vishing, phishing, smishing...

Ova vrsta prevare u devet je mjeseci zabilježila ogroman rast

Ilustracija
Pixabay/Ilustracija
15.11.2021.
u 15:29

Cyber-kriminalci vrebaju čak i prodavatelje preko oglasnika, a policija građane upozorava da ne nasjedaju na poruke u kojima im netko tvrdi da su nenadano dobili nasljedstvo, traži njihove osobne podatke, moli manje donacije...

Mjesec “Black Fridaya” s povoljnim kupnjama i astronomskim popustima uzima maha, a bliže se i božićni blagdani kad se kartice, vjerojatno i uz manji oprez, pojačano peglaju i online. No zna li se da je policija samo u prvih devet mjeseci 2021. zabilježila više od 1000 kibernetičkih napada vezanih uz nagradne igre, COVID-19, dostave, poštu, aviokompanije, kreditne kartice, banke, državne ustanove/servise..., što je oko 50% više nego u istom razdoblju lani, građane se poziva na poseban oprez. Na prvom mjestu su internetske prijevare, a počinitelji se u pravilu nalaze izvan Hrvatske.

Vjerna kopija

Jedna od poruka koje ovih dana pristižu na e-mailove građana ili na aplikacije Viber i WhatsApp sadrži i lažni poziv Croatia Airlinesa, kojim se sugerira korisniku da je jedan od 200 sretnika odabranih da sudjeluju u kratkoj anketi, a zauzvrat će na račun dobiti 100 eura i 2000 milja. Dovoljno je kliknuti na ponuđenu poveznicu na stranici koja je zapravo vjerna kopija originalne i dati broj svoje bankovne kartice kako bi im se na račun uplatio novac. Napadači koriste svaku neopreznost kako bi kriptirali/otuđili podatke lakovjernih, preuzeli pristup njihovim računima, naveli ih na plaćanja nečega što nikad neće dobiti, pa iz Croatia Airlinesa, Hrvatske pošte, PBZ-a... gotovo svakodnevno upozoravaju građane da ne nasjedaju na to.

Iz HP-a tvrde da njihova tvrtka ne upotrebljava WhatsApp, Viber i slične aplikacije za službenu komunikaciju niti je organizator anketa ili nagradnih igara.

– Obično po svakoj lažnoj nagradnoj igri dobijemo desetak prijava, a čim dođe prva, prijavljujemo to nadležnim službama – kaže Jo Kempen, izvršna direktorica ureda za korporativne komunikacije HP-a. Prijevare se mogu izbjeći ako korisnici pripaze na nekoliko detalja – broj s kojeg je poslana poruka nije broj iz jedne od hrvatskih mobilnih mreža, internetska domena nije domena HP (npr. “posta-hr.site” umjesto www.posta.hr), a tekst u poruci i na internetskoj stranici na koju vodi poveznica obično sadrži gramatičke i pravopisne pogreške, objašnjavaju iz HP-a.

Čak i ako prodajete nešto, ne znači da vas je kontaktirao ozbiljan kupac.

U poruci pristigloj na WhatsApp cyber-kriminalac kaže da bi kupio knjigu koja je oglašena na Njuškalu. Iz Karlovca je, tvrdi, pa bi za dostavu angažirao HP. Već je i uplatio novac, a na prodavatelju je samo da klikne na poveznicu koju šalje, koja u potpunosti izgleda kao HP-ova stranica, upiše svoje podatke o kartici (čak i CVV/CVC broj koji je poput PIN-a), a “čim uplata sjedne, kurir HP-a će ga nazvati i dogovoriti se o preuzimanju pošiljke”. Pažljivijem građaninu odmah će biti sve jasno, poruka je stigla s pozivnog broja 00380 (Ukrajine), a kako je prevedena digitalno puna je pravopisnih i gramatičkih grešaka. U slučaju da netko prodaje nešto putem interneta, jedini podatak koji treba dostaviti osobi koja mu šalje novac je IBAN, kažu iz HP-a.

U lažnoj nagradnoj igri PBZ-a korisnicima koji ostave podatke o svojoj Visa Premium kartici nudi osvajanje 100 eura.

– Poruku treba odmah izbrisati iz svog e-mail sandučića – upozoravaju, kao i na lažne stranice koje oponašaju izgled aplikacije MyWay.

Neočekivano nasljedstvo

– U slučaju da ste otvorili poveznice lažne e-mail poruke i/ili se prijavili na lažnoj stranici aplikacije MyWay i na njima ostavili svoje podatke, molimo vas da se odmah javite u naš Kontakt centar – poručuju.

Najčešće online prijevare su vishing – krađa identiteta pozivom, phishing – mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte i smishing – krađa identiteta SMS-om.

Policija upozorava građane da ne nasjedaju na poruke o brzoj zaradi, izmišljenim darivanjima novca i neočekivanom nasljedstvu, na molbe za manju donaciju, traženje osobnih podataka (preslika ili fotografija osobne iskaznice, bankovne kartice, PIN-a ili CVC broja), linkove na određene servise s lažnim stranicama za plaćanje, nepersonalizirane porukama punim pravopisnih grešaka... Pri kupnji na internetu korisnici bi trebali sami upisivati web-adresu prodajnog mjesta, a nikako na nju ići putem poveznica s društvenih mreža. Prije unošenja podataka o kartici treba provjeriti ima li internetska adresa na početku sličicu neotključanog lokota i počinje li s: “https” te klikom na sličicu lokota provjeriti pripada li URL adresa prodajnom mjestu.

VIDEO Kakva spačka! Pogledajte što su na Velesajmu učinili nepropisno parkiranom autu!

Komentara 2

Avatar TvojUjko
TvojUjko
15:52 15.11.2021.

Ovaj svijet treba resetirati na pocetne postavke.

AF
afer
15:52 15.11.2021.

Je li tu uključen i Bicoin koji se stalno oglašava?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije