Pružne građevine koje su sad tvrtka kći HŽ Infrastrukture napokon će biti izdvojena u posebno poduzeće i tako će moći sudjelovati na natječajima za gradnju pruge koji se sufinanciraju iz EU, što dosad nije bilo moguće zbog sukoba interesa. A to izdvajanje PG-a iz HŽI-a i njegovo prebacivanje u CERP (Centar za restrukturiranja i privatizaciju) je važno jer u Hrvatskoj manjka građevinaca i tvrtki koje bi radile na infrastrukturnim projektima.
Naime, radi se o tvrtki od oko 1500 zaposlenih i s mehanizacijom za gradnju pruga. No izdvajanje PG-a iz sigurnih jasli HŽI nije svima “dobro sjelo” pa tako neki sindikati najavljuju prosvjede zbog toga, odnosno načina na koji će prebacivanje PG u CERP biti izvedeno i najavljuju prosvjed za ponedjeljak dok drugi sindikati podržavaju tu ideju. PG je tvrtka koja već godinama posluje u minusu, tako je u zadnjih pet godina nakupila gubitak od čak 206 milijuna kuna. Poslove od HŽI-ja dobiva uglavnom za redovno održavanje pruga i neke radove koje se ne financiraju sredstvima EU i europskih razvojnih banaka.
”Nerealni zahtjevi”
Izdvajanju PG-a iz HŽI-ja protive se u Sindikatu hrvatskih željezničara (SHŽ), čije zahtjeve u resornom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture i Upravi HŽI-ja, ali i u drugom reprezentativnom sindikatu u toj tvrtki, Sindikatu infrastrukture hrvatskih željeznica, smatraju nerealnim. SHŽ, primjerice, traži da se prije izdvajanja PG u CERP podmiri cjelokupni dug te tvrtke prema dobavljačima koji iznosi oko 65 milijuna kuna. Traže i da HŽI preuzme pripadajući dio spornog poreznog duga za otpremnine. Usto, zahtijevaju i da sve nekretnine koje koristi PG unesu u njegovo vlasništvo te da se Vlada obveže da će PG nakon izdvajanja dati kreditno jamstvo za obnovu mehanizacije. Njihov zahtjev je i da se u trogodišnji ugovor HŽI-a i PG-a unese klauzula o nemogućnosti jednostranog otkazivanja. Zadnji im je zahtjev da 100 radnika koji rade u sektoru Održavanja pruga, a koji će prijeći u HŽI ne budu proglašeni tehnološkim viškom. SIHŽ-a se pak protivi tim zahtjevima SHŽ-a.
Podsjećamo da je prije devet godina izdvojen dio Održavanja kako bi se sanirao tadašnji dug koji je PP Remont pruga (PGR) napravio u iznosu 130 milijuna kuna. Tada je na PG prebačena i kompletna mehanizacija. Navedeno izdvajanje enormno je povećalo troškove održavanja, godišnje oko 150 milijuna kuna – navodi predsjednik SIHŽ-a Slavko Proleta u svom dopisu Vladi i premijeru. Dodaje da se danas nakon odluke Vlade o vraćanju organizacijske jedinice Održavanja u HŽI, a preostalog dijela PGR-a u CERP, imamo iste probleme, a to je ponovno dug koji je proizveo PRG i ponavlja se situacija o ponovnom traženju sanacije tog duga.
Pismo branitelja Butkoviću
– Sve daljnje ustupke i postupanja izvan dogovorenih pravnih radnji koje su određene odlukom Vlade smatrat ćemo direktnom ugrozom funkcioniranja HŽI-ja – poručuje Proleta.
Potporu Ministarstvu i HŽ-ju dala je i Udruga branitelja invalida Domovinskog rata HŽ-a koja u pismu Andreju Plenkoviću i Olegu Butkoviću, među ostalim, navodi da vjeruju da će dodatnim angažmanom Butkovića i predsjednika uprave HŽ-ja Ivana Kršića problem PG-a biti riješen u pozitivnom smjeru. Podsjećaju da su s Butkovićem i Kršićem imali pozitivno iskustvo prilikom rješavanja problema branitelja u HŽ Cargu i drugim društvima te poručuju da bi, s obzirom na stanje željezničkih pruga u Hrvatskoj, tvrtka PG i njezin opstanak trebali biti strateški interes RH.