Tko su egzorcisti?

Stručnjakinja objasnila: Kako točno izgleda proces izgona Sotone?

egzorcist
Shutterstock
11.12.2016.
u 21:19

U Poljskoj ima sve više egzorcista: već preko stotinu svećenika u ime Crkve protjeruje nečastivog.

U Poljskoj ima sve više egzorcista: već preko stotinu svećenika u ime Crkve protjeruje nečastivog. Autorica knjige o tom fenomenu Nadine Wojcik nam i objašnjava: ljudi radije odlaze svećeniku - nego psihijatru, piše Deutsche Welle.  Nadine Wojcik je studirala politologiju u Berlinu i između ostalog surađuje i sa DW. Nedavno je objavila knjigu "Gdje stanuje đavao" koja je izašla u berlinskoj izdavačkoj kući mikrotext.

Gospođo Wojcik, po naslovu vaše knjige se nameće pitanje: stanuje li nečastivi u Poljskoj?

U svakom slučaju - barem ako se slijedi logika mnogih poljskih katolika. U Poljskoj ima oko 130 egzorcista, barem se barata tom brojkom. A kako tvrde egzorcisti; "đavao se pokazuje tamo gdje je vjera najsnažnija" - a Poljska se smatra uporištem katolicizma. Isto tako, istjerivači nečastivog tvrde kako se Sotona uopće pokazuje samo tamo gdje se vodi i borba protiv njega. Tako se čini da se baš u Poljskoj đavao može posvuda naći.

Ja osobno ne želim isključiti mogućnost da đavao postoji. Ali sam prilično sigurna da ne stanuje u Poljskoj. Ono što sam istraživala izgleda mi kao fenomen koji se lako može objasniti racionalnim ljudskim razumom i medicinskim i psihološkim saznanjima.

Kako točno izgleda proces izgona nečastivog?

Vatikan je obred propisao 1614. To je imalo smisla, jer je tada izgledalo da spaljivanje vještica i javni progon nečastivog prelaze svaku granicu. Obred se sastoji od određenog reda molitvi, psalma, citata Biblije i blagoslova. Obred je reformiran 1999. i od onda egzorcisti moraju utvrditi kako nije riječ o psihičkoj bolesti i po potrebi trebaju poslušati mišljenje psihijatra prije nego što se netko proglasi da je opsjednut nečastivim. I obred je pojednostavljen tako da počinje blagoslovom i na kraju stoji naredba koju smije izreći samo egzorcist: "Odstupi Sotono!" (lat: "Apage Satanas" op. pr.)

Najčešća kritika takvih izgona nečastivog jest da su ti "opsjednuti" zapravo najčešće osobe sa psihičkim poremećajima. Uzima li Crkva ozbiljno tu kritiku?

Čini se da je doista uzima ozbiljno. Egzorcisti sa kojima sam razgovarala mi kažu kako veoma tijesno surađuju sa psiholozima, jedan sa kojim sam razgovarala surađuje sa kršćanskim psihologom. Ali od 630 osoba koji su mu se predstavili, njih čak 580 je na koncu završilo ipak kod egzorcista.

Ljudi se radije smatraju opsjednutima nego psihički bolesnima?

Da, točno tako. To ne vrijedi samo za Poljsku. Ali baš zbog toga jer je katolicizam i vjera tamo tako prisutna je gotovo normalno kada netko kaže "idem župniku, on će moliti za mene." Župnici su prve osobe kojima se vjernici obraćaju.

Ima sve više egzorcista u Poljskoj i to ne samo zato jer je Katolička crkva tamo toliko snažna nego i zbog sasvim suprotnog razloga: broj katoličkih vjernika se smanjuje.

Odgovor je veoma složen. Na čitavom svijetu raste Pentekostna crkva - svakih deset sati se negdje otvara njihova nova crkva. Ona se širi i u Poljskoj gdje je ozbiljna konkurencija Katoličkoj crkvi. A i među samim katolicima se širi konzervativni pokret, naime Karizmatska obnova. Ona je izuzetno snažna u Poljskoj. I u tom, kako je jedan stručnjak sa kojim sam razgovarala nazvao "hibridnom ratu" koji potresa Crkvu u Poljskoj se pojavljuju i novi oblici vjere, među ostalima i takav egzorcizam.

Izgon nečastivog je tako neka vrsta re-evangelizacije Poljske?

Da, jedan egzorcist sa kojim sam razgovarala mi je i rekao kako to nije ništa drugo nego evangelizacija ljudi.

I tko su ti egzorcisti?

Oni nisu ništa drugo nego svećenici i župnici i oni imaju važnu ulogu. Određeni župnik od biskupa dobiva dozvolu i tako postaje egzorcist. Ne prolaze kroz nikakvo posebno školovanje, jednostavno im dođe potvrda. Postaju svećenici sa posebnom zadaćom. Ali naravno, u Crkvi tvrde kako biskup ne imenuje bilo koga i bilo kojeg seoskog župnika kao egzorcista, nego u pravilu se bira ugledni i iskusni svećenik.

Pišete kako vaše istraživanje nije bilo lagano. Što je vaš zaključak iz ove pojave?

Doživljavamo radikalizaciju u svim društvima. Svaka zemlja ima svoj oblik radikalizacije: u SAD se izabire Trump, u muslimanskim društvima imamo posla sa ISIS-om. A i u Poljskoj se vidi da vjera postaje fundamentalistička u određenom smjeru. Rekla bih: racionalnost i razumno intelektualno razmišljanje kakvo poznajemo iz prosvjećenja trenutno očito ne prolaze baš dobro.

>>Društvu treba egzorcizam da se riješi mržnje i zla

>>Vođa sekte kojoj pripada 
i slovenska ministrica financija Zagrepčanin je Dragutin Barušić

 

Komentara 15

PR
pritiskovic
07:30 12.12.2016.

Da je molitva toliko efikasna kod rješavanja problema vragova onda bi se napr. i loše ekonomsko stanje jedne zemlje jednako moglo istom molitvenom metodom poboljšati...zaglupljivanju nikad kraja....

Avatar Melankolija
Melankolija
07:50 12.12.2016.

Dok je ovaca biti ce i vune, i tako prodje evo 2000 godina.

Avatar Ibrahim-Vitez-Pjanic
Ibrahim-Vitez-Pjanic
06:25 12.12.2016.

To sve pise u knjigama na drugom katu.Poljaci? Pa oni za 20 godina ne nauce 20 rijeci njemackog ili drugog jezika.To ti je duplo gori jad i tuga od Balkana.Ljuti su na Engleze sto ih tuku u Britaniji ,zato stoo nece da nauce i pricaju engleski i prihvate kako tako njihovu kulturu.Svugdje su kao mravi a u svojoj drzavi ne zele nikog osim Poljaka.Isti su Arapi samo druga besmislena vijera.Jad i tuga.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije