Vjera je poput dalekozora koji omogućava detaljan pogled na horizont i spoznavanje onoga što se prirodnim sposobnostima ne može spoznati. Dakle, vjera čovjeka vodi u superiorniju stvarnost, svijet eksponencijalno inteligentnijih bića od nas samih. Govor o vjeri kao Božjoj metodi spoznaje zahtjeva veliku poniznost. Hrabri ljudi donose velike odluke za koje je potrebno (po)vjere(nje) u Boga. Život u vjeri zahtijeva odlučnost, koja je uvijek odraz hrabrosti kakvu imaju ponizni ljudi. Hrabrost prethodi odlučnosti i zajedno su isprepletene osobine lidera. Hrabri lideri su i odlučni. Tako piše dr. sc. Vladimir Grebenar u svojoj knjizi "Isus lider – poslovni uspjeh povjerenjem u Isusa Krista", koja je ovih dana izašla u nakladi Informativnog centra Mir Međugorje. Knjiga je duhovni vodič za poduzetnike jer ju je Grebenar, poslovni konzultant i teolog, koncipirao s jedne strane kao praktični poslovno-duhovni priručnik, a s druge kao znanstveno relevantno štivo, koje može biti udžbenik na bilo kojem ekonomskom i/ili teološkom studiju.
– Vjerujem da sam uspio napisati djelo koje ima znanstvenu vrijednost, ali je istodobno i čitko, razumljivo i na veliku korist svima koji na neki način upravljaju poslovnim organizacijama ili razmišljaju o pokretanju vlastitoga posla. Vodio sam se načelom da stavim osobu Isusa Krista na početak, sredinu i kraj ovoga djela. Ova je knjiga putokaz za istinski poslovni uspjeh i konačan poslovni uspjeh koji je prema biblijskim kriterijima jedini prihvatljivi uspjeh u poslu, a koji nije moguć ako se osoba Isusa Krista ne stavi na početak, sredinu i kraj – kaže Grebenar dodajući kako "poduzetnik i danas može računati na Božju suradničku pomoć".
– Bog će izvesti svaki poslovni pothvat čija je poslovna ideja došla kao Božje nadahnuće na istinski uspjeh. Poduzetnik kršćanin ne smije sumnjati u ovu istinu! Rizici od poslovnog promašaja i poslovni padovi nisu volja Božja – veli on i objašnjava da "kada poduzetnik svoj pothvat preda Bogu na slavu, Bog može učiniti da pothvat izraste gotovo iz ničega, i da ostvari uspjeh kakav razum ne može tumačiti".
Što znači predati poslovni pothvat Bogu na slavu?
VEZANI ČLANCI:
– Osluškivati u molitvenom razgovoru s Bogom poslovne ideje koje dolaze od Boga. Nije li Petar apostol kao iskusni ribar razumom tvrdio da nema uspjeha na onoj strani gdje je Bog rekao da pokrene pothvat: "Učitelju, svu noć smo se trudili, a ništa nismo uhvatili. Ali na tvoju riječ bacit ću mreže. Kad to učine, uhvatiše mnogo riba, mreže im se gotovo razdirale" – citira Grebenar Lukino evanđelje, dodajući kako "odvojenost od Boga čovjeka čini nesposobnim izvršiti uspješnu stvaralačku misiju na zemlji, a poslovni pothvat izvorom frustracija i osobnih nezadovoljstava. Izvrsne poslovne ideje čiji će pothvati biti na korist i blagoslov dolaze od Boga".
Za uspješno poslovno liderstvo on navodi duhovne izvore kao što su karizme, poniznost, poziv, hrabrost, odlučnost, delegiranje i revnost.
– Koliki god napor i htijenje uložio da jača svoju duhovnost, čovjek ne može ovladati duhovnim izvorima utjecaja, već su oni milosni dar od Boga. Područje duhovnog utjecaja u poduzetništvu i menadžmentu pripada graničnom području pred kojom je znanost nijema. Znanost nema metode, tehnike ili instrumente po kojima bi tumačila duhovnost i zato s pravom smijemo tražiti odgovor o fenomenu karizmatičnog liderstva i ostalih duhovnih izvora utjecaja iz Biblije koja je najcitiranija knjiga u povijesti. Biblija sadrži opise izvanrednih i racionalnom umu neobjašnjivih uspješnih pothvata koji su svi redom imali jedno zajedničko obilježje – visoki stupanj neizvjesnosti u danim okolnostima – objašnjava Grebenar navodeći kako "Isus, lider nad svim liderima čiji duh djeluje u onima koji ga slijede, naučava da je u pogledu nasljedovanja životnih vrijednosti neprihvatljivo bilo kakvo drugo učenje, osim onoga koje je on prenio apostolima: "ne dopustite da vas nazivaju vođama, jer imate samo jednog Vođu: Krista!" (Mt 23, 10).
– Karizme imaju ogroman utjecaj na rad i liderstvo u poslovnim organizacijama. Ljudski rad, upravljanje organizacijama i poduzetništvo dio su svakodnevice pa se i na ta područja jednako odnosi Evanđelje kao i na sve druge životne aktivnosti. Karizme nisu aktivne samo kada je riječ o molitvenoj relaciji s Bogom, već štoviše, trebaju biti aktivne kada se poslovnim aktivnostima stvaraju proizvodi i usluge drugima na korist. Karizme i evanđelje su sila Božja i trebaju prožeti čitav čovjekov život i sve njegove aktivnosti. Potrebno se staviti u prisutnost Božju, a to je moguće samo ako živimo i donosimo odluke prema temeljnim vrijednostima evanđelja. Prema tome, karizme imaju iznimno velik utjecaj na poslovni uspjeh ako lider želi proslaviti Boga radom drugima na korist, a gotovo nikakav utjecaj ako lider želi proslaviti sebe radom za vlastiti interes – veli Grebenar.
Navodi da su karizme koje daju izvanredan utjecaj na pokretanje poslovnih pothvata i upravljanje poslovnim organizacijama proroštvo, razlikovanje duhova, spoznaja, mudrost i izvanredna vjera.
– Ključno je iskustvo molitve osluškivanja i osjećaja koji se naziva duhovna utjeha. Duhovna utjeha je takvo stanje duha u molitvi u kojem se čovjek sjedinjuje s otajstvom života Isusa Krista o kojem razmatra. Primjerice, ako razmatra radostan događaj Božića i rođenje Isusovo utjeha proizvodi radosne osjećaje srca, a kada razmatra gorku muku i smrt Isusovu utjeha proizvodi osjećaj kajanja i žaljenja zbog vlastitih pogrešaka. Izvor duhovnog poticaja može se razlučiti samo kada je osoba u stanju duhovne utjehe, odnosno kada se sjedinjuje s Isusom u molitvi u otajstvima njegova života i suosjeća s Isusom ovisno otajstvu koje razmatra. Misli, ideje, osjećaji i nadahnuća koja dolaze tijekom više molitvenih iskustava pod utjecajem utjehe jesu Božji poticaji – objašnjava Grebenar i dodaje da "kada je riječ o liderstvu, izvanredna vjera ima učinak na donošenje takvih odluka koje se u potpunosti protive racionalnom pristupu odlučivanja koji se općenito temelji na analitičko-dokumentacijskoj osnovi s puno brojeva, pokazatelja i trendova".
– Samo ponizni lideri mogu dotaknuti srca ljudi na rad oko zajedničkih vrijednosti i ciljeva. Lider koji iz vlastitog iskustva zna što znači strpljivo služiti i slušati zna kako pomoći drugima da postanu ponizni. Poniznost ima enorman utjecaj na druge ljude koje lider vodi, jer izlazi iz dubine čovjekova srca i dotiče srca drugih ljudi – veli on i dodaje da "svi koji mole za viziju uspjeha neka ne očekuju da će im Bog dati takve znakove koji su sigurno jamstvo uspjeha koje razgoni svaku sumnju. Treba imati na umu da nekakav siguran znak koji razgoni sve sumnje i strahove nisu primili ni drugi koji su vršili volju Božju. Vjera se ne jača znakovima, već u poniznosti i ljubavi."
Međutim "kada lideri žele zaštititi svoju poziciju i vlastite interese, tada donose kompromise koji su uvijek na štetu pravde, istine i onih pojedinaca koji žive u pravdi i istini", veli Grebenar, jer "kompromisi odgovaraju zlim ljudima i njihovim interesima, privremeno štite lidera, a nanose dugoročnu veliku štetu zajednici. Lideri ne smiju donositi kompromisne odluke".
S druge strane "poduzetnici koji nemaju vjeru u Isusa Krista, ali poštuju snažna kršćanska načela rada primit će blagoslov koji proizlazi iz prirodnog zakona rasta, kao što vrtlar koji sam zalijeva i obrađuje svoj vrt s pravom očekuje plodove svog rada. U ovoj istini leži odgovor zašto su mnogi poduzetnici nekršćani raznih konfesija poput islama, hinduizma, budizma i dr. prema svjetovnim kriterijima poslovne etike jako uspješni. Poduzetnici koji u posao integriraju Isusovo zlatno pravilo "što želite da ljudi čine vama, to i vi činite njima!" primit će obilje blagoslova koje dolaze od "voda pod svodom", jer su to pravilo i blagoslov ugrađeni u prirodni zakon rasta. "Kupci će prema vlastitom nahođenju kupovati proizvode i usluge koji za njih nose superiornu dodanu vrijednost i život čine boljim", objašnjava Grebenar u svome "duhovnom vodiču za poslovne ljude", navodeći kako "prijeći granicu sigurnog i zaći u područje neizvjesnog i zadržati nadu u uspjeh je zapravo duhovnost".
"Područje iza racionalnog je područje koje u potpunosti pripada vjeri. Poduzetnici su vjernici, jer vjeruju da ih načela istine i etike izvan granica njihovih sposobnosti vode uspjehu. Vjera se dokazuje djelima, a poduzetništvo je stvaranje dobrih djela. Ni jedna ljudska aktivnost čovjeka ne stavlja u okvir vjere kao stvaralaštvo, a poduzetništvo je stvaralaštvo", piše dr. sc. Vladimir Grebenar u knjizi "Isus lider – poslovni uspjeh povjerenjem u Isusa Krista".
GALERIJA Velika Gospa se slavila i u Stenjevcu te Remetama: Stotine ljudi stiglo na misu