Drama kroz koju prolaze hrvatska brodogradilišta svakim se danom
zaoštrava. Čak i u pulskom Uljaniku, brodogradilištu s najboljim
šansama za opstanak, upute Europske komisije, interesi zaposlenika i
planovi Vlade daleko su od usuglašenosti. Povjerenik Sindikata Istre i
Kvarnera Rajko Kutlača traži zaustavljanje privatizacije dok se
financijska tržišta ne oporave jer sada “nema kupaca sa zdravim novcem”.
Nezdravi temelji
Vlada je sa svih strana pod žestokim pritiskom da se suprotstavi
stavovima Europske komisije o budućnosti hrvatske brodogradnje. Šef
Sindikata metalaca u Uljaniku Đino Šverko navodi za primjer
brodogradilište Fincantieri u Monfalconeu koje je u 98-postotnom
vlasništvu države, “a nitko ih ne sili na privatizaciju”.
– Malo previše povijamo kralježnicu pred tom Europom – kaže Šverko
tražeći da se Vlada odupre takvoj privatizaciji jer će inače i u
Uljaniku doći do štrajka.
No sad kad se primiče trenutak odluke, teško je preko noći objasniti da
Europska komisija ne traži ‘ukidanje’ hrvatske brodogradnje, nego samo
da je se postavi na zdrave temelje, na što se hrvatska vlast obvezala
još prije sedam godina, kad je potpisan Sporazum o stabilizaciji i
pridruživanju. U međuvremenu, brodogradilišta su ostala kakva su i
bila, što je dovelo do toga da Europska komisija u tom pogledu više ne
odobrava nikakav popust, što uostalom dokazuje i na primjeru Poljske.
Brodogradnja je ostala jedino neispunjeno mjerilo od ukupno četiri
mjerila koja je Hrvatska trebala ispuniti da bi počeli pregovori o
poglavlju Tržišno natjecanje.
Europska komisija i potpredsjednik Vlade Damir Polančec nisu se ni iz
tri pokušaja uspjeli usuglasiti o dvije stvari. Bruxelles se protivi
tome da radnici dobiju 25 posto dionica jer smatra da se time umanjuje
interes kupaca. I drugo, na ime kompenzacije za prekomjernu pomoć
države tijekom proteklih godina, brodogradilišne kapacitete trebalo bi
smanjiti 40 posto. To, međutim, ne znači da bi se kapaciteti rezali
linearno u svim brodogradilištima, nego se uvažavaju razlike među
pojedinim škverovima.
Politički mir
Iako se ubrzano priprema privatizacija svih brodogradilišta, Vlada još
pokušava održati politički mir. Stručna javnost odavno upozorava da je
ovakva brodogradnja ‘bunar bez dna’, da nema smisla da hrvatski porezni
obveznici preko subvencionirane brodogradnje zapravo financiraju strane
brodare i smanjivanje nezaposlenosti u drugim zemljama. Računa se da od
oko 10.000 zaposlenih u brodogradilištima barem 2000 čine strani
radnici, od kojih je 1300 s radnim dozvolama. S tog stajališta
bruxelleski zahtjev za smanjivanje kapaciteta u brodogradnji nije na
štetu nacionalne ekonomije. Naprotiv, mogao bi pridonijeti njezinu
snaženju.
Pritisci EU: Traže manje kapacitete u brodogradnji, i protive se prodaji dionica radnicima
Umjesto škvera novi grad u Trogira
Šibenski poduzetnik preuzima škverove?
Radnici brodogradilišta: Polančec vara, tijelima ćemo braniti škver