjeluju kamioni, a kad se dogodi prometna nesreća s teretnim vozilom onda su i posljedice puno opasnije kad se sudare s manjim vozilima – kaže Mataija.
Dodaje da je MUP s partnerima krenuo u ovu preventivnu akciju s ciljem da upozore vozače kamiona na opasnosti, da dok voze ne tipkaju na mobitele, ne gledaju filmove… a glavni cilj je da ljudi ne ginu u prometu. Napominje da vozači kamiona imaju težak i odgovoran posao, ali i ističe da kad dođe do prometne nesreće nitko ih neće zaštiti.
>> VIDEO Evo što se sve stavlja na teret osumnjičenom kutinskom gradonačelniku Zlatku Babiću i još trojici
maknite kamiondžije, motoriste i pijane balavce u jakim autima, i spasit ćete života više nego bilo koja demografska mjera!