Iz godine u godinu Hrvatska bilježi sve više noćenja turista, a i sve je veća ponuda smještaja koji zadovoljava svjetske turističke trendove, kao što je održivost i personalizirane usluge. Destinacije nude bogat kulturno-umjetnički sadržaj, uz gastro ponudu koja njeguje autentičnost i tradiciju. U našoj je zemlji tijekom prvih sedam mjeseci, prema podacima HTZ-a boravilo gotovo 12 milijuna turista, koji su ostvarili 57,7 milijuna noćenja, što je 3 posto više dolazaka i 1 posto više noćenja nego u istom razdoblju prošle godine. Ovo su samo brojke. No iza svih ovih impresivnih statistika stoje ljudi s osmijehom, ljubaznošću i dobrom voljom, koji će učiniti sve da se gost koji dolazi na neku našu destinaciju osjeća dobrodošlo, prihvaćeno i ugodno. Svaki ugostitelj, svaki turistički vodič, svaki turistički djelatnik pred gosta iznosi i daje mu najbolje od sebe, pozitivnu emociju, i jedino tada u recenzijama usluga dolazi najviša ocjena, a gost se poželi ponovno vratiti.
Važna karika u turizmu
Da je čovjek doista ključ uspjeha u turizmu dokazuju brojni pojedinci koji su zaslužni za odličnu turističku sezonu koja je iza nas. Važnost čovjeka prepoznaje i Hrvatska turistička zajednica, koja u suradnji s Ministarstvom turizma i sporta i Hrvatskom gospodarskom komorom svake godine na Danima turizma dodjeljuje Godišnje turističke nagrade, među kojima je i ona za najboljeg turističkog vodiča.
„U mom radu uvijek se isprepletala ta jedna neizmjerna ljubav prema umjetnosti, povijesti, a isto tako turizmu. Uvijek kod gosta nastojim stvoriti povjerenje, opuštenost i isto tako sam sretna kad dobijem pozitivan feedback, ali apsolutno prvo i najvažnije je izraziti dobrodošlicu“, ovim se riječima obratila medijima prošlogodišnja laureatkinja Zadranka Vlatka Pehar nakon što je primila nagradu za najboljeg turističkog vodiča u 2023. godini.
Vlatka, kako i sama kaže, u svome poslu nastoji biti prirodna, autentična i vjerodostojna, a u komunikaciji s gostima unosi svoju osobnu priču i doživljaj destinacije koju predstavlja. Posao turističkog vodiča je prepun izazova, ovdje se isprepliće privatni život i profesionalnost, a kako je svaki radni dan nepredvidiv, podrška obitelji je neminovna. Vlatka Pehar je majka 14-godišnjeg Ante, koji je njezin najveći životni uspjeh, ali i motivacija za sva dosadašnja postignuća. Već više od 20 godina svoju energiju i znanje ova ambasadorica hrvatskog turizma ulaže u predstavljanje naše zemlje ljudima koji je žele bolje upoznati, a što sve sa sobom nosi ovaj odgovoran i zanimljiv poziv, Vlatka nam je sama ispričala.
Više od 20 godina ambasadorica ste hrvatskog turizma. Što za vas znači biti turistički vodič?
– Turistički vodiči, kao veleposlanici domovine, često su prva poveznica između gosta i grada, prostora koji posjećuju, veleposlanici su kulture, tumači povijesti i ljepota kojima se dičimo i koje s ponosom predstavljamo svijetu. Kada za nas vodiče kažu da smo veleposlanici, mi to doista i jesmo, jer upravo o nama, našem ponašanju, našem znanju, načinu predstavljanja i prenošenja ovisi kakvu sliku gosti nose u svoju zemlju. Poput naših sportaša, glazbenika i sl. profesija, turistički vodiči su neformalni veleposlanici naše zemlje.
Kako pristupate svom poslu? Što vam je važno u odnosu s turistima? Kakav dojam nastojite stvoriti kod njih?
– Gostima uvijek prenosim svoju emociju. Upravo ono što mene oduševljava, prenosim i na njih. Najsretnija sam kad dočekujem goste iz raznih krajeva svijeta i kad im predstavljam grad Zadar, ali i cijelu našu domovinu. Često se znaju iznenaditi bogatstvom naše povijesti. Najprije sam studirala povijest umjetnosti i talijanski jezik i književnost, ali ponuda za radom u turizmu za vrijeme studija usmjerila me je na područje djelovanja u ovom pravcu nakon čega sam uz rad studirala na Odjelu za turizam i komunikacijske znanosti pri Sveučilištu u Zadru.
Nastojim biti prirodna, autentična i vjerodostojna, brinući se pritom o zadovoljstvu gostiju. Osnovni motiv u radu mi je da kod gostiju potaknem opuštenost, povjerenje i pozitivno raspoloženje. Gost mora biti u središtu zanimanja. Uza sve to, volim unijeti i svoju osobnu priču jer smatram da je uvijek važno da lokalni vodič predstavi svoj prostor iz osobnog doživljaja i svoje perspektive. U gradu Zadru im rado pokažem gdje sam išla u Glazbenu školu, Gimnaziju, mjesto gdje sam studirala. Gosti vole takve priče, a i često me pitaju pitanja o Domovinskom ratu te im podijelim zanimljive priče koje sam proživjela kao dijete. Kada odem s gostima na višesatne izlete, na kraju dana mi znaju reći da im je žao što ne mogu s njima provesti još više vremena i dijeliti zanimljive priče. Moj je cilj stvoriti atmosferu povjerenja i pozitivnog raspoloženja, tako da gosti sa sobom odnesu lijepe uspomene i dragocjena iskustva.
Prošle godine proglašeni ste najboljim turističkim vodičem. Što za vas znači ovo priznanje? Kako ste se osjećali kad su vam uručili priznanje? Tko se najviše veselio ovome priznanju?
– Primanje priznanja od Hrvatske turističke zajednice kao ‘Čovjek – ključ uspjeha’ bilo je za mene veliko iznenađenje koje me ispunilo ponosom. Nominacija me iznenadila jer nisam imala saznanja da sam uopće među kandidatima, što je dodatno povećalo radost trenutka. Ovim putem želim izraziti zahvalnost Turističkoj zajednici Zadarske županije i Turističkoj zajednici grada Zadra na nominaciji. Najveće zadovoljstvo mi je bilo podijeliti ovaj trenutak sa svojim 14-godišnjim sinom Antom, koji je hrabro podnio dinamične sezone i sve izazove povezane s radom roditelja u turizmu. Pozitivne reakcije prijatelja i poznanika, uz brojne poruke i pozive, pokazale su koliko našem društvu nedostaje pozitivnih priča i iskrene radosti.
Otvoren je natječaj za Godišnje hrvatske turističke nagrade!
I ove godine na Danima hrvatskog turizma, koji se održavaju 21. i 22. studenoga u Opatiji, Ministarstvo turizma i sporta, Hrvatska turistička zajednica i Hrvatska gospodarska komora dodjeljivat će Godišnje hrvatske turističke nagrade u 15 kategorija: za turistički događaj godine, turističku destinaciju godine - šampion hrvatskog turizma, DMK – turistički aranžman godine, gastronomski doživljaj godine, hotel godine (nagrada će se dodijeliti najboljem malom i velikom hotelu), kamp godine, marinu godine, charter godine, a tu su i nagrade u aktivnom, kulturnom, poslovnom, ruralnom i zdravstvenom turizmu, kao i nagrada Naturally Yours za poseban doprinos održivom razvoju.
Stoga, ako djelujete i radite u turizmu, za Godišnje hrvatske turističke nagrade možete se kandidirati na mrežnim stranicama Dana hrvatskog turizma, a rok za podnošenje kandidatura za sve kategorije nagrada je 15. rujna 2024. Također, prijave se zaprimaju i za kategoriju Ljudi u turizmu, u sklopu koje će se dodijeliti nagrada „Anton Štifanić“ za pojedinca te za tvrtku, ustanovu ili udrugu, odnosno dodijelit će se Nagrada za životno djelo te nagrada „Čovjek - ključ uspjeha, djelatnik godine“, koja se dodjeljuje u 19 potkategorija kao što su agencijski djelatnik, turistički vodič, recepcijski djelatnik, konobar, policijski službenik, vatrogasac, kuhar, djelatnik hotelskog domaćinstva, djelatnik u prijevozu i dr. Cilj sustava nagrađivanja je promovirati, poticati i isticati izvrsnost u hrvatskom turizmu.
Smatrate li da je ljudski kontakt ključ uspjeha u turizmu?
– Ljudski kontakt je ključ uspjeha u turizmu te osobni kontakt ostaje nezamjenjiv. Ljudi putuju, traže autentična iskustva i interakciju s lokalnim stanovništvom, njihovom kulturom i načinom života. Upravo to pridonosi njihovom zadovoljstvu i pozitivnim uspomenama.
Što činite drugačije u odnosu na svoje kolege?
– Jasno je da svatko ima svoj jedinstveni pristup. Moj fokus je na ljubaznosti, strpljenju i stvaranju pozitivne atmosfere. Ovaj posao je izrazito dinamičan. Iziskuje strpljenje, fleksibilnost u različitim promjenama kojima smo podložni u radu s gostima, ali povrh svega iziskuje veliku ljubav u radu s ljudima.
Što savjetujete onima koji se žele prijaviti na Godišnje Hrvatske turističke nagrade 2024.?
– Što se tiče prijava, ne mogu ulaziti u taj dio jer ni ja nisam znala da sam nominirana dok nisam dobila obavijest od Hrvatske turističke zajednice. Svakako, želim da priznanje ode u prave ruke koje predano i strastveno doprinose razvoju hrvatskog turizma.
Što vam se promijenilo u radu od priznanja do danas?
– Moje priznanje bitno ne utječe na moj rad s gostima, u tom djelu se ništa nije promijenilo, jer uvijek pristupam u svom radu jednako i nikad grupama nisam spomenula ni jedno priznanje koje sam dobila.
Osoba sam koja će prije istaknuti rad i priznanja drugih ljudi i kolega, a smatram da bi bilo neprimjereno sebe hvaliti. Gosti sami prepoznaju kvalitetu i profesionalnost, a najsretnija sam kada dobijem njihove pozitivne dojmove i naknadne povratne informacije s riječima zahvale. To mi daje snagu za dalje. Ugodno ophođenje, ljubaznost i znanje su za mene ključ pristupa prema gostima.
Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom.