Hoće li Slavonci za četiri godine na more ići novim paneuropskim koridorom Vc kroz Bosnu i Hercegovinu? Ako je suditi po dosadašnjoj dinamici radova, čini se kako rok koji se do sada spominjao kao krajnji za završetak projekta ipak neće biti ispoštovan. Naime, buduća autocesta koja na potezu Budimpešta – Osijek – Sarajevo – Ploče povezuje Mađarsku, Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu najdužim dijelom ide upravo kroz BiH, a upravo tamo najviše i zapinje.
Autocesta kroz BiH projektirana je u dužini od gotovo 330 km, na pravcu od Svilaja na sjeveru zemlje do graničnog prijelaza Bijača –Nova sela na jugu, gdje se u Hrvatskoj spaja s već izgrađenom autocestom koja vodi iz smjera Splita do Ploča.
YouTube kanal "Na hrvatskim cestama" provjerio je u kojoj je trenutačno fazi izgradnja koridora. Mađarska je svoj dio koridora u potpunosti završila ove godine, a u Hrvatskoj je ostalo izgraditi pet kilometara od Belog Manastira do mađarske granice. Ti su radovi u punom jeku i trebali bi biti gotovi sljedeće godine. Međutim, u BiH, gdje je teren najzahtjevniji, završeno je tek malo više od trećine planiranih radova. Na pojedinim dionicama izgradnja je u tijeku, a za neke se tek čeka početak radova.
Tvrtka Autoceste FBiH i Europska banke za obnovu i razvoj (EBRD) prije nekoliko su dana u Sarajevu potpisali ugovor o dodjeli bespovratnih sredstava Europske unije za nadzor radova na dionici Putnikovo Brdo – Medakovo. Za izgradnju ove dionice EU je već odobrio 12 milijuna eura, a sada je odobreno dodatnih 3,5 milijuna eura. Dionica je duga 8,5 kilometara, a imat će šest mostova, tunel, nadvožnjak i pet podvožnjaka. Plan je da cijeli potez koridora Vc od Sarajeva do Save bude u funkciji u drugoj polovici 2026. godine.
"Europska unija opredijeljena je za poboljšanje povezanosti i regionalne integracije BiH kroz izgradnju koridora Vc, najvećeg infrastrukturnog projekta u zemlji. Kako bi to podržala, EU je do sada izdvojila 870 milijuna eura bespovratnih sredstava koji pokrivaju sve faze projekta", rekao je tom prilikom šef delegacije EU u BiH Adebayo Babajide.
FOTO Novi most u Hercegovini izgleda nestvarno
Na dionici Počitelj – Zvirovići nalazi se netom dovršen most Hercegovina. Upravo je provedeno probno ispitivanje opterećenja mosta s kamionima od 40 tona.
Kao krajnji rok za završetak svih radova u BiH spominjala se 2028., ali to nije realno jer bi se samo tunel Prenj u dužini od 12 km mogao graditi dulje, a status mu je još "u planu". Koridor Vc jedan od od najsveobuhvatnijih građevinskih projekata, čija bi izgradnja trebala prometno spojiti središnju i jugoistočnu Europu i ubrzati gospodarski razvoj zemalja kroz koje prolazi.
Kakva 2026... To neće biti gotovo do kraja desetljeća. A i to je preoptimistična procjena. Od granice do Doboja teren je najpogodniji za izgradnju, do Zenice je već zahtjevniji, a dio zbog kojeg se autocesta neće otvoriti u punom profilu još 15 godina, od Sarajeva do Mostara, su same planine.