Do sredine lipnja odmor na Jadranu rezerviralo je između tri i sedam posto manje gostiju nego lani, a pojedine turističke kompanije suočene su s podbačajima i do 20 posto. S usporenim bukingom muči se čak 40 posto tvrtki, najviše pogađa apartmanska naselja, dok se hoteli, naročito oni koji su poboljšali svoj proizvod, s tim izazovom ponajbolje nose.
Neizvjesnost je velika iako smo već dobrano zagazili u srpanj pa ne čudi da u svega četiri posto hotelskih kuća očekuje da sezona bude bolja od lanjske. Velika većina računa da će tijekom srpnja i kolovoza reprizirati rezultate iz 2018., a 21 posto se pomirilo s time da vrlo dobre prošlogodišnje brojke neće uspjeti dosegnuti. Posezona će biti bolja.
Tijekom rujna i listopada minusa ne bi smjelo biti, a 16 posto hotelskih kuća u tom razdoblju očekuje i bolji turistički promet nego 2018. Ovo su podaci “Turističkog impulsa”, velikog anketnog istraživanja Hrvatske udruge turizma među 15 vodećih hotelsko-turističkih kompanija, koje generiraju 40 posto prihoda domaćeg turizma. Privatni smještaj nije obuhvaćen, ali zimmer freiju teško može ići bolje nego velikim kompanijama s cijelom vojskom stručnjaka za marketing i prodaju. Upravo o umijeću tih ljudi uvelike ovisi i cjelokupni ishod ovogodišnje turističke sezone. Prodajno-marketinške službe rade “prekovremeno” kako bi popunile rupe i privukle goste u manje traženim razdobljima.
Cilj s kojim bi većina bila zadovoljna jest 31. prosinca 2019. zaokružiti isti broj gostiju i noćenja kao godinu dana ranije. Jasno je da će mnogi žrtvovati i cijene, pa se očekuju povećani broj “last minute” rezervacija. S nižim cijenama od lanjskih računaju u 22 posto hotela i apartmanskih naselja. Takvih briga je ponajmanje u ponajboljim jadranskim objektima, ali dolaze godine u kojima nitko neće biti pošteđen. Oporavljena konkurencija i naznake recesije na ključnim emitivnim tržištima su, pri tom, samo dio problema.
– Ovo nije standardna sezona, a najveći izazov je poslovno okruženje. I to ne samo međunarodno, nego i domaće, koje je izrazito nepovoljno za turistički sektor. U konkurentskim državama intenzivno se i kontinuirano radi na poboljšavanju poslovnog okvira i to je jedan od ključnih razloga njihova oporavka – kaže direktor Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić. – PDV u turizmu smanjuju Austrija, Mađarska, Grčka, a Hrvatska i dalje ima najvišu stopu na Mediteranu.
Visina PDV-a je, uz radnu snagu, ključno pitanje za naš turizam. S jedne strane, visoki PDV naše kompanije čini manje konkurentnim na tržištu. S druge, bez značajnijeg smanjenja stope nema prostora za dizanje plaća zaposlenika. Plaće se povećavaju, ali svi u sektoru svjesni su da to nije dovoljno. Stoga trebamo mjere i poteze Vlade prije nego turizam počne ozbiljnije padati – kazao je Ostojić koji je na upit kako komentira izjavu ministra financija da nema žurbe oko smanjenja PDV-a turizmu kazao kako su na strani turističke branše argumenti itekako snažni.
Bilo bi čudno da je drugačije. Hrvatski turizam je najlakše i najjednostavnije opisati jednom usporedbom. Usporedbom sa gazdom koji puno i previše traži a za to premalo nudi i daje. I tako je več dugo godina, a poteškoča je u tome što je to kako godine idu sve teže skrivati.