Hrvatski su građani u posljednjih deset godina za gradnju autocesta iz vlastitih džepova dali oko 15 milijardi kuna!
Naime, od 2002. godine, otkako je uvedena naknada od 60 lipa iz cijene goriva koja ide Hrvatskim autocestama, svake su godine dosad vozači izravno financirali gradnju autocesta u prosjeku s oko 1,5 milijardi kuna. S obzirom na to da se dnevno u Hrvatskoj proda oko sedam milijuna litara goriva, a godišnja prodaja iznosi 2,555.000.000 litara, 60 po 60 lipa od svake te prodane litre iznosi godišnje oko 1,53 milijarde kuna.
U Hrvatskoj ima oko 1,55 milijuna vozila pa ako se taj broj podijeli sa 1,53 milijarde kuna, ispada da je svaki vozač godišnje platio u prosjeku oko 1000 kuna za gradnju autocesta. U deset godina, koliko se već naplaćuje naknada od 60 lipa za autoceste, svaki vozač je iz vlastitog novčanika s prosječno 10.000 kuna financirao gradnju autocesta u Hrvatskoj.
Dobitak manji od uloga
HAC je dosad u gradnju autocesta Zagreb – Split – Ravča, Zagreb – Goričan, Bregana – Zagreb – Lipovac, Beli Manastir – granica BiH i Zagreb – Sisak uložio 35 milijardi kuna. Nešto manje od polovice tog iznosa, dakle, financirali su vozači, velikom većinom hrvatski građani (mali dio su financirali i stranci koji su kupovali gorivo u Hrvatskoj).
Nova hrvatska vlada pak najavljuje da će autoceste dati u koncesiju, a pritom se novi ministri, poput resornog ministra prometa, mora i infrastrukture, koriste izrazom monetizacija. To bi trebalo značiti unovčenje autocesta kroz koncesiju, a očekuju da bi to državnom proračunu donijelo oko 3,5 milijardi eura, odnosno oko 25 milijardi kuna. Znači manje nego što je uloženo u gradnju autocesta! A autoceste su već ionako unovčene, kroz cijenu goriva, a unovčili su ih hrvatski građani, odnosno vozači, i to sa 15 milijardi kuna, samo 10 milijardi kuna manje od očekivanog prihoda koji bi od moguće koncesije dobio državni proračun.
No kad se uzme u obzir i cestarina koju također plaćaju hrvatski vozači i građani, onda je njihov direktni doprinos gradnji autocesta još veći. HAC je dosad, u deset godina svog postojanja, naplatio oko 10 milijardi kuna cestarine. A HAC je, osim iz cijene goriva i kredita, financirao gradnju autocesta i od naplate cestarine.
Ukupna izdvajanja
Dakle, kad se zbroji 60 lipa iz cijene goriva i cestarina, dolazi se do iznosa od 25 milijardi kuna, koliko su hrvatski građani i hrvatski vozači izdvojili iz svojih prihoda izravno za gradnju autocesta. Točno onoliko koliko bi se moglo dobiti od koncesije, ali na tridesetak godina.
No osim 60 lipa za autoceste, vozači pri kupnji goriva još izdvajaju isto toliko i za gradnju državnih cesta, što ide Hrvatskim cestama.
Pa su isto tako u deset godina izdvojili još 15 milijardi kuna za gradnju državnih cesta. Ukupno su tako za cestogradnju u deset godina vozači platili oko 30 milijardi kuna samo kroz cijenu goriva.
to je i bio cilj --poljackat narod i onda obogatit pojedinca,ahahhahhahhaha