Uprava Brodosplita, odnosno njezin predsjednik Tomislav Debeljak priopćenjem za javnost reagirao je na izjavu ministra obrane Banožića koju je dao u Petrinji o brodovima obalne straže koje splitski škver gradi za MORH. - Pokrenuti sudski postupci oko vlasništva nad brodovima, samo omogućavaju daljnju odgodu donošenja odluka u smjeru okončanja projekta i prebacivanje odgovornosti na nekog budućeg ministra. Javan je podatak da je natječajem ugovorena gradnja brodova obalne straže, a u zakonu o obalnoj straži, brod obalne straže hrvatski je javni brod, označen službenim znakom Obalne straže. Tako da mora biti upisan tokom gradnje u registar brodova u gradnji, a kad ga MORH plati i postane vlasnik, može sa njime raditi što želi i ispisivati ga iz registra ili što drugo – kaže Debeljak. Ističe kako je pitanje vlasništva o kojem se govori izmišljena tema s ciljem skretanja pažnje s ključnog problema, a to je nepostojanje komunikacije između MORH-a i graditelja oko pokušaja pronalaska dogovora.
- Možemo shvatiti da je netko krivo informiran, ali ne možemo shvatiti da se već duže od godinu dana ne uspijevamo sastati sa bilo kime relevantnim u MORH-u da pokušamo uopće razgovarati, kako bi utvrdili problem i kako ga riješiti, i to jedino sukladno zakonima i ugovoru. Poslali smo im u tih godinu dana na desetke dopisa na koje ne dobivamo odgovor – piše u priopćenju Tomislava Debeljaka.
Naglašava kako ne smije izaći u javnost s detaljima što se sve događalo zato jer ima zabranu iznošenja detalja, zbog ugovora o tajnosti. Iznosi kako je ugovor o gradnji obalno ophodnih brodova između MORH-a i Brodosplita potpisan je u prosincu 2014., za gradnju jednog prototipa i četiri broda u seriji, i to prema kalkulacijama troškova odnosno cijenama iz 2014.
- MORH je prema cijenama iz 2014. do sada platio tek 70 % ukupne vrijednosti ugovora, dok prema stvarnim troškovima taj iznos pokriva samo 47 % odnosno. Do dan danas nije u potpunosti plaćen niti prototip koji je primopredan 2018. godine. Gledajući preostala četiri broda u seriji nakon izrađenog prototipa, do 1. 2. 2022. plaćeno je samo 35,2 % njihove troškovne vrijednosti – kaže Debeljak.
Naglašava kako je što se rokova tiče, bitno naglasiti kako škver nije smio početi graditi brodove u seriji prije izričitog naloga naručitelja, odnosno MORH-a, a što se dogodilo tek 17.02.2020.
- O ostalim detaljima možemo reći da smo davno i javno rekli i poslali dopisom da brodove možemo dovršiti brzo i kvalitetno na ponos Hrvatske, Splita i nas samih, no za gradnju broda potreban je i graditelj i kupac. U vezi prodaje brodova trećim osobama, tu ideju je iznio osobno sam ministar u medijskom obraćanju 20.4.2023. g. Mi smo stava da to nije dobra ideja, zbog sigurnosti RH, ali ako ministar inzistira na tome, i to je jedna od opcija rješavanja problema – poručila je Uprava Brodosplita.
VIDEO Petorica proglašena krivima zbog pljačke u Njemačkoj: Ukrali dragulje vrijedne 113 milijuna eura
Banožić vjerojatno smatra da hrvatska vojska ne treba vojne brodove