Vijest dana, godine i stoljeća. Tim su riječima Žumberčani dočekali zaključak Vlade RH s potpisom premijera Andreja Plenkovića za realizaciju sanacije i rekonstrukcije 18,3 kilometara duge ceste koja povezuje mjesta Pribić, Kostanjevac i Sošice u Žumberačkom gorju, tik uz slovensku granicu. Rezultat je to inicijative koju su Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture uputili udruga Žumberački uskoci i Večernji list kako bi stanovnicima tog kraja, ali i onima koji na Žumberak dolaze kao izletnici, omogućili sigurniju vožnju cestom koja je bezbroj puta krpana, a neki su njezini dijelovi zbog strmih padina jednostavno nestali u odronima.
Slijede veći zahvati
Jedan od glavnih problema toga kraja je što Žumberak nije jedinstvena administrativna cjelina nego je podijeljen na pet dijelova kojima upravljaju gradovi Samobor, Ozalj i Jastrebarsko te općine Krašić i Žumberak, a ujedno je to i teritorij dviju županija – Zagrebačke i Karlovačke. Da bi sve bilo još zamršenije, ceste su dijelom državne, dijelom županijske pa godinama nije bilo većeg ulaganja u cestovnu infrastrukturu toga kraja. Spomenuta cesta koja uskoro ide u rekonstrukciju već dugi niz godina trn je u oku zaljubljenika u Žumberak i njegovih stanovnika, a ujedno je i jedan od glavnih tamošnjih prometnih pravaca, pa na novost o njezinu popravku, u koji će država uložiti 10 milijuna eura, nisu mogli reagirati nikako drukčije nego s – "konačno!".
No nije taj pravac jedini problematičan, u lošem je stanju i cesta s druge strane Žumberka, ona koja spaja Petričko Selo, Stojdragu i Breganu, ali i ostale žumberačke ceste koje vode prema naseljima koja su na sporednim putovima, a dio ih nije ni asfaltiran. Upravo će taj drugi glavni pravac biti druga faza ovog projekta kojem su nositelj Hrvatske ceste, dok će Ministarstvo prometa biti glavni koordinator. U Hrvatskim cestama kažu da uskoro počinju s projektiranjem rekonstrukcije ceste po dionicama na pravcu od Strmca Pribićkog do Kostanjevca, dok će s druge strane, na dijelovima ceste bliže gradu Samoboru, gdje je stanje najkritičnije, uskoro započeti sanirati klizišta i obnavljati kolnik.
– Projektiranje najkritičnijih dionica počet će vrlo brzo, čim se provede javna nabava, dakle u roku od nekoliko mjeseci, ali početak radova znatno će ovisiti, između ostalog, i o istražnim radovima koji će pokazati u kakvom je cesta stanju. To će vjerojatno značiti i da treba provesti upravni postupak za neke dijelove ceste, odnosno ishoditi sve potrebne suglasnosti i dozvole, pa je vrlo nezahvalno prognozirati vrijeme početka radova, tim više što i sami postupci javne nabave znaju biti dugotrajni – kažu u Hrvatskim cestama i dodaju da će se u idućim godinama svakako vidjeti veći zahvati.
"Došlo je do pravih ušiju"
Pita li se sudionike sastanka koji su probleme Žumberka predstavili ministru Olegu Butkoviću, to je "najveća stvar za Žumberak u posljednjih pola stoljeća".
– Naše inicijative za obnovu žumberačkih cesta traju već 25 godina, apelirali smo na više adresa, pisali medijima, ali tek su zbog Večernjaka i njegovog glavnog urednika Dražena Klarića, na čiju inicijativu se odvio sastanak s ministrom, naše brige došle do pravih ušiju – kaže Milan Radić, predsjednik udruge Žumberački uskoci. Jedan od najpoznatijih stanovnika toga kraja, grkokatolički svećenik o. Mile Vranešić, koji je i sam inicirao obnovu mnogih cesta i crkava te postavljanja spomenika, kaže kako je sad prilika i da se obnove stari žumberački putovi, od čega ne bi profitirali samo Žumberčani, već i ostali stanovnici Hrvatske, pa i Europe, koji bi koristili tu planinu za prelazak u Sloveniju. A mi bismo dodali – ovaj potez Vlade olakšat će i lokalnoj samoupravi da lakše financira održavanje cestica koje vode do ovoga glavnog pravca.
VIDEO: Dokumentarno - igrani film ''Žumberački uskoci''