Najsofisticiraniji lovački vojni zrakoplov današnjice i
jedini aktualni predstavnik borbenih aviona posljednje, tj. pete
generacije, američki F-22A Raptor, sletjevši u zrakoplovnu
bazu USAF-a u Fairfordu označio je svoje prvo pojavljivanje na
europskom tlu!
Taj je događaj simbolično označio radikalne promjene na međunarodnoj
sceni vojnih borbenih aviona. Razvoj borbenih aviona s mlaznim motorima
intenzivno se počeo razvijati od Korejskog rata i tijekom
hladnoratovskog razdoblja. Zbog visokih cijena razvoja, tehnologije
izrade, eksploatacije i borbene uporabe, tijekom 90-ih godina
prošlog stoljeća znatno se počelo raditi na modernizaciji,
tj. nadogradnji i usavršavanju postojećih borbenih aviona
naprednim elektroničkim sustavima. Svjetske velesile, ponajprije SAD, i
dalje drže vodeću ulogu u definiranju parametara borbenih aviona
budućih generacija.
Dodatni razlog pojavljivanja u Velikoj Britaniji ove godine je i
proslava 90. obljetnice Kraljevskih zračnih snaga (RAF). Stoga je na
ceremoniji smotre predstavljanja RAF-ovih eskadrila te na najavi
Raptora bila nazočna i kraljica Velike Britanije.
Zrakoplov je 14. srpnja izveo svoj prvo letački program u bazi Fairford
i na sajmu zrakoplovne tehnike Farnborough 2008. Kako bi se osiguralo
besprijekorno funkcioniranje aviona i spremno odgovorilo na moguće
neispravnosti, u Fairford su sletjela čak 3 Raptora. Demonstracijski
pilot, bojnik Paul Max Moga izveo je letački program ispunjen
manevrima, kako je sam rekao, koje do sada nije mogao izvesti ni jedan
američki lovac.
Uistinu, zbog snažnih motora F119-PW-100 može letjeti na većim
nadzvučnim brzinama bez uporabe naknadnog izgaranja (tzv.
“superkrstarenje”) koje značajno povećava
potrošnju goriva. Istodobno, upravljanje vektorom potiska
omogućuje pilotu postizanje prednosti u zračnoj borbi zbog brzog
zakretanja oko poprečne osi aviona i bez uporabe aerodinamičnih
površina.
Borbeni, u ovom slučaju lovac, avion F-22A Raptor po mnogočemu se
razlikuje od svih dosadašnjih aviona iste namjene. U izradi
F-22A rabljeni su novi materijali, kao i novi način primjene postojećih
materijala.
Radarski nevidljiv
Njegova temeljna značajka mali je radarski poprečni presjek, tj.
radarska “nevidljivost”, tzv. stealth, čije se
posljedice reflektiraju u njegovom specifičnom obliku kao i
nošenju naoružanja unutar trupa aviona. Nosivost borbenih
tereta i naoružanje na F-22A predstavljaju kompromis s njegovim stealth
osobinama.
Naime, kako bi se smanjila ukupna reflektirajuća površina
aviona te time postigla stealth osobina, zahtijeva se
smještaj svih borbenih tereta unutar konture aviona. Budući
da to znači nošenje manje količine borbenog tereta, ti
borbeni tereti stoga moraju biti vrlo učinkoviti. Naoružanje
(projektili) Raptora je smješteno u četiri unutarnja
prostora u konstrukciji aviona, a ti prostori su pokriveni s po dva
brzozatvarajuća poklopca. Dva takva prostora nalaze se sa svake strane
aviona na mjestu gdje se prednji brid krila upravo dodiruje s trupom.
Osim toga, F-22A ima fiksno ugrađeni top MGI kalibra 20 mm s velikom
brzinom paljbe. Top s 480 granata smješten je s desne strane
između krila i trupa i prilikom njegove paljbe otvaraju se prvo mala
vratašca na vrhu cijevi koja se odmah zatvaraju čim paljba
topom prestane. Svrha toga je opet zadržavanje minimalnog radarskog
odraza. Ispod krila F-22A ima i četiri točke za nošenje
podvjesnih tereta na koje se mogu smjestiti nosači za naoružanje ili
dopunske spremnike goriva. Naravno, avion u toj konfiguraciji s
podvjesnim teretima više nije u kategoriji stealth, ali ova
mogućnost proširuje taktičku namjenu Raptora.
Avionika budućnosti
Posebnu vrijednost među inovacijama na F-22A predstavlja integrirani
sustav avionike. Središnji dio tog sustava čini integrirani
procesor CIP (Common Integrated Processor), u kojem se obrađuju podaci
o svim signalima od senzorskih uređaja i rada avionike. Ugrađena su dva
CIP procesora tvrtke Hughes, u koje ulaze sve informacije iz
“utrobe” aviona poput podataka o naoružanju, radu
motora, stanju goriva, a koji se potom usuglašavaju s
podacima koji dolaze “izvana” od radara,
infracrvenih (IC) i drugih senzora.
Sve se to na kraju filtrira i prikazuje na prikazniku (displayu) u
pogodnom obliku za pilota. Isto tako, taj sustav je opremljen određenom
vrstom interneta koji svim avionima F-22A omogućuje međusobnu razmjenu
relevantnih podataka elektroničkim putem, tj. preko podatkovne veze
(data link), a koji će se potom odmah pojavljivati na pilotskom
displayu. Naravno, do sada najčešća razmjena informacija
odvijala se glasovnom komunikacijom preko radioveze.
F-22A je opremljen i najnovijom avionikom i radarom, kojima je ostvaren
“novi” program zračne prevlasti (Air Superiority
program). Radar AN/APG-77 koji je ugrađen na F-22A predstavlja novo
tehnološko dostignuće. To je prvi radar ugrađen na američkom
lovcu s aktivnim elementima i s elektroničkim sustavom skeniranja.
Predviđeno je da uporaba tog radara ne narušava stealth
osobine aviona.
Također, smatra se kako on u odnosu na potencijalnog protivnika može
prvi otkriti cilj, prvi lansirati rakete i prvi oboriti protivnika. Ta
njegova sposobnost “pogotka s prvim hicem”
(First-Shot, First-Kill capability) upotpunjena je s njegovom izuzetnom
agilnošću i manevarskom sposobnošću za blisku
borbu.
Glavne tehničke značajke F-22A
Duljina: 18,9 m
Raspon krila: 13,6 m
Visina: 8,8 m
Masa praznog aviona:
19.700 kg
Operativni vrhunac leta:
19.800 m
Dolet: 2900 km
Maksimalna brzina s naknadnim izgaranjem: Mach 2,25
Cijena: 142 milijuna dolara
Moguće naoružanje:
AIM-120 rakete zrak-zrak
AIM-9 Sidewinder rakete zrak-zrak
GBU-39 bombe težine 150 kg
GBU-32 bombe težine 500 kg
top kalibra 20 mm