U hrvatskoj diplomatskoj misiji pri EU u Bruxellesu, koja je upravo dobila novog šefa Vladimira Drobnjaka, oko 60 je ljudi, a Drobnjak i čitava Vlada planiraju da će do dana stupanja u punopravno članstvo taj broj narasti na 90 do 100.
– Cilj nam je do kraja ove godine taj broj podići na 70, a do 1. srpnja 2013. na 90 do 100 ljudi – rekao nam je sugovornik upoznat s ciljem Ministarstva vanjskih i europskih poslova.
Danci imaju pet letova na dan
Broj je radnih tijela u Vijeću EU, u čijem radu Hrvatska već sad sudjeluje kao promatrač, a od srpnja 2013. imat će i pravo glasa, oko 270. Svaka zemlja članica, bez obzira na to imala u Bruxellesu 60, 100 ili 300 ljudi, mora pokrivati svako radno tijelo. To znači da zemlje, koje u Bruxellesu imaju manje diplomata i stručnjaka nego što ima radnih tijela u Vijeću, zadužuju jednog svog bruxelleskog čovjeka da pokriva nekoliko radnih tijela. Neke ih druge zadužuju da pokrivaju jedno, a ponekad na radna tijela šalju eksperte iz ministarstava iz svojih glavnih gradova.
Od 27 postojećih stalnih predstavništava zemalja članica EU u Bruxellesu, Danska je sa 75 ljudi primjer manjeg, a Njemačka sa 350 do 400 ljudi primjer velikog pogona.
– Ni jedna zemlja članica ne može funkcionirati s manje od 75 ljudi u Bruxellesu. Sve iznad toga ovisi o veličini zemlje i njezine administracije, ali i o broju letova između Bruxellesa i glavnog grada te zemlje – kaže visokopozicionirani diplomat koji dobro poznaje način rada u Bruxellesu.
Danci, koji imaju oko 75 ljudi u Bruxellesu, mogu iz Kopenhagena doći jednim od čak pet letova dnevno. To znači da njihovi stručnjaci iz ministarstava u Kopenhagenu sjednu na ranojutarnji let, obave sastanak u Vijeću EU u Bruxellesu i vrate se popodnevnim ili večernjim letom natrag. Cipar, s druge strane, ima jedan let dnevno samo ljeti, a let traje više od četiri sata. Zbog toga Ciprani u Bruxellesu imaju stalan pogon od oko 120 ljudi, više nego što bi imali da je jednostavnije putovati.
Mjesta za 76 putnika
I Hrvatskoj će, kad postane punopravna članica EU, broj izravnih letova za Bruxelles biti bitniji nego dosad. Trenutačno Croatia Airlines ima po jedan let dnevno svakog dana u tjednu osim subote. Uglavnom leti zrakoplov Dash8-Q400, koji može prevesti 76 putnika, a prosječna je popunjenost, kako nam otkrivaju u Croatia Airlinesu, 64 posto. No razmišlja se o uvođenju dodatnih letova.
– S obzirom na pojačanu potrebu za letenjem u Bruxelles, tvrtka je već počela evaluirati mogućnost dodatnih letova uvažavajući realne potrebe i ekonomiku rute. U tijeku su razgovori s nadležnim hrvatskim ministarstvima – kaže Davor Janušić, glasnogovornik Croatia Airlinesa, podsjećajući da su izravni letovi između Zagreba i Bruxellesa uvedeni u studenom 2000. godine.
koje budalestine... drzavna linija za drzavne sluzbenike i politicare...