S obzirom na sve veći interes investitora prema tvrtkama koje provode održivo poslovanje, pojedine tvrtke koriste marketing kako bi svoje aktivnosti prikazale održivijima ili etičnijima nego što zapravo jesu kako bi privukle „zelene“ investitore i poboljšale svoj ugled. Ova praksa, poznata kao ESG prijevara (eng. ESG Fraud), odnosi se na namjerno obmanjivanje i/ili netočno prikazivanje poslovanja u vezi s okolišnim (eng. Environmental), socijalnim (eng. Social) i upravljačkim (eng. Governance) standardima.
Dok pozitivan trend održivog poslovanja raste, uzastopno se razvija i trend ESG prijevara koje postaju ozbiljna prijetnja u poslovnom svijetu.
- Greenwashing, zeleno pranje ili zeleni sjaj neki su od brojnih naziva za obmanjivanje potrošača o ESG praksama tvrtke ili ekološkim koristima proizvoda ili usluge. Takva prijevara predstavlja ozbiljnu prijetnju u današnjem okruženju gdje se sve više vodi računa o okolišu - objašnjava Janja Skamlič, partnerica za forenzičke usluge i usklađenost poslovanja u EY-u Hrvatska i Slovenija, te dodaje: „Do ESG prijevare dolazi kada tvrtke namjerno pružaju netočne ili obmanjujuće informacije o svojim "zelenim" ili socijalnim naporima s namjerom da pridobiju dodatne koristi lažnim prikazivanjem. To može uključivati preuveličavanje smanjenja emisija stakleničkih plinova, skrivanje negativnih praksi na radnom mjestu ili davanje netočnih informacija o upravljanju društvom, poput primjerice nepravilne implementacije zakona o zaštiti zviždača. Nedostatak standarda i neovisnog nadzora omogućava manipulaciju ESG izvještajima, čineći ih ranjivijima za zloupotrebu.“
ESG prijevare mogu se objasniti pomoću „trokuta prijevara“ koji obuhvaća pritisak, priliku i racionalizaciju. Menadžment tvrtki često osjeća pritisak da pretjeruje u vezi svojih održivih i okolišnih postignuća kako bi zadovoljio potražnju i održao konkurentsku prednost. Pojava tzv. greenwashinga posebno je izražena u okruženjima gdje ne postoje jasne smjernice za održive i okolišne prakse pa u takvim uvjetima, tvrtke mogu iskoristiti priliku za iznošenje neosnovanih tvrdnji bez straha od posljedica. Menadžment tada može racionalizirati svoje postupke vjerovanjem da dionici neće temeljito provjeravati njihove tvrdnje i prakse vezane za održivost.
- Međutim, posljedice ESG prijevara mogu biti značajne, uključujući gubitak povjerenja investitora i partnera, pravne posljedice te dugoročne ekološke štete. Da bi se takve prijevare spriječile, tvrtkama je potrebna čvrsta upravljačka struktura, analiza internih i eksternih podataka te identifikacija potencijalnih rizika - naglašava Janja Skamlič, koja se više od 20 godina bavi forenzičkim istragama i otkrivanjem prijevara.
S ciljem dodatnog smanjenja rizika greenwashinga u ESG izvještajima, konzultantsko-revizorska tvrtka EY je, zajedno s Energie.ai, Variant i drugim partnerima, razvila alat Greenwashing Compass, koji koristi umjetnu inteligenciju za prepoznavanje „zelenog pranja“. „Riječ je o alatu koji omogućuje analizu tekstova na temelju različitih indikatora za zeleno pranje. Tvrtke potom dobivaju ocjenu rizika od zelenog pranja, zajedno s obrazloženjima i preporukama za poboljšanje. Takav alat ujedno i nama omogućuje kvalitetniju analizu podataka, identifikaciju potencijalnih „red flagova“, kao i preventivnu dijagnostiku postojećih ESG programa“, zaključuje Skamlič.
Sadržaj nastao u suradnji s EY.