Uvjeren sam da će to biti odlična poslovna priča, ne samo za Sloveniju i Hrvatsku nego i za cijelu regiju, kazao je Ivica Todorić, nakon što je preksinoć s Konzorcijem 12 prodavatelja 53,12% dionica napokon stavio potpis na ugovor o stjecanju većinskog vlasničkog udjela u Mercatoru.
Konkurencija je sve jača
Čelni čovjek Agrokora uvjeren je kako su tom odlukom najutjecajniji ljudi regije pokazali da u potencijalu koji se stvara spajanjem dviju kompanija vide zamašnjak budućega gospodarskog rasta i svojevrsni je “new deal”, koji može promijeniti budućnost cijele regije nabolje. Nastala megatvrtka, odnosno najveća maloprodajna kompanija u srednjoj i istočnoj Europi sa 7 milijardi eura prihoda, 2620 trgovina i više od 60.000 zaposlenih, ići u korist kupaca, zaposlenika, proizvođača, banaka,... i biti dodatni potencijal za poboljšanje profitabilnosti i financijske stabilnosti i širenja u regiji. Konkurencija je sve jača. Belgijski Delhaize preuzimanjem Maxija u Srbiji automatski je dobio 18% tržišta. Trgovački lanci poput Interspara ili Lidla rapidno rastu, ne samo u Hrvatskoj nego i u Sloveniji, a Lidl, koji sa sestrinskim Kauflandom globalno ostvaruje već više od 20 milijardi eura prihoda, sprema se i na ulazak u Srbiju.
U tom kontekstu spajanje s Mercatorom, koji je već godinama cilj Agrokorove maloprodaje, ključan je potez zbog strateške potrebe za dugoročnim rastom, kad i svi drugi značajni igrači oko njih rastu. Iako je Agrokor, odnosno Konzum, odavno premašio limit od 5 milijardi kuna bez kojih nitko na hrvatskom tržištu nema šanse dugoročno opstati, za regiju, a i europsku priču koja je spajanjem započela, ključni je čimbenik volumen kroz koji će se lakše podnijeti fiksni troškovi zajedničke kompanije. Tako će postati konkurentnija, imat će povoljnije cijene i veći potencijal za iskorak i na nova tržišta. Naravno, kad se “dovrši” transakcija koja podliježe i mjerodavnim regulatornim odobrenjima, uspješno restrukturira Mercatorov dug od 1,1 milijardu eura i poštuju ugovoreni uvjeti poput jamstva za zaposlene, pregovora sa sindikatima, stabilizacije vlasničke strukture... Predsjednik uprave Mercator grupe Toni Balažič kaže kako će se uprava i dalje zauzimati da se ispune tri ključna uvjeta – da je kupnja ostvarena s međunarodnim financijskim kapitalom, a ne s kreditima; da proces prodaje podupiru banke vjerovnici i da kupac podržava daljnji razvoj Mercatora.
Mercator ostaje i u Srbiji
U Agrokoru su uvjereni kako će profitirati i proizvođači jednog i drugog trgovačkog lanca, od malih do velikih, koji će na novim tržištima dobiti priliku za rast imaju li konkurentan proizvod, tim više što se globalnoj robi globalnih lanaca najbolje mogu suprotstaviti regionalnim i lokalnim proizvodima koji imaju najveće povjerenje potrošača.
Doznajemo da je ugovorom Agrokora i Konzorcija dogovoreno da će Mercatorov brend ostati na tržištima Slovenije i Srbije, čemu će se pripojiti i Idea (Agrokor u Sloveniji nema ništa, a u Srbiji drži 4%, dvostruko manje od Mercatora), dok će Mercatorove centre i zaposlene u Hrvatskoj te u BiH, gdje je daleko nadmoćniji, preuzeti Konzum. Slovenska POP-TV donosi kako će sjedište Mercatora u idućih 10 godina ostati u Sloveniji, što u Agrokoru nisu htjeli komentirati, kao ni pisanje slovenskih Financa kako će se završetkom transakcije Agrokor podijeliti na dvije tvrtke – Agrokor hranu (Jamnica, Belje, Ledo, PIK Vrbovec...) u kojoj će Todorić biti stopostotni vlasnik te Adria Retail (radno ime za Konzum i Mercator gdje će 51% vlasništva imati Agrokor, a 49% EBRD i One Equity Partners. Zbog povišene koncentracije na tržištu koju će preuzimanjem steći Agrokor očekuje se smanjenje broja trgovina samo u RH, u čemu domaći igrači poput NTL-a i Plodina vide priliku za svoj rast. Agrokor, doznajemo, već radi na analizi i prijedlogu koji će dati Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja, dok se dovršetak transakcije očekuje ujesen, najkasnije do kraja godine. Nakon toga će Todorić, kojega je 53,12% dionica Mercatora stajalo otprilike 240 milijuna eura, objaviti i obveznu javnu ponudu za nepreuzete dionice – čime će se ukupna vrijednost Mercatora zaokružiti na 452 mil. eura.
Gdje god je preuzimao tvrtke, od Ideje do Sarajevskog kiseljaka, Frikoma, Dijamanta, Agrokor je višestruko dizao prihode, zaposlenost, ulaganja, nove tehnologije, konkurentnost... Idea je od 10 milijuna eura pri preuzimanju danas došla na 400 mil. eura prihoda. No preuzimanje Mercatora donijet će i promjene u Agrokoru s obzirom na to da koncern najprije treba odraditi dokapitalizaciju u vrijednosti koju plaća za Mercator. U tome će sudjelovati EBRD, Blackstone i One Equity Partners, što bi im moglo osigurati i znatne udjele u Agrokoru ili njegovu novom trgovačkom megalideru u regiji.
>>Osam glavnih tvrtki ostvaruje više od 75% Agrokorova prihoda
>>Preuzimanje Mercatora: Presudila su jasna Todorićeva jamstva
>>Todorić preuzeo Mercator! Rađa se megatvrtka sa 60.000 zaposlenih