Napuhivali i 200%

Tvrtke davale skuplje ponude da poslove dobije Fimi media

hac
Foto: Igor Kralj/Pixsell
1/6
25.11.2010.
u 08:30

Na pozivne natječaje javljale se tvrtke koje je preporučila sama N. Jurak. Tvrtke Ani Lon i Onida izdavale su za Fimi mediju fiktivne račune

Lažirani pozivni natječaji, fiktivni računi i izbjegavanje javne nabave tri su glavna načina na koja se preko Fimi medije izvlačio novac iz Hrvatskih autocesta i Autoceste Rijeka – Zagreb. Istražitelji su, kako doznajemo od pouzdanih izvora, do u tančine rekonstruirali načine na koji su direktori HAC-a i ARZ-a u dogovoru s Mladenom Barišićem i Nevenkom Jurak dogovarali i izmišljali poslove za Fimi mediju. Mehanizmi izvlačenja novca iz tih dviju državnih tvrtki bili su tako dobro razrađeni i osmišljeni da se stječe dojam kako se glavni akteri te operacije nisu bavili ničim drugim nego samo time kako izvući novac iz HAC-a i ARZ-a.

>>Klikni na grafiku: Tri načina izvlačenja novca

Suradnica važan kotačić

Čelnici tih dviju tvrtki – Mario Crnjak, Jurica Prskalo, Zlatko Korpar i Josip Sapunar – uhićeni su prošli tjedan zbog sumnje da su tvrtki Nevenke Jurak preko HAC-a isplatili malo više od oko 23,5 milijuna kuna, a preko ARZ-a oko 3,5 milijuna kuna.

Istražitelji su, kažu nam naši izvori, tako našli čvrste dokaze da su čelnici HAC-a i ARZ-a, kako bi osigurali poslove Nevenki Jurak, organizirali pozivne natječaje na koje su se pozivale tvrtke koje je preporučila sama N. Jurak.

Tu je glavnu ulogu odigrala Anita Lončar Pepeš, koja je također okrivljena u slučaju Fimi medije, a koja je preko svoje tvrtke Ani Lon na tim pozivnim natječajima uredno podnosila neznatno skuplje ponude od Fimi medije pa bi tvrtka Nevenke Jurak bila izabrana kao povoljnija.

Tako je pri organizaciji svečanosti kraj tunela Brinje 2007. godine dogovoreno da se na natječaj pozovu uz Fimi mediju još samo četiri tvrtke koje je odabrala Nevenka Jurak. Među njima je bila i Ani Lon. Posao je dobila dakako Fimi medija, za što joj je plaćeno 130.000 kuna. No stvaran trošak te organizacije svečanosti bio je samo 54.000 kuna.

Uz Ani Lon, bitnu ulogu u izvlačenju novca iz HAC-a preko Fimi medije imala je i tvrtka Onida Bojana Dimića. Ani Lon i Onida, naime, izdavali su fiktivne račune Fimi mediji za nepostojeće poslove koje su “odradili” za N. Jurak, a te bi onda račune Fimi media prikazivala kao troškove za poslove koje je obavila za HAC.

Primjer za izvlačenje novca preko fiktivnih računa ugovor je HAC-a s Fimi medijom za promidžbeni materijal za ENC uređaje iz 2008. godine. Taj je posao dogovoren izravno pogodbom u vrijednosti od 587.000 kuna. Jurakova je pak za taj posao izdala HAC-u račun od 770.000 kuna. No u to su bile uključene dvije lažne fakture Ani Lon i Onide od ukupno 360.000 kuna.

Lažne su fakture bile u igri i u organizaciji svečanih otvaranja autocesta koje je HAC izravno ugovarao s Fimi medijom.

Tako je 2008. sklopljen ugovor bez ikakva natječaja za svečanost otvaranja u iznosu od 980.000 kuna, N. Jurak pritom je imala stvaran trošak od 509.000 kuna, a kao trošak je predala i lažnu fakturu Onide od 250.000 kuna pa je samo na tome jednom ugovoru izvučeno oko 720.000 kuna.

Organizacija svečanih otvaranja autocesta uglavnom se plaćala preko izvođača radova i tako se izbjegavao javni natječaj. Usto, cijene po kojima je Fimi media organizirala te svečanosti bile su napuhane i do 200 posto.

Pritiskali izvođače

Čelnici HAC-a pritom su zahtijevali da izvođači radova prihvate ponudu Fimi medije za tu svrhu, a zatim bi izvođači te troškove prikazivali HAC-u kao nepredviđene dodatne radove.

Otvaranje dionice Županja – Lipovac sredinom 2005. godine HAC je povjerio Fimi mediji, a osim svečanosti otvaranja bilo je predviđeno i reklamiranje preko veleplakata i izrada promotivnog filma o toj dionici.

Fimi media je račun za to fakturirala Viaduktu, koji je bio izvođač radova, u iznosu od 1,1 milijun kuna, a u to su bili uključeni i troškovi za veleplakate od 450.000 kuna iako ta kampanja nikad nije realizirana. Fimi media je Viaduktu ispostavila i račun za snimanje promotivnog filma u iznosu od milijun kuna iako taj film nikad nije bio snimljen.

Preko Viadukta je Fimi mediji plaćen i svečani početak radova na pelješkome mostu – 506.000 kuna te početak radova na splitskoj obilaznici – 413.000 kuna.

Otvaranje dionice Dugopolje – Šestanovac 2007. godine, HAC je preko Konstruktora platio 505.000 kuna iako je stvaran trošak tog posla bio 315.000 kuna.

HAC je izravnom pogodbom sklopio i dva posla s Fimi medijom za produkciju reklamnih spotova za ENC, 2008. i 2009. godine. Ukupna vrijednost tih dvaju spotova bila je 10 milijuna kuna plus PDV, no stvaran je trošak za Fimi mediju za ta dva posla, ustanovljeno je, iznosio šest milijuna kuna.

Poslovi s ARZ-om

U poslovima s Autocestom Rijeka – Zagreb, primjerice iz 2008. godine neposrednom pogodbom za promidžbu, vrijednom dva i pol milijuna kuna, Nevenka Jurak ispostavila je račune od 1,2 milijuna kuna, ali ti računi odnose se na neke druge poslove.

Komentara 79

RO
ronin
10:35 25.11.2010.

mafija...

MR
mrkrmpotic
11:39 25.11.2010.

Ko je za to da sve politicare potjeramo!!!!!! Daj svoj glas

TM
trade_mark
08:44 25.11.2010.

kada ćemo svjedočiti SVEČANOM ZATVARANJU???

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije