Sedma umjetnost

Top 10 najbolje ocijenjenih filmova u 2015.

21.12.2015.
u 10:00

Pogledajte koji su najbolje ocijenjeni filmovi u godini na izmaku

Na izmaku godine predstavljamo najbolje ocijenjene strane filmove u ovoj rubrici koji su imali redovnu kinodistribuciju 2015. godine, bez obzira na to je li riječ o igranoj ili dokumentarnoj vrsti.

IDA

Poljska, 82 min

Režija: Pawel Pawlikovski

Glume: Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska, Dawid Ogrodnik

Osvajač američkog Oscara, zatim nagrade europske filmske akademije, nagrade europarlamentaraca Lux i na desetke drugih festivalskih priznanja otvorio je bolnu temu iz poljske povijesti – pitanje proganjanih i ubijanih Židova nakon što su se počeli vraćati iz nacističkih logora u svoje domove koje su zaposjeli njihovi poljski sumještani. Problem je prikazan kroz priču o mladoj redovnici koju njezina teta, nekoć jaka partijska funkcionarka uronjena u alkoholizam i razočaranje životom, vodi na put ne bi li istražila kako je skončala njezina obitelj. Kao i u svim drugim filmovima ceste, što “Ida” djelomično jest, i mlada će redovnica otvoriti svoj zakopčani karakter.

No prava je poslastica vizualni identitet filma: crno-bijela fotografija, snimljena u formatu kvadrata, narušenih kompozicija kadra, stil koji se istodobno naslanja na poljske filmove iz šezdesetih, ima nešto od novovalskog štiha i dokumentarizma. Jak, dirljiv i poticajan film o društvenim tabuima, razočaranjima sustavom i tjelesnim buđenjima.

BRAVO/AFERIM!

Rumunjski, 108 min

R: Radu Jude

G: Teodor Corban, Mihai Comanoiu, Toma Cuzin

Najnovija rumunjska festivalska senzacija tematizira problem ciganskog ropstva u toj zemlji u 19. stoljeću očitim naslanjanjem na vesterne, ali primarno govoreći o današnjici – vremena su se promijenila, a međuljudski odnosi, predrasude, šovinizmi, rasizmi, mržnje zadržali i danas. Film prati lovca na robove koji svom sinu u pratnji i svima na koje naiđe ne prestaje narodski mudrovati, pri čemu kontinuirani govor i pompozni glas, uz vizualnu atraktivnost scena njihova jahanja, imaju i poseban, pomalo halucinatorni učinak na gledatelja.     

BIRDMAN

Amerika, 119 min

R: A. G. Iñárritu

G: Michael Keaton, Zach Galifianakis, Edward Norton

U američkoj preobrazbi Fellinijeva filma “8 i 1/2” bivša zvijezda akcijskih filmova pokušava steći profesionalni kredibilitet na Broadwayu. Istodobno puca po šavovima od prilika u kazalištu i privatnom životu. Sjajna je ideja redatelja Alejandra Gonzáleza Iñárritua da višednevnu strku prikaže fingiranjem jednog, gotovo snolikog kadra, koji se nije nimalo uklapao u plan direktora fotografije Emmanuela Lubezkija da nakon “Gravitacije” snimi neki jednostavniji film. No svima se trud isplatio: “Birdman” je izvanserijski film u svim kategorijama.

LEVIJATAN

Rusija, 140 min

R: Andrej Zvjagincev G: Aleksej Serebrjakov, Elena Lijadova, Roman Madijanov

Naziv mitskog biblijskog bića u naslovu sjajnog filma izravna je aluzija na korupcijsko, klijentelističko i kriminalno vođenje države oličeno u liku gradonačelnika u provinciji koji pikirao zemljište na kojem je kuća sredovječnog Kolje, u kojoj živi s mladom suprugom i sinom. Kuća je rustikalna, ali prekrasna, s predivnim pogledom kroz veliki stakleni zid koji metaforički pokazuje svu izloženost i krhkost običnog čovjeka. Stil Zvjaginceva je u taloženju i kumuliranju emocija, više nego u izravnim psihologizacijama.     

ODRASTANJE/BOYHOOD

Američki, 165 min

R: Richard Linklater

G: Ellar Coltrane, Patricia Arquette, Ethan Hawke

Vrlo zanimljiv eksperiment nenametljivo i nimalo docirajući filozofira o životu. Eksperiment se sastoji u tome da je redatelj Richard Linklater priču o odrastanju dječaka Masona (Ellar Salmon) snimao u realnom razmaku od 12 godina. Dječak i njegova sestra rastu s rastavljenim roditeljima (Patricia Arquette i Ethan Hawke) i pratimo ga od polaska u školu do kasnih tinejdžerskih godina. Film obiluje finim dihotomijama života, bez crno-bijele podjele, opredjeljivanja i događaja “većih od života”, a protok vremena pridonosi magiji sadržaja.

DIVLJE PRIČE/RELATOS SALVAJES

Argentina/Španjolska, 122 min

R: Damián Szifrón

G: Darío Grandinetti, María Marull, Mónica Villa

Snimljen u produkciji Pedra Almodóvara i njegova brata Agustina, film ima nešto od almodovarovskog štiha s jedne strane i tarantinovske raspištoljenosti s druge, ali je sasvim originalan i svoj. Sastoji se od šest samostalnih crnohumornih priča u kojima žestina u nekom trenutku preuzima događaje i uglavnom imaju ironičan zaokret na kraju. Film je duhovit, ali nije isključivo komedija; štoviše, najbolji je kada su fitilj za sagorijevanje svakodnevne životne okolnosti kao što su iživljavanje birokratiziranih institucija nad građanima ili korupcija.     

DOLAZIMO U MIRU/WE COME AS FRIENDS

Austrija/Francuska, dokumentarni, 110 min

R: Hubert Sauper

Za afrička plemena dolazak svjetskih multikorporacija, koje uz pomoć korumpiranih lokalnih vlasti i moćnika iscrpljuju prirodne resurse te lokalnim stanovnicima sužavaju životni prostor i životne funkcije, nije ništa drukčiji nego što bi bio dolazak stanovnika nekog drugog planeta. Tu činjenicu redatelj Hubert Sauper uzima za “svemirsku” poetiku u vrhunskom dokumentarcu o nekolonijalističkim pohodima gdje ratuju plemena podijeljena između američkih i kineskih korporacija. Film koji otvara oči o svjetskim odnosima u kojima (i mi) živimo.     

TAKSI/TAXI

Francuska, 82 min

R: Jafar Panahi

G: Jafar Panahi

Osudu iz 2010. godine na šest godina kućnog zatvora i dvadeset godina zabrane snimanja Jafar Panahi pretvara na neki način u svoju prednost pa nakon dva filma, jednog snimljenog u njegovoj kući (“Ovo nije film”) i drugog u vikendici (“Zatvorena zavjesa”), trilogiju “kućnih” filmova zaokružuje “Taksistom”. U njemu kao taksist vozi ulicama Teherana i prima klijente kroz koje prikazuje presjek suvremenog iranskog društva. Istančano povezuje humor s osjećajem gnjeva i tvori osebujnu, tek povremeno eksplicitno tezičnu kritiku društva.     

NE OSTAVLJAJ ME/NE ME QUITTE PAS

Belgija/Nizozemska, dokumentarni, 107 min

R: Sabine Lubbe Bakker, Niels van Koevorden

Brutalno iskreni trenuci uvoda u kojem jednog od dvojice glavnih junaka napušta žena, a on potom mrtav pijan tetura po prostoriji, istodobno tužni i na svoj način komični, određuju ton ostatka filma o Marcelu i starijem Bobu, flamanskom kauboju, koji dijele osjećaj samoće i ljubav prema alkoholu. Blago komično intonirani ton omogućava lakše praćenje bazično frustrirajućih situacija i jadnih likova koji govore da se žele riješiti alkohola, ali čine sve da u tom ne uspiju. Originalno i iskričavo viđenje dobro poznatih problema.     

NERAZUMAN ČOVJEK/IRRATIONAL MAN

Američki, 95 min

R: Woody Allen

G: Joaquin Phoenix, Emma Stone, Parker Posey

„Nerazumni čovjek” ne spada u vrhunce posljednje faze Woodyja Allena, ali sadrži sve sastojke njegova briljantnog analitičkog uma i umjetničkog izraza. Glavni je junak profesor filozofije Abe Lucas (Joaquin Phoenix), poznat po svom nekonformizmu i vezama sa studenticama. Međutim, pati od depresije i impotencije pa smisao traži u počinjenju naoko savršenog zločina... Briljantni su lakoća i svježina kojom duhovito kontekstualizira filozofiju, kriminalne umove, tipska zaljubljivanja studentica u profesore. Zabavno, a pametno.     

>> Stižu novi nastavci filmova ‘X-Men’, ‘Dan neovisnosti’ i 'Samoubilački odred'

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije