Domaće rezance, sarmu, ajvar, štrudle od jabuka, paštetu od tune s orasima, kekse sa zdravim sjemenkama, tiramisu s jagodama, slatke i slane palačinke, sirne namaze, voćne salate... sve to pripremali su učenici Osnovne škole “Trnjanska” pomno prateći recepte u uređenoj kuhinji u podrumu svoje škole. Dva sata, koliko u prosjeku provedu u kuhinji nakon jutarnje školske smjene, nikome od njih ne padaju teško. Naprotiv, 140 učenika od prvog do osmog razreda rado se odlučilo uključiti u izvannastavnu aktivnost koju su inicirali profesori i ravnateljica škole Nada Šimić. Sve s jednim ciljem – da u opuštenoj atmosferi, bez ocjena i pritisaka učenici savladaju praktična znanja potrebna za život.
Prvo pravilo – svi sudjeluju
U kuhinji se izmjenjuju niži i viši razredi, a glavno je pravilo da – svi sudjeluju. Uz kuhanje i recepte, uče kako se koristiti kuhinjskim uređajima, servirati jelo, postaviti stol i, nakon što pojedu ono što su pripremili, za sobom očistiti kuhinju.
Domaćinstvo u ovoj zagrebačkoj školi živi već drugu školsku godinu, a interes među učenicima, kako nižih tako i viših razreda, ne jenjava. Baš zato, kaže ravnateljica škole Šimić, od iduće godine planiraju započeti s tehničkim radionicama gdje bi učenici izrađivali ormariće, učili se koristiti alatom, ali i učili šivati i izrađivati jastuke i igračke. Uostalom, već su prošle školske godine učenici bojili klupe koje su na školskim hodnicima.
– Podrumski prostor škole bio je neiskorišten, uredili smo ga u suradnji s gradskim uredima i prenamijenili u kuhinju u kojoj djeca mogu sudjelovati u izvannastavnoj aktivnosti. Škola se priključila i pilot-projektu “Zdravo domaćinstvo”, u kojem ih učimo kako pripremiti zdrave obroke, ali i koliko su važne tjelesne aktivnosti – kazala je ravnateljica Šimić.
A u kuhinji nema svađe, zajedničkim radom učenici se uče socijalizaciji i timskom radu, ali uče i cijeniti hranu.
– Učimo ih da je svaka hrana zdrava ako se priprema sa zdravim namirnicama. Na kraju kuhanja dogovorimo se što ćemo pripremati idući put – kaže učiteljica Luci Plenković-Omerson, koja u izvannastavnoj aktivnosti sudjeluje od samog početka. Takav projekt, kažu to i ravnateljica i profesorica, podržavaju i roditelji učenika. Štoviše, kada je potrebno, i oni se uključuju u brojne radionice u školi. Upravo inicijativa ravnatelja i profesora omogućuje da djeca kroz postojeći, ali i budući reformirani školski sadržaj nauče korisne i primjenjive stvari i tako svladaju sve ono za što pokazuju interes.
Trošak ovakve izvannastavne aktivnosti minimalan je – novac za svježe namirnice koje se kupuju prije kuhanja škola izdvaja iz budžeta koji zaradi najmom sportske dvorane. I ono što je najbolje, za štednjakom, u miješanju tijesta, sjeckanju luka... izmjenjuju se učenici i učenice.
– Tata je kuhar. Iako ne planiram nastaviti njegovim stopama, kuhanje volim i zato sam se priključio domaćinstvu. Neke recepte koje ovdje naučim isprobavam i kod kuće – kaže Omar Karalić, učenik petog razreda. On je s četiri djevojčice i četiri dječaka za našeg posjeta školskoj kuhinji pripremao tortilje.
– Ovo je moja prva godina da sam se uključio u domaćinstvo. Brat mi je govorio da je ovdje super i da se dobro jede, pa sam to morao provjeriti. Naučio sam pripremati palačinke koje su mi do sada najdraže, ali volio bih naučiti skuhati jela koja se mogu kupiti u McDonald’su – kazao je Toma Matošević, učenik šestog razreda.
Dok mijese tijesto za tortilje i sjeckaju povrće i piletinu, učenici kažu da su ovakvom izvannastavnom aktivnošću i više nego zadovoljni. Ovdje vole provoditi vrijeme. Kuhanje će ih, kažu, naučiti da nikada ne ostanu gladni.
– Sve volim jesti, ali najviše volim kuhati tjesteninu. Kod kuće kuham s tatom – kazala je Iskra Jakob, učenica 5. razreda, a da kuhanje uveseljava smatra i Tonka Ferdebar.
Obitelj počastio palačinkama
– Iako ću biti veterinarka, kuhanje me veseli. Kod kuće me baka uči kuhati – objasnila je u pauzi između sjeckanja povrća Gita Hainski. Da je cijelu obitelj počastio palačinkama odmah nakon što ih je naučio pripremiti, pohvalio se Marin Štekl, učenik petog razreda.
– Sudjelujem još od prošle godine. Najviše sam se veselio kada smo pripremali kolače i palačinke – kaže Marin. Baš te reakcije, poručuju iz škole, potiču ih da za svoje učenike smišljaju najbolje programe. A u koliko se škola u Hrvatskoj provodi domaćinstvo, u Ministarstvu obrazovanja ne znaju, To je, kažu, izvannastavna aktivnost pa ga svaka škola može planirati i izvoditi na osnovi školskog kurikuluma koji donosi školski odbor.
Pogledajte i galeriju: Evo što će vam se dogoditi ako jedete 12 šljiva na dan
Umjesto da pohvali inicijativu škole i učenika, naslov je usmjeren na McDonald's. Krivo.