Spor prijevoznika i županija

Zbog visokih troškova nekim učenicima prijeti ukidanje školskih autobusnih linija

Cista Velika: Roditelji ispred škole prosvjeduju zbog ukinute autobusne linije za školarce
Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL
1/3
05.09.2022.
u 09:12

Udruga hrvatskih autobusnih javnolinijskih prijevoznika (HAJLP) od županija traži da potpišu ugovore o javnoj usluzi prema kojima bi se prijevoz do škole obračunavao po kilometru, a ne prema broju učenika, čime bi pokrili visoke troškove održavanja i povećane cijene goriva

Autobusni prijevoznici najavili su mogućnost ukidanja dijela linija zbog povećanih troškova, pa bi učenici na početku školske godine mogli ostati bez prijevoza. Prijevoznici su pozvali Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture da se aktivno uključi u rješavanje problema jer im u županijama kažu da nemaju podršku Ministarstva za provedbu postupaka sklapanja ugovora s prijevozničkim tvrtkama. Udruga hrvatskih autobusnih javnolinijskih prijevoznika (HAJLP) od županija traži da potpišu ugovore o javnoj usluzi prema kojima bi se prijevoz do škole obračunavao po kilometru, a ne prema broju učenika, čime bi pokrili visoke troškove održavanja i povećane cijene goriva. Bez obzira na sufinanciranje srednjoškolskog prijevoza, tvrde da im je neisplativo održavati linije sa samo nekoliko učenika.

Samo dvije županije potpisale

– Ministarstvo je osiguralo novac, ali županije, osim dvije, nisu potpisale ugovore, pa se do tog novca ne može doći. Zbog toga će u nekim županijama doći do zatvaranja linija na rubnim dijelovima, po selima. Županije su pasivne, sve da i ništa ne rade, dobit će svoje plaće – kritičan je predsjednik HAJLP-a Hrvoje Meštrović. Prijevoznici takve ugovore imaju sklopljene samo u Zagrebačkoj i Koprivničko-križevačkoj županiji. Najugroženije su, kaže, Krapinsko-zagorska, Ličko-senjska, Bjelovarsko-bilogorska, Vukovarsko-srijemska... Građani će zbog njih ostati bez linija – upozorava Meštrović.

U Ministarstvu kažu da su se uključili u rješavanje problema.

– Nizom mjera osigurani su preduvjeti kako bi se uspostavio kvalitetniji i dostupniji županijski javni linijski prijevoz putnika, a tu mislimo na uvođenje javne usluge koja bi trebala osigurati redovitije, sigurnije, kvalitetnije mreže linija. Dakle, Ministarstvo je osiguralo zakonske preduvjete, a odlukom Vlade osigurana su i financijska sredstava, 428 milijuna kuna, te je donesen niz mjera radi ublažavanja rasta cijena goriva – ističu i dodaju da su u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja pripremili odluku o kriterijima i načinu financiranja troškova javnog prijevoza redovitih učenika srednjih škola za školsku godinu 2022./2023., kojom se odgovorilo na povećane troškove školskog prijevoza.

Ta je odluka i donesena na posljednjoj sjednici Vlade. Prema njoj, učenici ostvaruju pravo na sufinanciranje 75 posto troškova međumjesnog javnog prijevoza autobusom i vlakom ako je udaljenost veća od pet kilometara. Učenicima iz kućanstava koja su korisnici zajamčene minimalne naknade ili pomoći za uzdržavanje te djeci bez roditeljske skrbi prijevoz je besplatan. Lani je pravo na sufinanciranje ostvarilo oko 55.000 učenika ili oko 38 posto učenika srednjih škola. Budući da su cijene prijevoza rasle za 20,3 posto, trošak financiranja i sufinanciranja povećava se za oko dva milijuna kuna mjesečno.

Stvaraju novu mrežu

– Svjesni smo da je uvođenje javne usluge ključno za osiguravanje potrebnih linija javnog prijevoza, ali i dio odgovora na probleme s kojima se suočavaju linijski prijevoznici, pa je s predstavnicima županija i s prijevoznicima održan niz sastanaka. Posljednji sa županijama održan je početkom srpnja i dane su jasne smjernice. Ponuđena im je i pomoć u slučaju nejasnoća oko tumačenja i primjene zakonskih propisa ili nekih drugih poteškoća prilikom uspostave javne usluge. U slučaju da doista dođe do prekida na pojedinim linijama, poduzet ćemo odgovarajuće mjere da se osigura potreban prijevoz – kažu nam u Ministarstvu.

Krapinsko-zagorski župan Željko Kolar ističe da se još vode pregovori. – Dok se ne zatvori cijela financijska konstrukcija, ne mogu potpisati ugovor! Radimo na tome, izrađuje se nova linija županijskog prijevoza i razgovaramo s prijevoznicima. Čim se steknu uvjeti, potpisat ćemo ugovor – obećava župan Kolar.

Video: Pršut bi mogao poskupjeti i 70%, ali tko će ga kupovati?

Ključne riječi

Komentara 1

TA
Tarantula
09:48 05.09.2022.

Neka idu pješke kao što su i naši roditelji prije 50 godina.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije