Oko 60 kilometara željezničke pruge, od kojih 17 kilometara potpuno nove, elektrifikacija, izgradnja dvaju kolosijeka, kolodvori, stajališta, tuneli... Projekt je to koji guraju župani na sjeveru Hrvatsku, vrijedan, kažu, više i od izgradnje Pelješkog mosta. Oko 400 milijuna eura trebat će za strateški državni projekt povezivanja gradova vlakovima na koridoru Čakovec – Varaždin – Lepoglava – Krapina – Zabok – Zagreb. Put od Čakovca do Zagreba time bi se skratio s tri sata na manje od sat vremena. U tijeku je izrada studije izvodljivosti i razrađuju se rješenja spoja željezničke pruge Zabok – Krapina i Varaždin – Golubovec, najzahtjevnije dionice. Velik dio pruge prolazio bi kroz tunele ili vijaduktima, a uskoro se očekuje i prijedlog triju varijanti toga spoja.
– Riječ je o daleko najvažnijem projektu Varaždinske županije. Poštivat ćemo struku, prihvatiti predloženu varijantu i maknuti sitne lokalne interese jer je to u strateškom interesu ove zemlje. Na svako ulaganje u javni prijevoz ovakve vrste povrat je četiri puta veći, i to je snažno ulaganje u budućnost Hrvatske. U ovoj regiji trenutačno željeznicom putuje oko dva milijuna ljudi godišnje, od 20 milijuna ukupno na razini Hrvatske, a nakon završetka projekta samo na novoj pruzi očekuje se oko 12 milijuna putovanja godišnje, što bitno povećava gospodarski potencijal Hrvatske i ove regije – istaknuo je varaždinski župan Radimir Čačić.
Posebno zahtjevna dionica jest tzv. lepoglavska spojnica, nova pruga od Lepoglave do Krapine. Njome će se povezati Beč sa Zagrebom i Rijekom, i to najkraćim putem, čime će se, ističe Čačić, podići i konkurentnost riječke luke.
Video: Gradnja Pelješkog mosta
– Pred nama je sada veliki investicijski ciklus u željeznicu. U tijeku je evaluacija svih željezničkih projekata, a lepoglavska spojnica, kao ključ za povezivanje tri županije sa Zagrebom, uvrštena je u prioritete. Struka će uskoro predložiti varijante, a nakon uključenja JASPERS-a i njihova odobrenja imat ćemo viski stupanj garancije da iz europskih fondova možemo dobiti novac za njenu izgradnju – istaknuo je na nedavnoj tribini o lepoglavskoj spojnici pomoćnik ministra mora, prometa i infrastrukture Alen Gospočić. Međimurski župan Matija Posavec podsjetio je da je prva hrvatska pruga izgrađena na području Međimurja prije 160 godina. – Koliko smo se pomaknuli od tada ako znamo da nam je danas prosječna brzina putničkih vlakova u Hrvatskoj 58 kilometara na sat? – postavlja retoričko pitanje Posavec. Vlakovi bi, kad projekt završi, trebali voziti i do 160 kilometara na sat. Milan Brkić, direktor Rail Cargo Carriera, najvećeg privatnog teretnog željezničkog prijevoznika, podržava taj projekt koji će teretnim prijevoznicima omogućiti kvalitetniju vezu s Mađarskom, Austrijom, Češkom, Poljskom.
– Potrebni su nam logistički centri jer ih u Hrvatskoj nemamo za vlak od 700 metara, što je u Europi normalno – naglasio je Brkić. Tri sjeverne županije i HŽ Putnički prijevoz rade i na projektu integriranog prijevoza putnika. Plan je da za nekoliko godina putnik s jedinstvenom prijevoznom kartom može kombinirati linije vlaka i autobusa. Čačićevi Reformisti tvrde da ekonomski pokazatelji govore da će se svaka uložena kuna u funkcioniranje željezničkog prometa multiplicirati u četiri kune kroz izravne i neizravne učinke u industriji, obrazovanju i drugim sektorima.
– Iako se može očekivati ozbiljna opstrukcija od Slovenije, koja naravno štiti svoj interes, odnosno primarno interes svoje luke Kopar, realizacijom ovog projekta napravio bi se veliki strateški i gospodarski iskorak u povezivanju Rijeke i srednje Europe. Jednako tako je važno što EU snažno podržava ulaganje u jeftinija i ekološki prihvatljivija rješenja, pa unatoč tome što vrijednost ovog projekta iznosi oko 400 milijuna eura, moguće je financirati ga sredstvima EU čak i do 85 posto – smatra saborska zastupnica Natalija Martinčević, koja od Vlade očekuje da pripremi projekt do početka nove omotnice EU 2021. – 2027. To je, "priprijetila" je, i jedan od ključnih uvjeta podrške Reformista aktualnoj Vladi.
Projekt OK. Ali čemu odmah uvjeti prema Vladi ?