monetizacija autocesta

ZA Dug cesta ćemo platiti, ostalo su tehnikalije; PROTIV Vlada za to nije spremna, a premijer je neupućen

monetizacija
Foto: Duško Jaramaz/Pixsell
1/5
Autori: Josip Bohutinski, Marko Biočina
17.10.2014.
u 18:47

Večernjakovi kolumnisti Marko Biočina i Josip Bohutinski daju argumente za i protiv monetizacije autocesta

Objavljujemo specijal o monetizaciji autocesta


Vlada za to nije spremna, a premijer je neupućen

Premijer Zoran Milanović ovih se dana ozbiljno uključio u agitiranje za davanje autocesta u koncesiju pa tako vrlo žustro, želeći se prikazati kao odgovorni predsjednik Vlade, uvjerava u nužnost provedbe tog projekta. A pritom razotkriva svoju neupućenost i u taj projekt i u državne financije. Tako ističe da je dosad 1,2 kune iz cijene litre benzina išlo na otplatu kredita za autoceste.

Kao odgovorni premijer koji je već tri godine u toj fotelji, trebao bi znati da je donedavno 60 lipa iz cijene litre benzina išlo HAC-u pa onda za otplatu kredita, a 60 lipa Hrvatskim cestama. Primjer s lipama samo oslikava koliko je ova vlada ušla stihijski i nespremno u projekt monetizacije dugova za autoceste zbog čega je sad, kad bi taj proces trebalo privesti kraju, zapala u goleme probleme. Umjesto da se javna rasprava provede prije odluke o monetizaciji, ona se provodi, i to ne voljom Vlade, sad kad bi trebalo zaključiti ugovor.

A za to je kriva Vlada i resorni ministar prometa jer su apsolutno netransparentno krenuli u monetizaciju, i to s jasno definiranim ciljem – da se autoceste daju u koncesiju. Angažirali su savjetnike koji su kao izradili neku studiju koja je pokazala da je koncesija najbolje rješenje za problem duga HAC-a i ARZ-a i pritom naveli druge opcije, onako usput, da imaju pokriće za koncesiju. U što će se potrošiti oko tri milijarde eura od koncesije, to još nitko ne zna. Spominju se otplate nepovoljnih kredita, a ostalo bi otišlo u državni proračun. Od četiri milijarde eura duga, nepovoljnih je kredita oko milijardu eura. To znači da će ostale tri milijarde otplatiti porezni obveznici.


Dug cesta ćemo platiti, ostalo su tehnikalije

Nije nimalo slučajno da na njemačkom jeziku ista riječ – schuld – označava i dug i grijeh. U hrvatskom jeziku takva istoznačnost ne postoji, no u slučaju naših autocesta nema nikakve sumnje da su golemi dugovi cestarskih tvrtki tek monetarni izraz brojnih grijeha počinjenih u vrijeme njihove gradnje.

Cijena te cestogradne Sodome i Gomore sada je došla na naplatu, a pokora za počinjene grijehe – bez obzira na to hoće li autoceste biti monetizirane ili ne – bit će teška. Na ovaj ili onaj način dugovi proizašli iz gradnje domaćih autocesta tijekom idućih nekoliko desetljeća građane će koštati na desetke milijardi kuna. Pitanje je samo hoće li se taj novac platiti kreditorima putem kamata za refinanciranje kredita koje Hrvatska trenutačno ne može vratiti ili prepuštajući im buduće prihode autocesta. Pritom ne treba imati dvojbi: i kreditori i koncesionari zapravo su ista ekipa, samo što više nemaju povjerenja da ćemo upravljajući vlastitim resursima moći vratiti ono što smo im dužni.

Pa će onda oni preuzeti upravljanje tim resursima. Takav scenarij nije nacionalna tragedija. Nacionalna tragedija dogodit će se ako ništa iz njega ne naučimo. Hrvati moraju shvatiti kako veliki infrastrukturni projekti nisu mehanizam razvoja, te kako takvi projekti ne služe zato da bi zapošljavali što više ljudi, davali posla domaćoj industriji i generirali gospodarski rast. Infrastruktura temelj je za razvoj privrede i društva, ali da bi takva bila, mora biti što jeftinija, efikasnija i dostupnija. Stoga pravo pitanje nije treba li monetizirati autoceste, već hoćemo li dobivenim novcem ponoviti stare greške na nekim novim projektima.

Komentara 10

RA
rament123456
21:01 17.10.2014.

Ponadao sam se konkretnim brojkama ali poslije ovakve "analize" žali bože vremena što sam čitao tekst. Mene zanima u brojkama koliko bi se zaradilo, manje platilo kamata, da li se isplati taj projekt itd......Ovo je u rangu demagogije "naše" auto ceste a niti su naše niti se 80% hrvata koji idu iz unutrašnjosti u dalmaciju po njoj voze.

RI
riomazovickne
23:26 17.10.2014.

Ne damo autoceste!ne damo nista Hrvatsko!

DU
Deleted user
09:12 18.10.2014.

Neka se vlada ostavi "čorava posla" jer o ničemu ionako nemaju pojma. A računicu koju zastupa Zoki sigurno je izradio ministar Zmajlović, I kako Zoki kaže "tko ima kliker" taj ovoj vladi ne može vjerovati.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije