Kako se, približava trenutak (vjerojatno jesen) kada će državni i vojni vrh odlučiti na koji će način HRZ održati svoju borbenu eskadrilu zrakoplova, stižu sve neobičnije ponude. U ponedjeljak bi povjerenstvo trebalo vidjeti prezentaciju švedske državne tvrtke FXM, zadužene za prodaju borbenog aviona JAS 39 Gripena.
Mudra ponuda Šveđana
S obzirom da RH nema novaca za te moderne zrakoplove, Šveđani, u suradnji s Mađarskom Hrvatima nude naizgled čudnovato povoljnu nabavku. Nude nam 6 mađarskih Gripena, dobili bi ih na dvije godine, kažu potpuno besplatno, osim što bi mi plaćali gorivo. Ne zna se još tko bi platio obuku pilota i osoblja. Ponuda je bezuvjetna, znači nakon dvije godine RH nije dužna kupiti, odnosno uzeti u najam (lizing) tih šest zrakoplova. Naravno da se ponuditelj nada da će, kroz dvije godine Hrvatska gospodarski stajati bolje i moći si priuštiti taj izdatak.
Švedski je interes tu jasan, kao i onaj Mađarski. Mađari, naime imaju već godinama velikih problema s plaćanjem lizinga za 14 Gripena, koje su naručili 2001, a u operativnu uporabu uveli 2007. i 2008. Ta ih eskadrila godišnje stoji 105 milijuna eura, a obuka pilota i osoblja dodatnih 7 milijuna eura godišnje. Prije pola godine stigla je našima prva ponuda da preuzmemo nekoliko aparata, time i trošak njihovog lizinga. Za 6 zrakoplova i obuku naših pilota, to bi, može se procijeniti stajalo pedesetak milijuna eura godišnje. No Hrvatska nema ni te novce trenutačno, stoga mudri Šveđani nude - besplatni dvogodišnji najam.
No, nije to jedina prezentacija koju očekuje državni i vojni vrh. U pripremi je prezentacija koja će obuhvatiti 5 ili 6 postojećih opcija i ponuda za ratne zrakoplove. Smatralo se da je već definitivno odlučeno da će vrh države poslati naše MiG-ove 21 na zadnji remont i dokupiti još nekoliko rabljenih MiG-ova jer su dobrom dijelu naših MiG-ova resursi “iscurili” do kraja.
Vrh je tek trebao odlučiti da li se MiG-ovi šalju na remont u Ukrajinu (problem sa sporenjem Ukrajine i Jemena oko vlasništva nad ponuđenim zrakoplovima Hrvatskoj) ili u rumunjski “Aerostar” koji je već jednom obavio remont prije 9 godina, na koji je isto bilo primjedbi, no kvarovi su riješeni. Za umirovljenog zapovjednika HRZ-a, generala Josipa Štimca dvojbe nema - ako je to istina, ponuda za Gripene je izvanredna, no to ne isključuje potrebu da MiG-ove pošaljemo na remont, kaže. Kako to? - Mađarima je trebalo 7 godina od potpisa ugovora do uvođenja Gripena u operativnu uporabu, ‘ajmo reći da smo mi supermeni, dakle da će nam trebati 5 godina, objašnjava.
‘Nije to zamjena auta’
Kaže da se ne radi o zamjeni i vožnji automobila, nego borbenih aviona, za što treba vremena. Stoga će on savjetovati državnom i vojnom vrhu da MiG-ove pošaljemo na remont, takvi će biti u uporabi još 5. 6 godina, a paralelno krenuti u ugovaranje Gripena i obuku pilota, osoblja i infrastrukture.
čuvaj se slunjske babe....