Slavko Kojić, dugogodišnji pročelnik Gradskog ureda za financije Milana Bandića, bio je gost današnje emisije na Večernji TV-u.
Komentirao je mjere štednje zagrebačkog gradonačelnika Tomislava Tomaševića te financijske poteze nove gradske vlasti u posljednjih 50 dana. Bilo je riječi i o smanjivanju broja gradskih ureda, stanju u Holdingu te nedavnim uhićenjima osoba povezanih s pokojnim gradonačelnikom.
Kako ocjenjujete financijske poteze nove gradske vlasti u posljednjih 50 dana?
- Prekratko je to vrijeme da bi se nešto moglo analizirati. No povučeni su neki potezi koji ne znače ništa bitno u rješavanju problema i novih projekcija razvoja grada. Za oko su tek zapele rekonstrukcija organizacije gradske uprave i brutalno rezanje plaća pročelnicima. U financijskom smislu to ne znači ništa, to je kikiriki. Uprava mora smanjiti broj ljudi, a to je teško napraviti u kratkom roku.
Smatrate da nisu trebali rezati plaće pročelnicima?
- Ne kažem da nije to trebalo napraviti, ali način na koji su to napravili je katastrofalan. Svašta sam radio u 40 godina svog radnog vijeka, ali ovako nešto nisam vidio. Ne znam je li bi to partizani napravili 1945. godine. Pazite pročelnicima smanjiti plaću za 30 posto, a oni su ti koji organiziraju poslove i nositelji poslovnih procesa. Idu u reorganizaciju uprave s 31. listopadom, pa nema goreg nego to raditi praktično nasred godine. Moj savjet im je da odustanu od toga i krenu u to sa 1. siječnja. Ovo nema smisla, ubit će se ti ljudi.
Prošli je tjedan u Skupštini prihvaćeno i smanjenje gradskih ureda.
- To ništa ne znači. Ne može se reorganizacija napraviti jednim potezom na Skupštini. Niti financijski nema koristi, isti su ljudi, sve je isto. A organizacijski će napraviti papazjaniju. Jer za to trebate da pet stručnjaka godinu dana snimaju situaciju. To što su sa 27 smanjili na 15 ureda dobro zvuči pred javnošću, ali to rješenje ne znači ništa, to neće donijeti niti štetu niti korist.
Treba li, po vama, gradonačelnik imati veću plaću od pročelnika?
- U javnost se unijela zabuna jer plaće gradonačelnika i pročelnika se uređuju prema različitim modelima. Plaća gradonačelnika se utvrđuje umnoškom koeficijenta koji se množi s osnovicom za državne dužnosnike, a nju donosi ministarstvo. I to na kraju iznosi oko 30 tisuća kuna. U Zagrebu se plaće ne obračunavaju prema tome modelu već prema kolektivnom ugovoru. Osnovica je veća nego ova za gradonačelnika. Dakle, ako si gradonačelnik odluči smanjiti koeficijent zar to znači da se mora smanjivati i pročelnicima? Pa u zakonu je uređeno da se gradonačelnički posao može raditi i volonterski. Pa pročelnici su nositelji poslova. Siguran sam da vlasnici u Juventusu imaju manje plaće od Ronalda. Tako je i s pročelnicima, ne smije se njih degradirati do te razine. Trideset posto!? Pa tko će im se javiti na natječaje kad će biti popunjavanje mjesta? Dogodit će se da će se javljati luzeri, a ne ozbiljni ljudi. Tom logikom napravit će se dugoročna šteta.
Da li je bilo potrebno ukidati mjeru roditelj-odgajatelj? Što vi mislite o toj mjeri?
- Pozdravljam put kojim se želi riješiti taj problem. Je li samo ukidanje dobro ili ne to će se tek pokazati. Treba vidjeti jesu li se s tim sredstvima postigli ciljevi. Meni se čini da nisu postignuti ciljevi, ali to će pokazati evaluacija. Uostalom demografsku politiku treba provoditi država, a ne jedinice lokalne samouprave.
Koji je glavni razlog loše financijske situacije s gradskim proračunom?
- Zagreb je u pet godina samo s osnova poreza na dohodak uskraćen godišnje za 1,2 milijardu kuna. Država je imala svoje motive, nikoga ne optužujem jer je legitimno da se mijenja propis poreza na dohodak da bi se omogućilo povećanje osobne potrošnje, ali na taj način je umanjila prihode lokalnoj samoupravi. Naravno građani su zbog povećanja plaća zadovoljniji, glasaju, a to povećanje nama uporišta u osnaživanju gospodarstva. Dakle taj novac nedostaje u gradskim proračunima, a država nije osigurala način da se on nadoknadi. Prihodi proračuna su manji ili ih nema. Od 2000. do 2010. prosječan rast prihoda u Zagrebu bio je 14 posto, svake godine 500 milijuna kuna više. Kazao sam vam što se dogodilo nakon toga.
Odjeknula su i uhićenja povezana s pokojnim gradonačelnikom. Kako njih komentirate?
- Teško mi pada kad to slušam. Svaka odgovornost je osobna. Ukoliko bude istina sve što je navedeno ne znači da sve zaposlenike uprave treba gledati kroz tu prizmu. Neka odgovaraju oni koji su lopovi.
Jesu li uhićene samo 'sitne ribe'?
- Nema sitnih i krupnih riba. Ne vidim razliku između lopova, od jedne ukradene lipe do stotina milijuna kuna. Sud će ocijeniti koliku će štetu snositi.
Kako komentirate stanje u Holdingu, smjene i nove čelne ljude?
- Poznajem nove čelnike Nikolu Vukovića i Antu Samodola, imali smo korektne poslovne kontakte. U medijima se u posljednje vrijeme ističu neke donacije. To su bezvezarije. Pa gdje piše da donator ne može obavljati neku funkciju. Pa ja sam svoju stranku donirao na svakim izborima. Sad nitko mene ne spominje, ali se spominje član upravnog vijeća Srebrnjaka.
Što je još Slavko Kojić kazao o pokojnom gradonačelniku Milanu Bandiću i stranci Rada i solidarnosti pogledajte u emisiji.
Pa u zakonu je uređeno da se gradonačelnički posao može raditi i volonterski. Ajmo sad vi iz Muzemo delajte kao volonteri!