Približavanje digitalizacije građanima misija je kojom je Večernji list još 2019. godine pokrenuo projekt Digitalna Hrvatska kako bi potaknuo digitalnu pismenost, otkrio sve dobrobiti digitalizacije i pružio znanja koja će građanima olakšati digitalizaciju. U petoj godini ovog projekta donosimo najnovije aktualnosti digitalnog doba i nastavak stručnog praćenja digitalnih sfera poput e-bankarstva, financijske pismenosti i digitalnog poslovanja.
Infopultovi u pet gradova
Kako bi educirao građane i upoznao ih sa svim mogućnostima implementacije novih tehnologija, Večernji list je u suradnji s partnerima u srijedu krenuo na digitalnu putujuću turneju u odabrane hrvatske gradove u kojima će pokazati kako iskoristiti sve prednosti digitalne tehnologije. Prva stanica bila je Velika Gorica, a tijekom lipnja obići ćemo još Gospić, Karlovac, Koprivnicu i Šibenik, u kojima će u digitalnim uredima i na infopultovima posjetitelji imati priliku doznati kako im digitalizacija može pomoći u svakodnevnom životu, obrazovanju, poslovanju, poduzetništvu...
GALERIJA U Velikoj Gorici održan projekt "Digitalna Hrvatska"
U srijedu su tako pred Pučkim otvorenim učilištem u Velikoj Gorici građani od predstavnika Ministarstva pravosuđa i uprave imali mogućnost doznati sve o dostupnim e-uslugama koje olakšavaju komunikaciju i ubrzavaju rješavanje zahtjeva prema pravosudnim tijelima, te tako istovremeno povećavaju i transparentnost pravosuđa. Predstavnici MUP-a građanima su izdavali PIN-ove potrebne za aktivaciju elektroničke osobne iskaznice, dok su im oni iz AKD-a pomagali pri aktivaciji mobilne aplikacije Certilia koja omogućava korištenje digitalnog identiteta i na mobilnim uređajima kako bi mogli primjerice pristupati portalu e-Građani ili potpisivati dokumente online. Na samom početku programa okupljenima su se obratili direktor Večernjeg lista Renato Ivanuš, ministar pravosuđa i uprave Ivan Malenica te gradonačelnik Velike Gorice Krešimir Ačkar.
– Digitalizacija nije više budućnost, digitalizacija je način života. Nažalost, veći dio naših građana još nije svjestan blagodati digitalizacije pa smo i ove godine organizirali digitalnu karavanu koja će povezati više gradova kako bismo građanima približili sve mogućnosti digitalizacije – kazao je Ivanuš.
Ačkar je dodao da je Velika Gorica šesti po veličini grad u Hrvatskoj i prvi po broju omjera doseljenih i odseljenih, a veliku ulogu u tome odigrala je i digitalna transformacija grada koja je Velikoj Gorici omogućila da postane maksimalno transparentan grad prema svim svojim građanima. Riječ je potom preuzeo ministar Malenica.
VEZANI ČLANCI:
– Prijašnjih godina u projektu Digitalna Hrvatska većinom smo sudjelovali kroz usluge koje se nude iz portfelja uprave, pa smo se zbog toga ove godine odlučili više bazirati na područje pravosuđa. U e-uslugama pravosuđa digitalizirali smo puno toga – od zemljišnih knjiga, elektroničke komunikacije, samog sustava rada u pravosuđu, sustav e-spis, sustav CMS koji koristi državno odvjetništvo. U sve to smo u posljednje dvije godine uložili 30 milijuna eura. I u idućem razdoblju pripremaju se brojni projekti za digitalizaciju pravosuđa, jedan dio namijenjen je digitalizaciji samih postupaka unutar pravosuđa kroz rad državnog odvjetništva, sudova, kaznene evidencije i svega onoga što je bitno za efikasniji rad pravosudnih dužnosnika. Drugo je svakako ono što je bitno za same građane, poput sustava e-komunikacije i digitalnih zemljišnih knjiga. Vjerujem da će ova kampanja, ovaj digitalni autobus i Digitalna Hrvatska promovirati sve ono što smo učinili i zapravo pokazati građanima kakve se sve mogućnosti nude i u području javne uprave i u području pravosuđa – kazao je Malenica. U pripremi je trenutačno i projekt tonskog snimanja svih sudskih ročišta, a nedavno je u punu funkciju stavljen i sustav ZUP IT pomoću kojeg građani mogu vidjeti status svakog predmeta koji imaju pred javnopravnim tijelima. Osim samog Ministarstva pravosuđa i uprave, svoje usluge predstavila je i Hrvatska gospodarska komora.
– Digitalna komora je nova informacijsko-komunikacijska platforma za e-usluge namijenjena članicama HGK, javnoj upravi i građanima. Implementacijom sedam e-usluga (e-članice, e-financiranje, e-javne ovlasti, e-gospodarske informacije, e-učenje, e-zakonodavstvo, e-sajmovi i promocija) ubrzava se komunikacija i unapređuju odnosi s članicama, digitalizira se izdavanje dokumenata za javne ovlasti i omogućava još aktivnije sudjelovanje gospodarstvenika u kreiranju i promjeni zakonodavnog i regulatornog okvira. Osim toga, gospodarstvenicima se izvore financiranja čini dostupnijima i omogućava im se kvalitetnija promocija njihovih proizvoda i usluga – kazao je Šimun Buzov iz HGK.
VEZANI ČLANCI:
Digitalni identitet
Ines Papeš, savjetnica uprave za odnose s javnošću AKD-a, istaknula je da već dulje vrijeme građani imaju mogućnost aktivacije mobilne aplikacije Certilia koja omogućava korištenje digitalnog identiteta i na mobilnim uređajima kako bi primjerice mogli pristupati portalu e-Građani.
- Putem Certilije također možete potpisivati dokumente online gdje god se nalazite ili zatražiti drugoga da potpiše dokumente koje ste mu vi poslali. Uz Certiliju vam je potrebna samo e-osobna da biste online mogli produljiti putovnicu, prijaviti novorođenče, podnijeti zahtjev za izdavanje vozačke dozvole i još više od 100 drugih usluga na e-Građani – pojasnila je Papeš. Kad je riječ o sustavu e-Građani, lani je preko njega izdano čak 140 milijuna različitih zahtjeva.
– Naravno da je važan broj usluga u sustavu e-Građani, ali još je važnije da građani koriste te usluge i da su one međusobno povezane. Digitalnom transformacijom javne uprave, povezivanjem i međusobnom razmjenom podataka u javnim registrima koji se vode u digitalnom obliku ostvarit će se znatna ušteda vremena koja će neposredno dovesti do smanjenja troškova, veće transparentnosti te poboljšanja kvalitete podataka i pružanja javnih usluga. To znači da tijelo koje provodi određeni poslovni proces u kojem je neophodan određeni podatak stranke u postupku, neće zahtijevati podnošenje ili dostavu tog podatka od stranke u postupku, već će taj isti podatak pribaviti korištenjem državne informacijske infrastrukture sigurnom razmjenom podataka – pojasnila je Dina Popović, voditeljica Službe za informacije na portalu e-Građani. Deana Matulić Jagušt iz A1 Hrvatske istaknula je kako A1 do 2025. godine planira sagraditi najveću gigabitnu fiksnu mrežu u Hrvatskoj kojom će povezati čak milijun kućanstava.