Biljana Borzan, zastupnica u Europskom parlamentu koja se godinama aktivno bavi temama sigurnosti hrane, sedmu je godinu zaredom dodijelila priznanje "Najdonator". Ovogodišnji dobitnici su Konzum, Dukat i Sana delikatese, tvrtke koje su u 2023. godini prednjačile u donacijama hrane, čime su se ponovno istaknuli kao lideri u humanitarnom djelovanju i društvenoj odgovornosti. Njihove donacije, istaknuto je, ne spašavaju samo hranu od propadanja, već daju nadu onima koji si ne mogu svaki dan priuštiti pristojan obrok.
Doprinos koji čini razliku
- Projekt Najdonator nije samo priznanje za nesebičnost i solidarnost, već i platforma koja pokazuje kako se poslovanje može usmjeriti prema održivosti i društvenoj odgovornosti. U vrijeme kada 33 milijuna ljudi u EU-u ne može priuštiti kvalitetan obrok svaki dan, dok se istovremeno baca 59 milijuna tona hrane godišnje, doprinos iz proizvođačkog i prodajnog sektora čini razliku. Ponosna sam što je prepoznata važnost ovog projekta i što nastavljamo stvarati pozitivne promjene - istaknula je Borzan.
U Hrvatskoj je 2022. godine bačeno 276.000 tona hrane, od čega je 76 posto hrane bačeno u kućanstvima, što je, istaknuto je, porazan podatak, posebno s obzirom na činjenicu koliko hrvatskih građana živi na rubu siromaštva i koliko njih nije u mogućnosti priuštiti si kvalitetan obrok svaki dan. Brojke su, poručila je Borzan, zaista poražavajuće. Europska unija zacrtala si je cilj smanjiti bacanje hrane za 50 posto do 2030. godine, no iako je situacija bolja nego ranije, krivulja u zadnje vrijeme stagnira, "što nije dovoljno".
- Iznimno mi je drago svake godine nagraditi društveno odgovorne kompanije koje prepoznaju da doniranje hrane nije samo čin solidarnosti, već ključna strategija u borbi protiv siromaštva i bacanja hrane. Svaki kilogram donirane hrane znači jedan obrok manje koji završava na otpadu, a jedan više na tanjuru onih kojima je najpotrebniji - dodala je eurozastupnica Borzan.
Kao kompanija koja je jedina svih sedam puta zaredom dobila nagradu u kategoriji najviše ukupne vrijednosti donacija hrane i čija je vrijednost donacija u 2023. bila 1.649.322 eura, odnosno 0,09 posto godišnjeg prihoda, Konzum naglašava važnost kontinuiranog zalaganja u donacijama hrane.
- Iznimno smo ponosni što smo već sedmu godinu zaredom nositelji titule Najdonator te kao najveći nacionalni donator dajemo obećanje da ćemo nastaviti ulagati napore u borbi protiv gladi i socijalne nejednakosti. U prošloj godini, trećina svih donacija hrane u našoj zemlji stigla je upravo iz Konzuma. Točnije, donirali smo 480 tona hrane, što je za trećinu više nego godinu prije, čime smo dokazali da smo spremni suočiti se s izazovima modernog društva, osobito kada je riječ o smanjenju otpada od hrane. Ukupno smo od 2016., otkad smo pokrenuli program donacija hrane, donirali više od 2.100 tona, a u tom području surađujemo s čak 17 partnera s kojima zajednički osiguravamo da hrana stigne u prave ruke - izjavila je Ivana Džakula, direktorica Sektora poslovne podrške u Konzumu, dok je nagradu u ime Konzuma preuzela Mira Kraljić, voditeljica Odjela zaštite okoliša i prirode.
Iza brojeva stoje ljudi
Dukat je 2023. godine donirao hranu u vrijednosti od 662.994 eura, što je najveći udio donirane hrane u usporedbi s prijavljenim godišnjim prihodom jedne kompanije.
- Gotovo cijelo desetljeće Dukat je posvećen pomaganju potrebitim sugrađanima. Ovo šesto priznanje za najvećeg donatora hrane među velikim prehrambenim tvrtkama ponovno to potvrđuje. Od 2015. donirali smo 1992 tone hrane, a samo lani 232 tone dok je ukupna vrijednost naših donacija dosegla 3,8 milijuna eura. A iza brojeva stoje ljudi: 57 tisuća potrebitih kojima smo osigurali 3,2 milijuna mliječnih obroka i 15-ak naših zaposlenika koji im redovito isporučuju donacije – kazala je Kristina Klarić Rubčić, voditeljica korporativnih komunikacija Dukata.
Najveći donator hrane u 2023. u kategoriji mikro, malih i srednjih tvrtki su po peti put zaredom Sana delikatese.
- Mali Sana tim od 10 zaposlenika je izuzetno ponosan što smo čak petu godinu zaredom, otkako postoji ova kategorija, najveći donator u kategoriji mikro, malih i srednjih poduzeća. Ovo priznanje dokazuje da su poslovna strategija Sane i fokus na kvalitetu proizvoda zdravih karakteristika te društveno odgovorno poslovanje konstanta. Organizacija doniranja često je zahtjevna, no smatramo ekološki i etički izuzetno važnim spriječiti bacanje hrane. Iza vrijednosti donirane hrane od 9.707 eura bez PDV-a, što čini 0,61 posto godišnjeg prihoda tvrtke stoji značajan angažman i trud naših zaposlenika jer je donirana hrana spašena prije isteka roka valjanosti. Na ovaj način smo dvostruko ponosni jer, ne samo što smo hranu donirali onima kojima je najpotrebnije, već brinemo i o okolišu. Nadamo se da ćemo svojim primjerom na doniranje potaknuti i druga poduzeća jer veći broj nas malih može napraviti značajan doprinos - rekla je direktorica Silvija Repić.