TRGOVAČKE KARTICE

Trgovci znaju više nego MUP

21.10.2002.
u 00:00

* Osim imena i prezimena, adrese, broja telefona, e-maila, za neke je kartice potrebno navesti i JMBG, stručnu spremu, zaposlenje, broj članova obitelji, a negdje čak i kućne ljubimce i njihove navike

Više od 300.000 domaćih potrošača od početka je godine zatražilo interne kartice trgovaca. Kako bi u sve oštrijoj konkurenciji dobili stalne kupce koji će u njihovim prodavaonicama trošiti gotovinu, trgovci su početkom godine počeli uvoditi svoje kartice. Za račun veći od 25 kuna plaćen u gotovini Konzum, Mercator, Billa, koji prednjače u ovakvom marketinškom ratu, dijele nagradne bodove.

Jedan nagradni bod vrijedi 0,50 kuna, pa da bi dobili poseban poput ili prigodan dar, kupci kod odabranog prodavača moraju potrošiti mnogo novca. No, osim što za trgovca postaju siguran izvor prihoda, učlanjivanjem u takve klubove kupci im zapravo stvaraju vrlo korisnu bazu podataka. Prije dobivanja kartice potrebno je naime popuniti pristupnicu. Osim imena i prezimena, adrese, broja telefona, e-maila, u nekim je karticama potrebno navesti i JMBG, stručnu spremu, zaposlenje, broj članova obitelji. Neki čak postavljaju upite i o kućnim ljubimcima i njihovim navikama. Može se zaključiti da trgovci o kupcima koji imaju kartice znaju više nego MUP.

Iako se traženjem odgovora na sva ta pitanja ne krši ni jedan zakonski propis, voditeljica katedre trgovine na zagrebačkom Ekonomskom fakultetu prof. dr. Vesna Brčić-Stipčević potrošačima savjetuje oprez.

- Trgovci mogu pitati, no smatram kako potrošači nisu dužni nikome bez službenog zahtjeva dati svoj JMBG. Pomoću njega može se o nekom sve saznati i zato je moj savjet da se pažljivo bira gdje će se JMBG upisati - govori prof. Brčić-Stipčević koja je i predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača.

Trgovačke kartice u svijetu, objašnjava ona, postoje već tridesetak godina, i to što se njima žele osigurati stalni dolasci kupaca nije ništa čudno. No potrošači trebaju, ističe V. Brčić-Stipčević, dobro odvagati jesu li dobici vrijedni cijena i ponude koja im se nudi. U pravilu prikupljenim se bodovima može dobiti do 3 posto popusta, a vrijednost novca je, objašnjava, mnogo veća.

- Pomoću kartica trgovci saznaju broj onih koji kod njih kupuju, koliko često to čine, koliko troše. Imaju li sofisticirane programe, mogu čak doznati i što se kupuje. To su za njih izuzetno važni podaci jer tako doznaju koja se roba traži te mogu planirati nabavu - ističe prof. Brčić-Stipčević.

Za takve informacije tvrtkama koje se bave istraživanjima tržišta trgovci bi morali platiti desetke tisuće kuna, dok ih uz pomoć kartica, naglašava V. Brčić-Stipčević, dobivaju besplatno.

U informatičkoj službi jedne velike zagrebačke tvrtke upozoravaju pak da su podaci koji trgovci mogu dobiti preko svojih kartica izuzetno vrijedni. Informatičari naime naglašavaju kako se tako vrlo točno mogu doznati navike potrošača, a takve su informacije u svijetu izuzetno tražene i skupe. Osim za određivanje nabave najtraženijih proizvoda, podaci kojima raspolažu trgovci mogu, navode, poslužiti i proizvođačima usmjeravajući ih kome i koji proizvod da namijene.

Silvana Lauš-Mrvelj

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije