Bi li ovo napravili u Auschwitzu?

Reklamu za sunčane naočale snimili u Jasenovcu!

sunčane naočale
Foto: VALLEY EYEWEAR
1/2
04.07.2018.
u 16:40

Australska tvrtka Valley Eyewear snimila je kampanju svjesna da je na tom mjestu bio koncentracijski logor

Da je Spomen-područje Jasenovac i njegov središnji spomenik, Kameni cvijet, baš prava lokacija za reklamnu kampanje za sunčane naočale i primjeren ambijent koji će prodavati njihov proizvod, smatrala je australska tvrtka Valley Eyewear. Nije ih, očito, impresionirao samo vizualni aspekt tamošnjeg spomenika već i trend “partizanskih” spomenika iz bivše Jugoslavije u svijetu, ali i kontekst i atmosfera koja odgovara njihovom “gotičkom” stilu.

Uz fotografije s nastajanja kampanje jasno su istaknuli kako je riječ o koncentracijskom logoru iz 2. svjetskog rata u kojem je ubijeno – u jednoj verziji deseci tisuća, a u drugoj stotine tisuća – zarobljenika. Konačni rezultat, crno-bijeli videospot, prikazuje muškarca s tamnim naočalama kako hoda stazom od pragova željezničke pruge kojom su dovođeni logoraši, prema spomeniku te naposljetku ulazi u njega, dok je na zidu “ispisan” naziv kolekcije – Black Zero (Crna nula). Nju pak čine robusno oblikovane crne naočale sa spojnicama premazanima 24-karatnim zlatom koje se prodaju za nešto više 219 australskih dolara (oko 1000 kuna).

Vole arhitekturu

Reklamne kampanje ne libe se provocirati ili šokirati, no – slažu se stručnjaci s kojima smo razgovarali – ovo je prvi put da se koncentracijski logor iz II. svjetskog rata koristi kao kulisa. Iz australske tvrtke Valley Eyewear pak kažu kako nisu htjeli nikoga uvrijediti, ali isto tako ne odgovaraju na pitanje bi li svoju kampanju snimili, primjerice, u Auschwitzu.

– Nije nam bila namjera pokazati nepoštovanje prema bilo kome, sada i u prošlosti. Mi smo ugledna kompanija, volimo arhitekturu i spomenike te poštujemo povijest te regije i uklonit ćemo kampanju – kaže nam Michael Crawley, direktor i dizajner kompanije. Njihove su naočale svojim specifičnim dizajnom zapele za oko i svjetskim zvijezdama, pa ih tako nose i Marilyn Manson, Gwen Stefani, Katie Holmes, Kanye West i Gigi Hadid.

Zaista je vrlo neuobičajeno da se reklame snimaju pored spomenika koji zahtijeva pijetet, smatra konzervator-povjesničar umjetnosti i dugogodišnji ravnatelj Hrvatskog restauratorskog zavoda Ferdinand Meder.

Jasenovac zahtijeva pijetet

– Naravno da je to neprimjereno. Nisam se dosad susreo s takvim načinom eksploatiranja memorijalnog spomenika sa svom tragedijom koju nosi sa sobom. Općenito je neprimjereno na takvom lokalitetu raditi reklamni spot koji donosi profit i koji nema nikakve veze sa samim lokalitetom. To su spomenici koji zbog svog karaktera zahtijevaju pažljivi odnos prema njima, koji zahtijevaju pijetet prema svemu onom što predstavljaju i što oni memoriraju – smatra Meder, inače prošlogodišnji dobitnik najuglednije europske nagrade za baštinu.

Na pitanje je li u nekom slučaju moguće spomenik apstrahirati od konteksta i može li se spomenik promatrati samo kao likovno djelo, kaže da nije.

– Spomenik u Jasenovcu ima svoju likovnu atraktivnost, on je kvalitetno ostvarenje u prostoru i djeluje upečatljivo i privlačno sam po sebi, bez obzira na značenje. No mislim da se ne može odvojiti način korištenja spomenika i njegov karakter – ističe.
Iz Spomen-područja Jasenovac pak kažu da nisu znali da se snimala kampanja jer ih Australci nisu kontaktirali niti tražili bilo kakvu dozvolu. Tek su krajem prošlog tjedna doznali za kampanju.

– Tražili smo da maknu sadržaje s web-stranica i društvenih mreža jer smo smatrali da je neprimjereno da se spomenik na prostoru Spomen-područja Jasenovac koristi u komercijalne svrhe za prodaju nekih proizvoda. Javili su nam da nisu mislili ništa loše i da će je maknuti – kaže ravnatelj Spomen-područja Jasenovac Ivo Pejaković te dodaje da se ovakvo nešto prvi put događa.

Australska kompanije jučer je počela uklanjati kampanju iz Jasenovca. Nekoliko sati umjesto Kamenog cvijeta koristili su snimke iz drugog dijela “hrvatske” kampanje, snimljene pored spomenika NOB-u iz Podgarića, koju su promovirali i fotografijama Josipa Broza Tita, a potom su uklonili i njih.

sunčane naočale
1/4

Komentara 51

DU
Deleted user
16:49 04.07.2018.

bi li, ne bi li.....pa oni znaju da su dosli u zemlju ugarskih kmetova pa se tako i ponasaju. pa vama turisti biju policiju i pisaju i seru nasred straduna i niko se ne usudi ni privesti ih a kamo li izdegenecit i onda u zatvor. valjda vas je strah da se gazdi ne zamjerite. pa vi prije sastavljanja vlastitog parlamenta idete u americku ambasadu na konsultacije i ti o aushvicu i bi li ovo bi li ono...

Avatar vidikurza
vidikurza
17:16 04.07.2018.

Jedini logor za djecu. Čak su se i nacisti zgražavali nad zvjerstvima u Jasenovcu.

KO
kordunmoj75
17:07 04.07.2018.

Taj logor su tu izgradili fasisti i ustaski koljaci djece,nemocni ljudi ,starcai nemocni zena,i ranjeni boraca NOB-be.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije