Nakon što je istekao rok koji je postavila ministrica B. Divjak (15. siječnja) za sve kurikule koje su stručne radne skupine morale uskladiti s primjedbama iz javne rasprave, ali i uskladiti ih prema jedinstvenoj metodologiji koju je razradio ERS na čelu s R. Fuchsom kako bi se stigli pripremiti udžbenici, koplja su se opet prelomila na dva kurikula – povijesti i hrvatskom.
Podsjetimo, ta su dva predmeta dobila niže ocjene, uz preporuke što u njima još dodatno razraditi, no, doznaje Večernji list, iz Ministarstva na brojne relevantne institucije poput HAZU nisu proslijedili nove sadržaje i zatražili nova mišljenja. Jesu li kurikuli potpuno promijenjeni, pitali smo R. Fuchsa, posebnog savjetnika premijera Andreja Plenkovića imenovanog na čelu Ekspertne radne skupine.
Jesu li stručne skupine potpuno izmijenile povijest, i to nakon javne rasprave?
Prema informacijama koje su mi dali članovi stručnih radnih skupina nije izbačeno ništa ili gotovo ništa da budemo potpuno precizni. Zadržan je koncept ishoda učenja uz preporuku sadržaja za postizanje ishoda. Osobno nisam čitao dokumente detaljno to je ipak u prvom redu jako stručni posao. Stoga ne mogu reći precizno u kojem smislu je promijenjen kurikul povijesti, ali jednako tako mogu reći da nema nesuglasica oko sadržaja kao što je to npr. Domovinski rat, oko čega su se ranije lomila koplja.
Međutim, ono što mogu reći da su svi članovi stručne radne stručne izabrani temeljem stručnosti te da su temeljem javnog savjetovanja i metodološkog pristupa mijenjali kurikulum u dijelu u kojem su smatrali da ga je potrebno promijeniti. Negdje su te promjene malene, a negdje su značajnije, ovisno o količini i kvaliteti očitovanja koje su pristigla u savjetovanje.
Koliko sam informiran, prestrukturiranjem je omogućena lakša implementacija kurikula povijesti u postojeći odgojno-obrazovni sustav. Jedno je sigurno, svima nama u cilju je da u škole uđu što kvalitetniji kurikulumi bez obzira kolike promjene u sadržajnijom i konceptualnom smislu to zahtijevalo. U rokovima koje je postavila ministrica, a u cilju što učinkovitijeg provođenja reforme, dokumenti kojeg su pripremile radne skupine u ovom su trenutku najbolji mogući.
Prema procjeni, kolika je kvaliteta usklađenog kurikula povijesti?
Nisam ekspert u tom području. Za to su zaduženi stručnjaci koji su u stručnim radnim skupinama radili na kurikulima. Oni su u cijeloj ovo priči bitni i oni su ti koji su producirali konačnu inačicu dokumenta. Jest da je za to bilo jako malo vremena, ali to su rokovi koje je ministrica postavila i na što smo od početka upozoravali da nije dobro.
Svi zajedno pristali smo na te rokove kako bi se, što je prije moguće, krenulo s frontalnom primjenom kurikula te kako se ne bi doveli u situaciju da je ERS taj koji koči reformu. Međutim, iako je bilo jako malo vremena, napominjem da nisu rađeni potpuno novi dokumenti, nego su isti dorađivani prema očitovanjima pristiglima u javno savjetovanje i koordiniranom metodološkom pristupu kojeg je ERS predložio.
Na temelju svog ministarskog iskustva mogu sigurno reći da će i na te dokumente biti primjedbi i drugačijih prijedloga. Međutim, dokumenti nisu uklesani u kamen, nego su otvoreni za daljnje promjene, no jedna verzija mora biti konačna inače se nikada neće ni jedan posao dovršiti.
Spominjete rad ERS-a. Garantirate li da je njihov rad bio autonoman?
Apsolutno je bio autonoman i pritiska s moje strane nije bilo. Inačicu usuglašenoga kurikuluma koordinator radne skupine dostavio je ERS-u na uvid i razmatranje. Koordinatori radnih skupina bili su ili viši savjetnici ili vanjski suradnici Agencije za odgoj i obrazovanje.
Svi oni imaju iskustvo u odgojno-obrazovnom radu te svakodnevno komuniciraju s učiteljima i profesorima. Imenovanjem predstavnika Agencije za odgoj i obrazovanjem, na čemu smo inzistirali, reforma kurikula ponovno je vraćena u instituciju koja je za to osnovana, i u čijoj je to nadležnosti. Osim toga, time je osigurano da je sve ono što je sadržano u dokumentima, bude ujedno primjenjivo u hrvatskome odgojno-obrazovnome sustavu.
I što sad – hoće li Ministarstvo usvojiti te kurikule?
Hoće li ih Ministarstvo usvojiti, ne znam. Konačnu odluku, kao što sam naglašavao, donosi ministrica i ona je odgovorna. S moje strane ja odgovorno stojim iza rada ERS-a i radnih skupina.
Izgradnja Pelješkog mosta
ministrice divjak jeste li bili na grobu prvog hrvatskog predsjednika dr.Franje Tudjmana barem s jednom ruzom ..ako niste bio bi red tio uciniti... ...je li kurikul povijesti i to da nije bilo brutalne agresije srbije i crne gore na hrvatskuu ili je to gradjanski rat ....