Kako pregovori o proračunu Europske unije dolaze do vrhunca, poljska vlada - sve nestabilnija koalicija predvođena nacionalističkom strankom Pravo i pravednost (PiS) - igra opasnu igru.
"Morawiecki će možda ući u povijest poput Camerona, koji je možda nenamjerno započeo proces Brexita, a isto tako Morawiecki, stavljanjem veta na proračun, može pokrenuti proces Polexit-a", rekao je Borys Budka, čelnik Građanske platforme (PO), glavne oporbene stranke, zastupnicima prošli tjedan u Varšavi, piše Deutsche Welle.
Poljski parlament prošli se tjedan pridružio Mađarskoj u donošenju rezolucije kojom podupire vladin plan da stavi veto na proračun EU-a ako, kao što prijeti Bruxelles, ovaj proračun bude povezan s pitanjem vladavine prava. Dvije države članice također prijete da će blokirati fond za gospodarski oporavak nakon pandemije, koji uz proračun za razdoblje 2020. - 2027. iznosi ogromnih 1,8 bilijuna eura.
Ovaj, dugoročni proračun EU-a, zvan i Višegodišnji financijski okvir, vrijedan je 1,074 bilijuna eura, a Fond za oporavak 750 milijardi eura, od čega 390 milijardi eura odlazi ne bespovratne potpore a 360 milijardi eura na zajmove.
Premijer Mateusz Morawiecki rekao je da bi Poljska mogla dobiti svoja sredstva izdavanjem državnih obveznica. I ako ne bude dogovora na sastanku šefova država članica EU-a 10. prosinca, na snagu će stupiti privremeni proračun i Varšava možda neće imati druge opcije osim zaduživanja na tržištu po višim kamatnim stopama.
To bi bilo jako loše za Poljsku i Mađarsku, ali moglo bi se dogoditi, kaže Milan Nic, voditelj Centra Roberta Bosch za srednju i istočnu Europu, Rusiju i Srednju Aziju. "Poljska i Mađarska blokiraju dvije stvari, proračun i mehanizam oporavka, ali njihovi zahtjevi za obje već su zadovoljeni", rekao je za DW.
Doista, Poljskoj je već obećano 139 milijardi eura iz kohezijskih fondova i oko 34 milijarde eura zajmova iz proračuna i fonda za oporavak za sedmogodišnje razdoblje koje počinje u siječnju.
Hoće li Bruxelles ovaj put ostati dosljedan?
Jedan od prijedloga kako bi se privoljelo Varšavu i Budimpeštu da se slože s ostatkom EU-a je mehanizam vladavine prava koji Europskoj uniji nudi instrument za sankcioniranje kršenja demokratskih načela rezanjem pomoći. To bi se, međutim, odnosilo samo na kršenja koja uključuju zlouporabu fondova EU-a, za što vlade Poljske i Mađarske tvrde da je pravno nejasno. Morawiecki je rekao za njemački dnevnik Frankfurter Allgemeine Zeitung da se mehanizam vladavine prava može koristiti proizvoljno i iz političkih razloga.
Jedan odvjetnik iz Varšave koji je odbio da mu navedemo ime, rekao je da bi vezu između financiranja EU-a i poštivanja temeljnih vrijednosti EU-a doista trebalo učiniti pravno stabilnom, dodajući da za pojedine korisnike sredstava EU-a, poput Erasmusovih studenata ili građanskih organizacija, bila potrebna potpuna pravna sigurnost kada su u pitanju sredstva.
Poljska bi, kako je rekao zamjenik poljskog premijera Jaroslaw Gowin početkom mjeseca, bila spremna odustati od veta ako čelnici EU-a usvoje deklaraciju u kojoj bi se dodatno pojasnila povezanost fondova EU-a i vladavine prava.
Ostali pokušavaju umanjiti značaj ovog spora . "Uvijek se vodi žestoka rasprava o proračunu u EU", rekao je Piotr Arak iz Poljskog ekonomskog instituta (PIE) za DW. "Ali tema je nova, a s obzirom na to da Poljska izvozi svoju politiku, ovako se stvari obično doživljavaju izvan Poljske. Ali čak i na krajnjoj desnici, nitko ne želi otići iz EU-a", kaže Arak. U međuvremenu su tečajevi zlota i forinte u mirovanju.
Ovo nije prvi put da Bruxelles prolazi kroz ovakvu situaciju. 2018. se pozvao na članak 7. Ugovora o EU-u zbog potencijalne povrede obveza kao član unije. Poljska je mogla izgubiti pravo glasa i milijarde eura subvencija. Ali nije, i pristup Varšave EU-u od tada ostaje isti. "Potpuno je legitimno ono što PiS radi", kaže Nic, ali dodaje da se stil kojim to čini suprotstavlja ustaljenoj kulturi u Bruxellesu.
Pregovori o proračunu s EU-om zastali su krajem 2019. godine, jer su se rascjepi između Istoka i Zapada proširili. Takozvani štedljivi prijatelji - Danska, Finska, Francuska, Njemačka, Nizozemska i Švedska - kažu da će staviti veto na bilo koje rješenje ako distribucija sredstava nije povezana s poštivanjem vladavine zakona. Portugalski premijer Antonio Costa kaže da Portugalci, koji 1. siječnja preuzimaju predsjedanje Vijećem, neće ublažiti stav EU-a.
U međuvremenu Morawiecki tvrdi da postoji ključna veza između bruto doprinosa država članica EU-a i koristi koje imaju od jedinstvenog tržišta. Zemlje Višegradske skupine u razdoblju 2010.-2016. dobile su neto sredstva od EU-a od 1,5-4% svog BDP-a, ali odljev dividendi i prihoda od imovine iz četiri zemlje skupine investitorima smještenim u 15 zemalja "stare" EU bio je 4 % -8% BDP-a zemalja V4 u istom razdoblju.
S druge strane Atlantika, izabrani američki predsjednik Joe Biden ne dijeli Trumpovu nesklonost EU-u, dok su poljski čelnici svjesni da se Angela Merkel povlači sa svoje pozicije u rujnu sljedeće godine što bi moglo ostaviti prostora nekim novim odnosima.Ideja Europe s dvije razine nije po volji većini političara EU-a, a potiskivanje Poljske i Mađarske u drugi red bi također moglo pogoršati postojeće neliberalne tendencije u obje zemlje.
Nejasne poruke iz Varšave
Što se tiče pregovora s Bruxellesom, PiS jasno daje do znanja da prijetnje mogu povećati težinu Varšave, posebno u trenutku dok se Bruxelles bori za pronalazak rješenja za Brexit. "Mislim da je Brexit veliko pitanje za Bruxelles i da će Bruxelles vjerojatno popustiti kad je riječ o Poljskoj. Oni jednostavno ne žele gnjavažu s antagoniziranjem Varšave", rekao je Filip Dlipaček, ovlašteni financijski planer sa sjedištem u Velikoj Britaniji, za DW .
"Srećom, trenutno nitko ozbiljno ne razmišlja o Polexitu u Poljskoj i naše članstvo ima snažnu javnu potporu", rekao je za DW Aleksander Laszek, glavni ekonomist u Forumu za civilni razvoj, think tank u Varšavi.
Kaczynski je rekao da njegova stranka nije zainteresirana za formalni Polexit. To ne iznenađuje s obzirom na to da se preko 65 posto ispitanika u Poljskoj protivi ideji izlaska njihove zemlje iz EU-a, dok bi izlazak podržalo 17 posto.
De facto Polexit?
"Iako izlazak ne dolazi u obzir, realnije je da bi jezgra EU-a krenula naprijed bez Poljske i Mađarske," kaže Nic. Nizozemski premijer Mark Rutte već ide u tom smjeru, sugerirajući da bi ostatak EU-a mogao zaobići Poljsku i Mađarsku.
"De facto Polexit je vrlo moguć ili čak vjerojatan jer se čini da poljske neliberalne vlasti ne priznaju ili se protive odlukama Suda Europske unije i sada izražavaju spremnost da se povuku iz proračuna EU-a i fonda za oporavak," kaže Agnieszka Bien-Kacala, profesorica ustavnog prava na sveučilištu UMK u Torunu.
"To već znači da Poljska i Mađarska kao rezultat ovog razvoja postaju drugorazredne članice EU-a. Samo je pitanje vremena kada će ključne države nastaviti s pojačanom i to ne samo fiskalnom integracijom ostalih članica", zaključuje Bien-Kacala.
EU tj. 27 država Europske Unije ne smiju biti taoci par zemalja koje su isto tako države EU. Ako netko želi napustiti EU, apsolutno mu treba dopustiti bez velike drame, ali se treba suočiti sa posljedicama svojeg vlastitog izbora.