U proteklih se 10 godina broj poginulih u prometnim nesrećama u Europskoj uniji smanjio za čak 43 posto, a samo prethodne godine bilo ih je 11 posto manje nego godinu dana ranije, objavila je u utorak Europska komisija. U nama susjednoj Sloveniji pad je bio još izrazitiji: 50, odnosno 19%.
Najveća su smanjenja zabilježena lani u Luksemburgu (33%), na Malti (29%) te u Švedskoj (26%) i Slovačkoj (26%). No, broj od 35.000 poginulih godišnje na europskim cestama i dalje je zabrinjavajuće visok. EK dodaje da na svakoga poginulog dolaze još četiri trajna invalida te 10 ozbiljno i 40 lakše ozlijeđenih, uz ukupni društveni trošak od 130 milijarda eura godišnje.
Kako bi se broj poginulih do 2020. prepolovio, EK predlaže sveobuhvatan program mjera koji će i Hrvatska morati primijeniti. On uključuje obveznu ugradnju sustava elektroničke postojanosti i upozorenja za nevezanje sigurnosnih pojasa u sva vozila, a za autobuse i kamione i sustava koji upozorava na prijelaz u suprotni trak te sustava za automatsko hitno kočenje.
K tome, iz europskih fondova plaćat će se gradnja samo cesta koje zadovoljavaju sve sigurnosne standarde. Propisat će se i bolji standardi za obuku vozača i instruktora vožnje. Motocikli će se također morati opremiti sigurnosnim sustavima, a već se ispituju nova tvoriva za sigurnosnu motociklističku odjeću.
HAK-ove super metode poučavanja vožnje proširit će se na čitavu EU. Tako će se broj poginulih smanjiti za 89,97%. Za postizanje toga postotka HAKov monopol s Hrvatske morat će se proširiti na čitavu EU.