Državno izborno povjerenstvo već je u subotu objavilo sedam obveznih uputa u povodu odluke Sabora o raspisivanju referenduma o braku, što je uz tu odluku objavljeno u istom broju Narodnih novina 9. studenoga. Time je počeo referendumski postupak, odnosno aktivirane su odredbe Ustavnog zakona o Ustavnom sudu kojima je propisan nadzor nad ustavnošću i zakonitošću referenduma.
Dakle, Ustavni sud od subote nadzire ustavnost referenduma. Ustavni zakon propisuje da će Ustavni sud nadzirati ustavnost i zakonitost “provođenja referenduma i poduzimati mjere odgovarajućom primjenom odredaba 87. do 96. Ustavnog zakona”. Prema tome, to se odnosi i na članak 95. u kojem je propisano da će Ustavni sud (inače na zahtjev Sabora, ali sad je Ustavni sud ovlašten za odgovarajuću primjenu) “utvrditi je li sadržaj pitanja u skladu s Ustavom” i jesu li ispunjene ustavne pretpostavke za raspisivanje.
Nema dvojbe da se Ustavni sud mora baviti sadržajem pitanja, njegovim formalnim značajem, ali i da propituje i proceduralne okolnosti održavanja referenduma, odnosno normativnu deficitarnost referendumskog procesa ne dovodeći u pitanje sam sadržaj pitanja i referendum. U tom bi slučaju jedna od mogućih odluka mogla biti i da se od Sabora zatraži da definira normativni okvir nužan za njegovo održavanje u određenom roku, pa možda i pod cijenu odgađanja referenduma.
U upozorenju Ustavni sud istaknuo je da je riječ o “prvom slučaju neposrednog odlučivanja naroda” i da je “osobito važno” da i postupak bude “u okvirima Ustava jer nedvojbeno imaju presedansko značenje ne samo za buduću parlamentarnu i referendumsku praksu nego i za istinsko ostvarenje neposredne (izravne) demokracije u RH”.
Zaključe li suci, a o tome odlučuju na sjednici, da treba intervenirati iz bilo kojeg razloga, tu bi odluku trebali donijeti vrlo brzo jer odlaganje može prouzročiti nepotrebne troškove. Ostane li 1. prosinca datum održavanja referenduma, promidžba se neće ograničavati ni na taj dan, osim ispred glasačkog mjesta i u njegovoj blizini.
>>'Ako se Sud sad oglasi, to će biti sraz sa Saborom i novi problem'
Ustavni sud NEMA ovlaštenja zadirati u referendumsko pitanje, NAKON što je završen postupak skupljanja potpisa. Prije, formalnog skupljanja potpisa, tek ako je ta ovlast predviđena Zakonom, možda, ali nakon što je (uspješno!!) završen postupak prikuljanja potpisa i nakon što je pokrenut postupak OBAVEZNOG zakazivanja referenduma, Ustavni sud NEMA NIKAKVE OVLASTI mijenjati formulaciju niti ulaziti u 700.000 potpisom podržanog referendumskog pitanja!!! Slična situacija je npr. neka stranka dobije izbore, ali tek potom US mora odlučiti da nije ta stranka možda "stranka opasnih namjera" pa odlučiti o ustavnosti njihovog mandata za sastav vlade... (tu smo logiku SDP-a već vidjeli, ako se još netko toga sijeća).