Snažan stisak ruku, smiješak s ostacima kolača oko usta i prašnjavi
kompleti starih novina jedino je što je ostalo iza povijesnog dogovora
premijera Ive Sanadera i zagrebačkoga gradonačelnika Milana Bandića.
Gazda prebogatoga grada, sa 20 projekata pod miškom, otišao je u pohode
šefu prilično siromašne države i predložio mu da zajedno nešto naprave.
Sanader je tada, prije dvije i pol godine, bio na polovici prvog
mandata, a Bandić je netom po treći put objesio oko vrata
gradonačelnički lanac. Obojica su morala pokazati da mogu surađivati
iako između njih stoji zid koji dijeli lijeve i desne stranke. I
dogovoriše se premijer i gradonačelnik da će: proširiti i produbiti
Savu i metnuti na nju tri hidroelektrane, završiti Sveučilišnu bolnicu,
udomiti ministarstva i Muzičku akademiju, na stupove izdignuti
željezničke pruge, napraviti novi aerodrom...
Tražio se posrednik
Cijena zajedničkih projekata odrezana je onako odoka na dvadesetak
milijardi kuna. Utanačeni su rokovi i samo je trebalo nabaviti nekoliko
lopata i dovoljno cementa za kamene temeljce da se pokrene Zagreb, a s
njime i cijela Hrvatska. Puhači limenih glazbi već su se hrustili na
masne honorare koje će dobiti od silnih proslava, tvornice vrpci
nabavljale su nove strojeve da bi mogle odgovoriti zahtjevima
razbuktalog tržišta, a pjevačice i plesačice lokalnih KUD-ova marno su
peglale i štirkale narodne nošnje.
A ništa od svega, sav trud bio im je zaludan. Od dogovorenih projekata
samo je tiho obnovljen Oltar domovine na Medvedgradu i par zgrada je
promijenilo vlasnike. Činilo se da od velike suradnje socijaldemokrata
Bandića i konzervativca Sanadera nema ništa, a zapravo im je samo
trebao posrednik i neki realističniji projekti.
Ma koliko njih dvojica sanjali o gradu na Savi i kompleksu Vladinih
zgrada na obali rijeke, za to ni jedan ni drugi jednostavno nemaju
novca. Tri hidroelektrane za koje je još 1994. godine zatražena
građevinska dozvola završile su u sferi utopije iako bi njihova
prozvodnja bila dovoljna da se cijeli Zagreb opskrbljuje električnom
energijom. Izdizanje željezničke pruge na stupove i posljednično
smanjenje prometnigh gužvi nije ništa bolje prošlo, tračnice još uvijek
dijele grad na dvije nepovezane polovice. No, zato su na površinu
isplivali neki drugi projekti koji se bez problema realiziraju, a
povezuju ih dva imena – Institut građevinarstva Hrvatske i Jure Radić.
Pronašli su Bandić i Sanader u njima posrednike koji će omogućiti da se
nastavi suradnja.
Jure Radić sa svojom ekipom nariše kakav most, a Zagreb odmah otkupi
projekt i upregne svu silu službenika da se sve pripremi za gradnju.
Jure Radić predloži rušenje starog i gradnju novog remetinečkog rotora,
a Zagreb ga odmah uvrsti u plan gradnje. Malo-pomalo zapasao je IGH
većinu velikih gradskih projekta i još mu samo nedostaje da preuzme i
gradnju maksimirskog stadiona.
Na to je upozorio i Zdravko Mamić tvrdeći da se referendum raspisuje
samo da bi se omogućilo Juri Radiću da uleti u posao. U međuvremenu
navijači dolaze na stadion hrvatskog prvaka a da se nemaju gdje ni
olakšati kad im mjehur pritisne višak piva. Čekaju da se nešto dogodi,
pa da konačno mogu urlati na pristojnom i po život bezopasnom stadionu.
I tu se vraćamo na početak priče: gazda sada već nešto siromašnijega
grada žica od šefa malo bogatije države novac za dovršetak stadiona.
Jednako kako su na proslavi Dana domovinske zahvalnosti u Kninu 2006.
godine došaptavajući se dogovorili zajedničku gradnju Arene Zagreb,
Sanader i Bandić mogli bi dogovoriti i dovršetak stadiona. Osnovni
preduvjet za podjelu troškova već je ispunjen – Jure Radić ugurao se u
posao. Asimilirao je arhitektonski studio Branka Kincla u mrežu
radilica Instituta. Kincl je napravio nekoliko projekata notornog
maksimirskog rugla i po njegovim zamislima trebao bi se stadion i
završiti.
Za to će trebati puno novca i podosta rušenja već izgrađenog, ali to ne
bi trebao biti problem. Po već isprobanom obrascu grad i država dat će
novac, a Sanader i Bandić dobit će aplauz i glasove zahvalnih birača
koji će konačno dobiti mjesto za ispunjavanje nogometnih strasti.
Dinamovac Bandić i hajdukovac Sanader lako će se dogovoriti oko posla u
kojem obojica pobjeđuju, a svoju nagradu dobit će i posrednik koji
povezuje njihovu osovinu – neumorni graditelj Jure Radić.
Uključeni u sve
Da teorija o koaliciji Sanadera i Bandića zaista drži vodu, svjedoči
još jedan projekt. Do lokalnih izbora 2009. godine započet će
plinofikacija Splita. Posao će odraditi mješovita splitsko-zagrebačka
tvrtka Gradska plinara Split. U nju će Zagrebački holding upucati
znanje i novac, a Split će osigurati zemljište i preko Sanadera snažnu
političku podršku. Premijer će rodnome gradu dovesti plin bez kojeg je
ostao gašenjem stare Plinare (simptomatično kultnog mjesta svakog
navijača Hajduka), a zagrebački gradonačelnik još će jednom zadobiti
simpatije južnjaka. Svakome će time izbiti iz ruku argument da Zagreb
samo uzima i ništa ne daje.
To će mu nesumnjivo pomoći odluči li stvariti svoju pritajenu ambiciju
da jednom postane predsjednik Hrvatske. Sanader će tako dodatno
učvrstiti svoj položaj na jugu, a ni Bandić neće ostati kratkih rukava,
a usput će i održati davno obećanje da će pomoći Hajduku jednako kao
što pomaže i Dinamu. Ne treba sumnjati da će njih dvojica naći načina
da i u taj golemi posao ugrade svog posrednika Radića.
IGH nije kako mu ime sugerira nikakav znanstveni institut nego solidna
privatna tvrtka u kojoj, između ostalih, nezanemariv udjel ima i
ministrica graditeljstva Marina Matulović Dropulić. Dioničar je, iako u
mikroskopski malenom udjelu, i branitelj zagrebačke blagajne Slavko
Kojić bez čijeg potpisa ni jedna kuna ne može izaći iz gradskog
proračuna.
Oko njihovih projekata uvijek se diže prašina, ali nijedan se ne
zaustavlja. U Zagrebu je, primjerice, ako ne zaustavljen, onda makar
usporen projekt Cvjetnog prolaza, zamisao Tome Horvatinčića, ali ništa
manje spektakularan i kontroverzan nije, stotinjak metara udaljeni,
Ban-centar. U pokušaju zaustavljanja Horvatinčićeva projekta Marina
Matulović Dropulić je prije nešto manje od godine dana srušila
zagrebački GUP, dok se na Ban-centar nitko nije ni osvrnuo. Buldožeri i
bageri i sada nesmetano raskopavaju parcelu u samom srcu Zagreba,
srušili su i neke stare zgrade a da nitko nije digao gas prosvjeda jer
Ban-centar je projekt iza kojeg stoji IGH preko svoje tvrtke kćeri.
Institut građevinarstva Hrvatske ušao je i u zasad zapostavljeni
projekt željezničke osovine istok – zapad u Zagrebu. Jure Radić i
njegovi suradnici odavno su predstavili svoje futurističko rješenje
lebdećih vlakova koji bi preko željezničke pruge izdignute visoko iznad
zemlje prometovali od Zaprešića do Sesveta.
Preko Branka Kincla uključeni su i u projekt sjeverne tangente
prometnice koja bi trebala rasteretiti središte grada od automobila.
Nitko osim njih, tvrdi se, ne može odraditi tako velike projekte.
Zagreb sam bez pomoći države, tvrde isti, ne može ih platiti. I krug se
ponovno zatvara. Bandić i Sanader u pogodnom će trenutku izvući sve te
projekte i podijeliti troškove na opće veselje nacije. Možda će jednog
dana, kad IGH-ov trust mozgova izradi projekte za Sveučilišnu bolnicu,
hidroelektrane i novo sjedište Vlade na Savi, dobije udio u projektu
Muzičke akademije, i ti projekti biti skinuti sa čekanja. Političko
prijateljstvo tada će dobiti novi vjetar u leđa za što duže vladanje
Zagrebom i Hrvatskom.